פריצות לדירות (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

מכת פריצות לדירות בעיר: עלייה של 12 אחוז

לפי נתוני משטרת ירושלים בחודשים ינואר-יוני 2017 נפתחו 660 תיקי חקירה על פריצות לדירות, לעומת 589 בתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת, באותה תקופה נרשמה ירידה של 23 אחוז בגניבות כלי רכב בעיר

פורסם בתאריך: 17.7.17 08:55

מכת פריצות לדירות בירושלים – לפי נתוני משטרת המחוז במהלך החודשים ינואר עד יוני 2017 נפתחו 660 תיקי חקירה של פריצות לדירות בעיר, לעומת 589 תיקי חקירה בחודשים ינואר-יוני 2016. לפי הנתונים מדובר בעלייה של 12 אחוז בפריצות לדירות בעיר. יחד עם זאת, לפי הנתונים, נרשמת ירידה של 23 אחוז בגניבות כלי רכב. במהלך החודשים ינואר עד יוני 2017 נפתחו 828 תיקי חקירה בין גניבות רכבים, לעומת זאת, בחודשים ינואר עד יוני 2016 נפתחו 1,069 תיקי חקירה. מהנתונים עולה כי סך עבירות של גניבות כלי רכב, גניבה מתוך רכב, התפרצות לדירה וההתפרצות לבתי עסק – בחצי השנה הראשונה של 2017 נפתחו 2,047 תיקים, לעומת זאת בחצי השנה הראשונה של 2016 נפתחו 2,196 תיקים – מדובר בירידה של 7 אחוזים.

כזכור, לפני חצי שנה לכדה המשטרה כנופיית גנבי רכב מתוחכמת ומאורגנת, שפעלה מול גורמים ברשות הפלסטינית והתבססה על פיצוח ופריצה למחשבי חברות יצרניות רכב מחו”ל' ועל ידי כך השיגה גישה ישירה למאגרי נתוני כלי הרכב ברחבי העולם. השיטה עבדה כך שהחשודים השיגו את מספרי קוד המפתח מהמוסכים המורשים המטפלים במכוניות, אז היו מאתרים את הרכב, מעתיקים את מספר השלדה מעבירים לחוליה שנמצאת ברשות הפלסטינית. אלה ברגע שקיבלו את פרטי הרכב פרצו למחשבי החברה בחו”ל ובכך השיגו את כלל נתוני הרכב כולל קוד מפתח הרכב. מהחקירה עלה כי חברי החוליה הירושלמית קיבלו את המפתח המשוכפל ואז לאחר שבדקו שבעלי הרכב לא נמצאים באזור, הם נכנסו לרכב, נטרלו את מערכת האבטחה ומיד לאחר מכן העבירו אותו לשטחי הרשות.

 

פריצות לדירות (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

 

ניצב משנה מוטי שיף, קצין אח”מ מחוזי של משטרת ירושלים, אומר השבוע בשיחה עם “כל העיר” כי “בתחום התפרצויות לדירה – יש עלייה קטנה משנה שעברה, שזה אומר בסביבות שלושה מקרי פריצה ביממה בכל אזור המחוז. בנושא התפרצויות לבתי עסק שכוללים פריצה למחסני בתים, בתי עסק, מחסנים של בתי עסק וכדומה, בקטגוריה זו אנו סטטיים בהשוואה לשנה שעברה ועומדים על בערך אירוע פריצה אחד ליום”.

נצ”מ שיף מדגיש כי “הנתונים בעבירות אלו שבתחום משטרת מחוז ירושלים, מצביעים על יציבות ואף ירידה הנמשכת לאורך מספר שנים ברציפות, וזאת ביחס לפלח אוכלוסיה נרחב החולש על העיר ירושלים, גם את מבשרת ציון והיישובים הסמוכים לה, בית שמש ויישובי מטה יהודה. לדוגמא בנושא גניבות מתוך רכבים, אנו עומדים בממוצע כמו בשנה שעברה שמדובר על בערך שתי פריצות לרכבים ביממה”.

 

פריצות לכלי רכב (צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)

 

האם מגמת הירידה נרשמת כי פחות תושבים מעדיפים לדווח למשטרה על גניבות רכבים?
“אני מודע לזה שישנם אנשים שיגידו שישנה ירידה, מפני שאנשים הפסיקו לדווח למשטרה, אבל בעצם הדברים אינם מדויקים מפני שנכון להיום רוב התושבים מדווחים למשטרה מתוך הבעת אמון והבנה שלא אחת הצלחנו לעצור פורצים ולתפוס הרכוש הגנוב שהוחזר לבעליהם. כמו כן מרבית הרכוש מבוטח ובמידה ורוצים לקבל החזרי ביטוח צריכים לדווח למשטרה, נכון שישנם יוצאי דופן שלא מדווחים, אך מצד שני ישנם דיווחי שווא שמבצעים על מנת לקבל כספי ביטוח, אך המספרים זניחים”.

נצ”מ שיף ממשיך ומספר: “בדקתי שלוש שנים אחורה ויש לנו ירידה קבועה  בין השנים 2016-2014 וזה אומר שאם בשנת 2014 היו לנו 5,552 מקרים שנפתחו בכל קטגוריות עבירות הרכוש, ב־2015 נפתחו 4,818 תיקים בעבירות רכוש וב־2016 רק 4,453 תיקים, כלומר ישנה ירידה קבועה בעבירות”.

 

מעצרים (צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)

כמו שזה נראה, רוב מקרי הפריצות מתרחשים בשכונות קו התפר – פסגת זאב, נוה יעקב, הר חומה וגילה. נצ”מ שיף מספר: “אנו מבצעים בדיקות ולאחר מכן מפלחים את כל הנתונים על ההתפרצויות עד לרמה של יום, שעה, סוג רכב, שכונה ומנפים את התוצאות על בסיס יומי, שבועי ושנתי. בודקים באיזה מחסומים עוברים הרכבים ומנתחים את נתיב הנסיעה שלהם, כלומר מאיזו שכונה בירושלים הם יוצאים ודרך אילו שכונות הם עוברים. עם הנתונים הללו אנו מגיעים פעמיים בשבוע לישיבה במחוז, ושם אנו מחליטים לאן להקצות כוחות ומעבירים אותם ממקום למקום. במידה ואנו רואים עלייה בפריצות באזור מסוים אנו מתחילים ליצור מחסומים, להוסיף שוטרים סמויים וגלויים”.

 

נצ"מ מוטי שיף (צילום: דוברות המשטרה)

נצ"מ מוטי שיף (צילום: דוברות המשטרה)

 

“העבודה לא נגמרת בזה”, ממשיך נצ”מ שיף, “אנו מנפים חשודים, סוגי רכב שנגנבו או נפרצו, שיטות גניבה האם מצאו מפתח מתחת לשטיח או שיכפלו את המפתח, אולי יש מקום מסוים שהיו בו בעלי המפתחות והם סיפקו לפורצים את המפתח. דבר נוסף במידה ואנו מכירים את העבריינים יש לנו אפשרות לפתח את סוג התקיפה המתאים”.

כיצד אתם פועלים כדי לצמצם את מקרי הפריצות?
“אנו עובדים במספר מישורים ועם מספר יחידות כדי שהעבירות לא ייצאו לפועל”, אומר נצ”מ שיף, “דבר ראשון – הסברה לציבור ונוכחות בולטת על מנת להעניק לציבור תחושת בטחון ושיש להם למי לפנות. דבר נוסף, אחרי שניתחנו את הנתונים ואספנו מודיעין ואנו יודעים שעות אנו ממקדים את הפעילות לזמנים שנמסרו ואנו מפעילים פעילות סמויה של הכוחות. אנו מבצעים מעקבים אחרי חשודים או בודקים האם יש לעבריין כזה או אחר עקב אכילס שגורמת לו לבצע את העבירות, כגון נרקומן שאיננו צריך הכנה מוקדמת להתפרצות, ושאצלו זה דבר שיכול לקרות מעכשיו לעכשיו. יש לנו יחידת זיהוי פלילי חזקה מאוד ומובילה מאוד בהרבה מאוד פרמטרים, היא פועלת לאורך כל שעות היממה ובכל ימי השנה, מגיעה לזירת האירוע ומוציאה מהמקום די.אנ.איי וטביעות אצבע. היחידה המרכזית (ימ”ר) של המחוז פועלת בפעילות סדורה כנגד חוליות וכנופיות הרכוש המרכזיות,שפועלות בגזרת המחוז וגם מחוצה לה”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר