הפגנת תושבי בית הכרם מול ביתו של ברקת (צילום: לורה ורטון)
הפגנת תושבי בית הכרם מול ביתו של ברקת (צילום: לורה ורטון)

מדוע הפגינו תושבי בית הכרם מול ביתו של ברקת בירושלים?

פורסם בתאריך: 22.1.17 15:28

ביום שישי שעבר הפגינו עשרות מול ביתו של ראש העיר ניר ברקת, תושב השכונה, נגד קידום תכנית המתאר לבית הכרם, שכוללת בין השאר בנייה לגובה. ד"ר אלישבע רגבי, מראשי המאבק: "התכנית מתעלמת מעומסי התחבורה וממפגעי הזיהום והרעש האדירים שייווצרו"

צילום: תומר אפלבאום

תושבי בית הכרם עדיין בערפל ואינם יודעים כיצד ייחרץ גורלה של השכונה. בעקבות כ־250 התנגדויות שהוגשו לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, תכנית המתאר בבית הכרם עולה בימים אלו לדיונים מחדש בוועדה. התכנית שמקדמת העירייה וכללת בנייה לגובה ושימור מבנים קיימים, כבר אושרה להפקדה בוועדה המחוזית. במסגרת התכנית, יתווספו 1,400 יחידות דיור לשכונה, תוך חלוקתה לשלושה אזורים המאופיינים לפי סוגי הבינוי השונים למגורים. מדובר בהגדלה משמעותית של מספר הקומות, כשלעתים מדובר במגדלים עד 30 קומות.

בצהרי יום שישי שעבר התקיימה הפגנה בהשתתפות עשרות תושבי בית הכרם, שאורגנה על ידי התושבים עצמם מול ביתו של ראש העיר ניר ברקת, המתגורר בשכונה. התושבים מספרים השבוע ל"כל העיר" כי גם היום מתוכננת הפגנה, ולמעשה כוונת התושבים היא להפגין כל יום שישי בצהריים, עד להחלטה בנושא התכנית.

"אנחנו חוששים מהולילנד שתיים, התכנית מתעלמת מעומסי התחבורה וממפגעי הזיהום והרעש האדירים שייווצרו והיא לא כוללת שדרוג לתשתיות", מציינת ד"ר אלישבע רגבי, מראשי המאבק ופעילה בקבוצת "להציל את בית הכרם". "התכנית כרוכה בכריתת עצים מאסיבית ובצמצום דרסטי של שטחים ירוקים, בעירייה חושבים רק על הרווח, לא על התושבים או על איכות החיים. לאור כמות הפגמים הקולוסאליים בתכנית, דרישתנו שהעירייה תמשוך ותבטל את התכנית, ותציג תכנית חדשה עם תיקונים מהיסוד שהתושבים יהיו שותפים להם.

רגבי טוענת השבוע כי ביום חמישי בערב היה ניסיון מצד לשכת ברקת לבטל את ההגפנה. "להפגנה ביום שישי שעבר הגיעו כ־300 איש", היא אומרת וטוענת, "וזה למרות ניסיונות לחבל בהפגנה, בערב לפני הגיע טלפון מלשכת ברקת בבקשה לבטל אותה".

ראש עמותת צחו"ר עו"ד יוסי חביליו, שהוביל את הגשתן של 160 מההתנגדויות לתכנית, מדגיש השבוע כי "היו פרסומים שגויים שהתכנית בוטלה, אבל בפועל טרם התקבלה החלטה. לתכנית הרבה ליקויים, אין חניה, אין כבישים, אין שטחים ירוקים, לוקחים שכונה כפרית ופסטורלית, מוסיפים לה מאות אלפי יחידות דיור, אלפי תושבים, בלי פתרון לתשתיות. התכנית מציעה שלושה ריכוזי חניה, וזה הזוי שאדם יחנה עם סלי הקניות וילך 350 מטרים הביתה".

חברת האופוזיציה לורה ורטון (מרצ), שהשתתפה בהפגנה מול ביתו של ברקת, מבהירה: "חשוב לבנות בעיר ובנייה לגובה היא אלטרנטיבה ירוקה, אבל התושבים הם שיקול שצריך לקחת בחשבון. בנייה מסיבית בשכונות ותיקות מובילה לעומסים שהתשתיות לא יכולות לשאת. הרחובות צרים ומבני הציבור אינם מספיקים".

יו"ר הוועדה המקומית סגן ראש העיר מאיר תורג'מן (ירושלים תצליח) אומר השבוע ל"כל העיר": "אני מתכוון למשוך את התכנית מההפקדה, ולהחזיר אותה עם שיפורים ולשנות את נושא השימור. זו תכנית שנעשתה בלי חשיבה מקצועית, לכן כרגע היא מוקפאת".

מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים מקדמת תכניות לשכונות רבות בעיר. תכניות אלו מסייעות להגדיר את כללי הפיתוח והשימור בכל שכונה ושכונה. ישנן תכניות לשכונות בהן דגש להתחדשות עירונית כמו גנים, יובלים וגוננים ח' ט'. תכניות אחרות הינן מוטות שימור, כמו 'המושבות' ו'בקעה'. תכנית בית הכרם כוללת כללי שימור לאזור ההיסטורי של השכונה ואפשרויות פיתוח במתחמים אחרים בשכונה. התכנית אושרה להפקדה בוועדה המקומית ובוועדה המחוזית והופקדה להתנגדויות הציבור. התנגדויות הציבור נשמעו בוועדה המקומית וכעת מכינים באגף התכנון את ההתייחסות המקצועית להתנגדויות. ההתייחסות תוצג לחברי הוועדה המקומית ואלו יכריעו בעניין המלצת הוועדה בפני הוועדה המחוזית אשר עליה להכריע בהתנגדויות ובתכנית כולה. המתנגדים הציגו טעויות טכניות במסמכי התכנית ואלו יבדקו ויתוקנו כמובן. טענות מהותיות יבחנו כאמור על ידי אגף התכנון והוועדה המקומית. התכנית נערכה בשיתוף ותאום מלא עם המינהל הקהילתי ונציגיו לאורך תקופה ארוכה מאוד".

 

מעיין הרוני

צילומים

בתמונות הפגנת התושבים מול ביתו של ברקת ביום שישי שעבר

בתמונה הקטנה ראש העיר ניר ברקת

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר