גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי שירותי בריאות" (צילום: שי אדם)
גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות (צילום: שי אדם)

"הבטחנו לחולל מהפיכה אמיתית בשירותי הבריאות בירושלים וקיימנו"

כך אומר גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי שירותי בריאות", המנווט את מהלך החדירה של הקופה בבירה ומצביע על השינויים שמנהיגה הקופה בעיר וכוללים בין היתר הקמת מרפאות קהילתיות, תוספת רופאים ושירותים טכנולוגיים חדשניים: "זה ביטוי למאמץ שלנו לתרגם את עוצמות הקופה לרמה המקומית ולהנגיש את השירותים המתקדמים שלה לכל תושבי הבירה"

פורסם בתאריך: 7.1.18 17:16

עד לפני שלוש שנים, השם "מכבי שירותי בריאות" כמעט ולא היה מוכר בירושלים. למרות שמדובר באחת הקופות הגדולות, הוותיקות והחזקות בישראל, המונה מעל שני מיליון חברים, נוכחותה בבירה היתה מצומצמת למדי. מאז זרמו הרבה מים בנהר הבריאות הירושלמי ו"מכבי" הפכה לאחד הגורמים המובילים בעיר בתחום הרפואה הציבורית, כשהיא מחוללת מהפך (כן, אין מילה אחרת) בשירותי הבריאות העירוניים.

רק כדי לסבר את אוזן הקורא נציין כי מאז 2015 הקימה מכבי בעיר 15 מרפאות חדשות – נתון שאין לו אח ורע בקופות אחרות. כל זאת לצד השקעה מאסיבית בפריסת שירותים, פתיחת מכונים רפואיים חדשים, כמו מכון להתפתחות הילד ומכון לבריאות האישה, העמקת שיתוף הפעולה עם בתי החולים בעיר, הוספת עשרות רופאים מומחים עם מיטב הידע הרפואי, הקמת בתי מרקחת והרחבת השירותים למגזרים השונים בירושלים מלבד החילוני – כמו הציבור הדתי-לאומי, החרדי והערבי.

כל אלה תורגמו לקליטת חברים חדשים בקופה והביאו לכך ש"מכבי" בירושלים רשמה שיא עם צירוף של כ-14,000 חברים חדשים בשנים 2017-2016, נתון המהווה 40% משיעור הגידול הארצי בקופה. כיום, כשהמעבר מקופה לקופה הוא קל ונוח ומאפשר לשמור על רצף ביטוחי וסיעודי, מכבי היא הקופה הצומחת ביותר בעיר. נתונים אלה מתכתבים עם סקרי שביעות רצון שעורך מכון ברוקדייל עבור משרד הבריאות, לפיהם "מכבי" זוכה בעקביות לשביעות הרצון הגבוהה ביותר של המטופלים מבין קופות החולים.

חתירה למצוינות

מי שאחראי במידה רבה למהפך הוא גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה שלקח את ירושלים כפרויקט אישי. לשץ החליט לחדור בכל העוצמה לכל רבדי האוכלוסייה הירושלמית כדי להביא בפניהם את בשורת הקופה, על שלל יתרונותיה.

"מכבי אכן היתה מותג לא מוכר בעיר", מאשר לשץ. "לכן קיבלנו החלטה אסטרטגית לחדור לעיר לכל רוחבה, ולתרגם את העוצמות הארציות של הקופה למונחים מקומיים. בכך אנו מנגישים לתושבי הבירה שירותי רפואה ברמה הגבוהה ביותר, עם מיטב הרופאים, המטפלים, הציוד הטכנולוגי והשירותים הדיגיטליים  המתקדמים ביותר.

"המהלך הוא חלק מהאסטרטגיה הכוללת של הקופה החותרת למצויינות בכל מה שהיא עושה", מבהיר לשץ. "לא מדובר רק באיים של מצויינות בתוך אוקיאנוס של בינוניות, אלא במתודולוגיה סדורה ועקבית, שחותרת למצויינות עם לב ונשמה.

"אני שמח לציין שבעקבותינו הולכות גם קופות אחרות והתחרות עושה את שלה לטובת התושבים", הוא מוסיף. "בעיר מתחוללת בשנתיים האחרונות תנופת בריאות, לאחר שנים שהיא סבלה מהשקעה נמוכה בתשתיות הרפואה. ממערכת בריאות עירונית, שהיתה מנומנמת משהו, יצרנו מציאות דינאמית, שבה כל הגורמים מתחרים ומשפרים תשתיות, משקיעים משאבים ומתאמצים לספק את שירותי הרפואה הטובים ביותר. היום אפשר לומר בוודאות ששירותי הבריאות בירושלים השתפרו לאין שיעור מאז שהתחלנו לפעול כאן ויש כיום יותר שעות רפואה לחברי מכבי בעיר ביחס לקופות האחרות (ע"פ סקר שערך "ידיעות אחרונות")".

כשגידי לשץ מדבר על עוצמות הוא מתכוון גם למכלול השירותים שמציעה הקופה באמצעות חברות-בנות וחברות קשורות כמו אסותא, רשת של מרפאות ובתי חולים, כולל בית חולים ציבורי שהוקם באשדוד, שתתפרס לעבר ערים נוספות בעתיד, כולל ירושלים. לכך אפשר להוסיף את רשת בתי המרקחת "מכבי פארם", "מכבי טבעי", מרפאות השיניים "מכבי דנט" ורשת הדיור המוגן "בית בלב".

 

מעטפת שירותים קהילתיים

אחד המהלכים שלשץ גאה עליהם במיוחד הוא התאמת השירות לחבר. "הרעיון הבסיסי היה למקם את המרפאות בתוך השכונות עצמן ולהתאים אותן לאופי השכונה מבחינה חברתית", הוא מספר. "טבענו את המושג 'מרחק עגלה' כאשר הכוונה היא שכל מרפאה תהיה במרחק הליכה עם עגלת תינוק. זה לא הכל.  המטפלים הותאמו תרבותית ושפתית למטופלים וזה כולל יידיש, ערבית ואנגלית, הפצת חומר הסברה מותאם שפה, עיצוב ועוד. אנו יודעים לקרוא דקויות וניואנסים חברתיים ובכך לספק מענה מדוייק ביותר לכל קהילה וקהילה".

המהלך השכונתי התבסס על סקר יסודי שביצעה הקופה (ושנמשך גם כיום), במטרה להבין לעומק את צרכי הרפואה בעיר ואת הדרכים המיטביות לתת להם מענה. סקר זה הוליד תוכנית אסטרטגית מקיפה לפעילות הקופה בשנים הבאות, "באנו קשובים לעיר ולמדנו להכיר את הירושלמים מקרוב", משחזר לשץ. "הבאנו בשורה של רפואה קהילתית לעיר שהסתמכה בעבר בעיקר על בתי החולים ויצרנו שינוי עמוק בדפוסי צריכת השירותים הרפואיים בעיר.

צעדת ירושלים, אוקטובר 2017 (צילום: אליאור בן חיים "קבוצת הצלמים")

צעדת ירושלים, אוקטובר 2017 (צילום: אליאור בן חיים "קבוצת הצלמים")

"מצד אחד, אנו נהנים מגב חזק של ארגון גדול כמו 'מכבי', ומצד שני אנו דואגים להגיש לתושבי הבירה שירות פרטני, תוך גילוי יחס אישי שאינו מאפיין בדרך כלל ארגונים גדולים", הוא מדגיש. "חשוב לנו לספק לירושלמים את כל הטוב שהקופה יודעת לספק. בתוך כך אנו מטמיעים כלים דיגיטליים כדי להקל על המטופלים ולאפשר להם לקבל יותר שירותים דרך האינטרנט והסלולר. למשל, אתר מכבי Online – המאפשר פעולות ומידע בתיק האישי ; אפליקציית מכבי ; ומכבי קידס – מעטפת שירותים דיגיטלית חדשנית הנותנת ייעוץ מקצועי רפואי מעבר לשעות פעילות המרפאות וזאת במחשב, בטלפון או בוידיאו, מכל מקום.

"חשוב לדעת כי באמצעות אתר האינטרנט והאפליקציה ניתן לראות תוצאות בדיקות, לשלוח בקשות לרופא, לקבל מרשמים והפניות, לזמן תור מראש, לבדוק את שעות הפעילות של המרכזים הרפואיים, לעקוב אחר התיק הרפואי של הילדים, לקבל מידע בנושאים שונים ועוד עולם שלם של שירות וחוויית לקוח במרחק נגיעה", הוא מפרט. "נכון להיום, 85% מהפניות שנעשות לרופאים דרך הפלטפורמות הדיגיטליות נענות עוד באותו היום. זהו שירות VIP. לגבי שירות 'מכבי קידס', הוא מאפשר להורים לפעוטות לדבר עם רופא הילדים האישי שלהם באמצעות האפליקציה בשעות הערב. השירות הזה הוא בדיוק ההתאמה שלנו לצורך האמיתי של הורים צעירים, המשלבים קריירה והורות, ונתקלים במצב של ילד חולה בשעות הערב וחייבים מענה מקצועי בזמן אמת מבלי לצאת מהבית".

לאן אתם הולכים מכאן? מה החזון שלכם?

"אנו נמצאים בתוך מומנטום של עשייה ויש לנו עוד הרבה תוכניות להגשים. אנו מתכננים, למשל, הקמת חמישה מרכזים רפואיים עוד השנה בשכונות שטרם הגענו אליהן, כך שבטווח של שנתיים-שלוש נגיע לכל השכונות בעיר. כמו כן, בכוונתנו להקים מרכז מכונים גדול בעיר, כולל מכון גסטרו ומכון לב, לצד מוקד טיפול יום ומוקד רפואה דחופה. אנו גם פועלים להסיט כמה שיותר שירותים לקהילה כדי להקל על העומס בבתי החולים ובכך גם לשפר את השירות לחולים. מטופלים יכולים לקבל את השירות שבעבר ניתן בבית החולים במרפאה הקהילתית ואף בביתם, בעזרת צוות מקצועי וטכנולוגיה מתקדמת".

יש לך מסר לתושבי העיר?

"כארגון הקיים כבר משנות ה-40 של המאה הקודמת וחרת על דגלו מצויינות ברפואה, חשוב לי להבהיר ש'מכבי' פועלת לא רק לספק שירותי רפואה אלא גם לממש ערכים של בריאות וקהילתיות. מה שאנחנו קוראים 'רוח מכבי'. אלה הם ערכים של נתינה, חמלה, מחוייבות, אהבת האדם ואמונה שמתן שירות רפואי הוא זכות. בנוסף, אנו פועלים בראייה הוליסטית הרואה את כל צורכי המטופל ומלווה אותו מינקות עד זקנה. מערכת הבריאות בישראל עברה שינויים רבים בכיוון של איכות ודיגיטציה ואנו ניצבים בחוד החנית של הטכנולוגיה, במטרה לספק שירותים באיכות גבוהה לכל המטופלים בעיר. הבטחנו להביא מהפכה בשירותי הבריאות בירושלים וקיימנו. אני רוצה שכל ירושלמי וירושלמית יידעו שאנחנו משקיעים משאבים ומאמצים כדי לתת טיפול רפואי ברמה הגבוהה ביותר ואנו נמשיך במאמץ הזה ללא ליאות גם בעתיד".

(תוכן מקודם)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חמו

    בזבוז כסף לפרנס 4 קופות ולחלק את המשאבים של המדינה ל 4.
    היה צריך להקים רשות בריאות אחת או לעשות ביטוח רפואי בלבד ולאפשר לכל אחד לבחור בצורה פרטית את הרפואה שלו כמו בסינגפור.
    המצב הנוכחי משרת את הפוליטיקה כיון שהכללית שייכת להסתדרות ומשלמת לפוליטיקאים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר