קרית היובל
קרית היובל

אחרי כעשור: מתחם ורבורג בקרית היובל אושר במחוזית לציבור החילוני

הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית להקמת מבני תרבות לציבור החילוני בקרית היובל, בנוסף אושרה הקמת קרית חינוך ברמת אשכול, שחלקה יוקצה לחרדים; בקואוליציה מברכים ומבקרים

פורסם בתאריך: 18.7.17 20:30

הוועדה המחוזית אישרה היום, שלישי, את התוכנית להקמת מבני תרבות לציבור החילוני-פלורליסטי בעיר, וזאת כעשור לאחר המאבק  נגד הקמת מבנים לציבור החרדי. עוד אישרה הוועדה המחוזית את תוכנית קרית החינוך ברמת אשכול לציבור החרדי והציוני. יש לציין כי לפי גורמים בעירייה התוכניות אושרו במסגרת הסכם שגובש בין ועדת הרבנים של דגל התורה לבין ראש העיר ניר ברקת.

במגרש ברחוב ורבורג יוקמו מעונות לסטודנטים, בית לחייל הבודד, מבנה למכינה קדם צבאית ומתחם בוגרים, מרכז תרבות, קפטריה, בית קפה קהילתי וגינה קהילתית שישרתו את הקהילה הפלורליסטית בשכונה. בנוסף הוחלט להקים בית ספר ממ"ד חדש בקרית היובל ולהרחיב את בית הספר הממלכתי ניסויי ארגנטינה בשכונה.

כמו כן, אישרה הועדה המחוזית גם את תוכנית קרית החינוך ברמת אשכול. "במסגרת התוכנית", נמסר מהעירייה, "תוקם קרית חינוך שתיתן מענה למגזר החרדי והמגזר הציוני. במתחם יוקם מתחם חינוך למגזר החרדי, מתחם חינוכי למגזר הציוני שיכלול מוסד חינוכי ומכללה אקדמית.  כמו כן ישופץ מגרש הכדורגל הסמוך לרווחת תושבי השכונה".

בעירייה טוענים כי "העברת תוכנית ורבורג ותוכנית רמת אשכול בוועדה המחוזית, הינה חלק ממתווה הסדרה פורץ דרך שמוביל ראש העיר ניר ברקת בחודשים האחרונים בשיתוף עם המינהלים הקהילתיים ונציגי המגזרים שמסדיר את השמירה על צביון השכונות ומקטין את החיכוכים בין המגזרים ובד בבד מאפשר מתן מענים אופטימליים לצרכים החינוכיים והקהילתיים של האוכלוסיות השונות".

ניר ברקת (צילום: ארנון בוסאני)

ראש העיר ניר ברקת (צילום: ארנון בוסאני)

 

כפי שפורסם באתר "כל העיר", ברקת אמר בשיחות סגורות שניהל עם החרדים: "לא אתן לפגוע בצביון השכונות החילוניות". היום אומר ברקת: "אישור מבני הציבור והתרבות לציבור הציוני במתחם ורבורג וקרית החינוך לכל המגזרים ברמת אשכול הן בשורות גדולה שיחזקו את השכונות. אנחנו נמצאים בסיומו של תהליך היסטורי. לראשונה גיבשנו מתווה הסדרה פורץ דרך בין המגזרים בעיר המסדיר את השמירה על צביון השכונות תוך מענה אופטימלי לצורכי המגזרים השונים. זהו מתווה שנותן תקווה לכל המגזרים להמשיך ולצמוח שלא אחד על חשבון השני. במקום שיח של מלחמה על שארית הבשר של כולם אנחנו עוברים לשיח של הבאת שלום אמיתי שיאפשר לכולם לצמוח, זה מה שרוב הציבור רוצה, לא לתת לקיצונים מאף צד להוביל אותנו. אני מודע לכך שבכל צד תמיד יהיו קיצונים שלא יקבלו שום מתווה ולא משנה מה יעדיפו תמיד מלחמה, אבל זה הדבר הנכון והטוב לירושלים".

עוד במסגרת המתווה הוחלט כי "לא ייבנו בתי ספר ומוסדות חרדים (למעט גני ילדים) בשכונות חילוניות, והמענה יינתן בשכונות סמוכות ובקווי התפר בין השכונות כדי לא לפגוע במרקמי השכונות, כאשר המענה לבתי הספר למיעוט החרדי בקרית היובל יינתן בבית וגן ובתפר בין השכונות, המענה למיעוט החרדי בגבעה צרפתית יינתן ברמות אשכול והמענה למיעוט החרדי בפסגת זאב יינתן  בנוה יעקב. המתווה שגיבש ברקת יקטין משמעותית את החיכוכים בשכונות בין המגזרים, ויאפשר לתת מענה אופטימלי לצרכים של כלל המגזרים כל אחד בשכונתו".

מאיר תורג'מן (צילום: ארנון בוסאני)

מאיר תורג'מן (צילום: ארנון בוסאני)

 

סגן ומ"מ מקום ראש העיר מאיר תורג'מן (ירושלים תצליח), מחזיק תיק תכנון ובנייה, אומר בשיחה עם "כל העיר": "אני מאוד מקווה שהדברים של ראש העיר יחזיקו מים ויקבלו ביטוי בשטח. בינתיים, מה שקורה בפועל הוא שרק הציבור המסורתי והציבור החילוני מתפשרים וזה לא יכול להימשך. מאז שניר ברקת הפך לראש העיר החרדים קיבלו מענה להרבה מאוד מהצרכים שלהם, אמנם חסרות הרבה כיתות לימוד במגזר החרדי, אבל גם במגזר הערבי וגם בחילוני חסרות כיתות לימוד. בעיר הזאת צריכים כולם לחיות ביחד וצריכה להיות הרבה סבלנות וסובלנות האחד כלפי השני. בסופו של יום כולם צריכים להבין שזו עיר אחת ולכן כולם צריכים לגלות הרבה התחשבות והבנה לגבי הצרכים של האחר". 

פועל מול הגורמים המקצועיים - עופר ברקוביץ (צילום: שרון גבאי)

עופר ברקוביץ' (צילום: שרון גבאי)

 

גורמים בכירים בקואליציה של ברקת מברכים על אישור התוכניות, אך יחד עם זאת גם מבקרים את ההסכם הפוליטי שרקם ברקת עם החרדים. סגן ראש העיר עופר ברקוביץ' (התעוררות), מחזיק תיקי התרבות, מרכז העיר והפיתוח הכלכלי, מסר ל"כל העיר": "אני שמח שתוכנית ורבורג בקרית היובל לציבור הפלורליסטי, וקרית החינוך החרדית ברמת אשכול עברו בוועדה המחוזית. כמובן שהצבעתי בעדן. אלו תוכניות חשובות. לצד זאת, העובדה שהתוכניות הללו  לא קודמו בעשור האחרון מעידות על התנהלות צינית ועל עוול שנעשה כנגד תושבי ירושלים. מאכזב מאוד לגלות שראש העיר עיכב את שתי התוכניות החשובות הללו במשך תשע שנים מסיבות פוליטיות ולא ענייניות. את ורבורג היה ניתן לאשר עוד ב־2008. קרית החינוך החרדית ברמת אשכול היתה מצמצמת פער כיתות גדול בציבור החרדי כבר לפני שש שנים. אנחנו למדים שהסיבה לקידום התוכניות היא הסכם של ראש העיר עם הרבנים הליטאים, הסכם שנעשה הרחק מפני הציבור, במחשכים, שנה לפני הבחירות וככל הנראה כדי להבטיח את העתיד הפוליטי של ראש העיר. לא נאפשר לתוכנית ורבורג, חשובה ככל שתהיה, להיות עלה תאנה, להסכם פוליטי ולא ענייני, שיסכן את צביון השכונות השונות בירושלים".

דב קלמנוביץ. צילום: נעה קסטל

דב קלמנוביץ' (צילום: נעה קסטל)

 

המשנה לראש העיר דב קלמנוביץ' (הבית היהודי) מוסיף ותוקף: "המהלכים האלה הם על חשבון הציבור הדתי לאומי. אני חושב שהציבור הדתי לאומי, שהחינוך הוא בבת עינו, התחיל ליצור קהילה פעילה בנוה יעקב לדוגמא, אבל כעת מוציאים את הגרעין שהיה ציבור בשכונה שממילא מתחרדת. היו גנים, ובתי ספר, בית כנסת לקהילה האתיופית וסניף בני עקיבא, שהיווה מוקד משיכה למשפחות צעירות. גם את בית ספר נווה עציון בבית וגן העבירו לקרית היובל. זו מגמה מדאיגה. אני חושב שצריך לדאוג לכולם, גם לחרדים. ובכל זאת, אנחנו הזרם הממלכתי דתי ופתאום הפכנו להיות חלק מהפאזל שצריך להשלים במיוחד על רקע הסכמים שנעשים. אנחנו בעד שייבנו עוד מבנים לחרדים, אבל כל עוד לא נבנים עוד מבנים, אסור שזה יבוא על חשבון ציבור אחר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר