חיים נרגסי (צילום: מורן רביבו)
חיים נרגסי (צילום: מורן רביבו)

תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה: “כסף רב יחזור לציבור”

שיחה עם חיים נרגסי, סגן היועץ משפטי וראש התביעה בעירייה, על השינוי שצפוי להביא איתו תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה: “מדובר בתיקון היסטורי, שמבוצע לראשונה אחרי למעלה מ־50 שנה”

פורסם בתאריך: 27.11.17 17:28

לפני כחודש, ב־25.10 נכנס לתוקפו תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, ולטענת אנשי המקצוע והגורמים המעורים בנושא, מדובר בתיקון היסטורי שישנה לחלוטין את המציאות בשטח. “מדובר בתיקון דרמטי”, מצהיר חיים נרגסי, סגן היועץ המשפטי וראש התביעה של עיריית ירושלים, אשר מתוקף תפקידו מכיר לעומק את סוגיית הבנייה הלא חוקית בירושלים רבתי. “קיבלנו בעקבותיו כלים משמעותיים יותר לאכיפה, כך שנוכל להרתיע בצורה אפקטיבית את העוברים על החוק”.

לא סתם מזכיר נרגסי את נושא ההרתעה, שכן לדבריו היעדר ‘שיניים’ הביא למצב שבו הבנייה הלא חוקית בירושלים לבדה מגיעה להיקפים של מאות מיליוני שקלים, ואולי אף מיליארדים – כספים שלמעשה נגזלים מהציבור שומר החוק. “מ”ר בירושלים עולה בין 15 אלף שקלים ל־30 אלף שקלים, תלוי בשכונה”, מסביר נרגסי. “אדם שבונה 20 מ”ר באופן לא חוקי, מרוויח למעשה סכומים אדירים – גם חצי מיליון שקלים ויותר – בזכות זה שהוא מתחמק מתשלום המס, וכל זה על חשבון הציבור משלם המיסים. בסופו של דבר, זה הכסף של האדם הפשוט, שהיה מופנה לשיפוץ גן הילדים או הגינה הציבורית, להעסקת עוד עובדי ניקיון ולעוד פעולות שבהן רוצה עיריית ירושלים”.

אז מה דרמטי כל כך בתיקון 116 לחוק? שלושה דברים עיקריים. ראשית – הוא מאפשר לרשות המקומית – עיריית ירושלים – להטיל קנסות בסכומים גבוהים בהרבה ממה שיכלה להטיל עד היום: קנס מקסימלי של 452 אלף שקלים בגין עבירות בנייה חמורות, במקום 73 אלף שקלים בלבד עד היום; שנית – הוא מאפשר, בניגוד לעבר, לגבות מהעוברים על החוק את כל ההיטלים והאגרות באופן מיידי, כאילו בנה כדין; שלישית – הוא מרחיב את סמכותה של הרשות המקומית, ומאפשר למהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה להוציא צו הריסה בעצמו, ללא ביורוקרטיה נוספת, מעכבת ומסרבלת (לדוגמה: אישור ראש העיר, שעד היום היה נדרש במקרים רבים), מה שצפוי לקצר משמעותית את התהליך ולהבטיח נקיטת צעדים מהירה נגד העבריינים.

 

נוסף על כל אלו, התיקון מקציב לאדם אשר ביצע את העבירה עד שנה להכשרת העבירה – מה שעד היום היה יכול להימשך גם עשור ויותר, ולווה בעשרות עתירות ובקשות מצד עובר העבירה.

“כל הכלים הללו נועדו להפחית משמעותית את כמות עבירות הבנייה המתבצעות בעיר”, מסכם נרגסי. “אני לא משלה את עצמי: גם לאחר כניסת התיקון לתוקפו יבוצעו בירושלים עבירות בנייה, אבל תיקון 116 נועד להרתיע יותר, ולמזער את הנזקים שיוצרת הבנייה הלא חוקית – נזקים כלכליים, אסתטיים, סביבתיים ובטיחותיים. מדובר בתיקון היסטורי, שמבוצע לראשונה אחרי יותר מ־50 שנה”.

ב־5 בדצמבר יעביר נרגסי עצמו יום עיון לעורכי דין בנושא תיקון 116 לחוק, שייערך בלשכת עורכי הדין.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר