אילוסטרציה, ילדה כבדת שמיעה
אילוסטרציה

ניתוח פורץ דרך להתקנת שתל שמיעה בגזע המוח בוצע בהדסה

לראשונה בארץ נותחו במרכז הרפואי הדסה שתי ילדות בנות שנתיים ושלוש אשר נולדו חרשות לחלוטין - האחת ללא אוזן פנימית כלל והשנייה אשר נולדה ללא עצב שמיעה - בניתוח חדשני להתקנת שתל שמיעה בגזע המוח שהוגדר כהצלחה

פורסם בתאריך: 20.9.17 09:13

ניתוח חדשני להתקנת שתל שמיעה בגזע המוח נערך לראשונה בישראל על ידי צוות רופאים ישראלי במרכז הרפואי הדסה. בשבועות האחרונים נותחו במרכז הרפואי הדסה שתי ילדות בנות שנתיים ושלוש, אשר נולדו חרשות לחלוטין – האחת ללא אוזן פנימית כלל והשנייה אשר נולדה ללא עצב שמיעה – בניתוח שהוגדר כהצלחה.

הניתוח הנקרא –  ABI – Auditory Brainstem Implant הינו ראשון מסוגו בארץ אשר בוצע על ידי צוות רופאים ישראלי.

ד"ר מיכל קאופמן, מנהלת תכנית שתל השבלול ואחראית תחום ניתוחי אזנים בהדסה עין כרם, אשר בצעה את הניתוח יחד עם צוות רב תחומי בכיר בהדסה, מספרת: "האפשרות היחידה שעמדה בפנינו על מנת להפוך את שתי הפעוטות, אחת בת שנתיים והשנייה בת שלוש – לשומעות היה ניתוח השתלה של שתל שמיעה לגזע המוח, מאחר ולאור מצבן הרפואי לא ניתן היה לפתור את מצב החירשות בביצוע השתלת שתל ה'שבלול' השכיח יותר בתחום ניתוחי השמיעה. השתל בגזע המוח, הינו מכשיר אלקטרוני הקולט אותות אקוסטיים, והופך את הצלילים לאותות חשמליים המועברים היישר לגזע המוח", מסבירה ד"ר קאופמן. "המכשיר בנוי משני חלקים, האחד חיצוני המכיל גם מיקרופון וסוללה נטענת, הוא יושב על מעל ומאחורי האוזן, והופך את הצלילים לאותם אותות חשמליים העוברים למערך אלקטרודות המושתלות בגזע המוח. האלקטרודות הללו עוקפות למעשה את האוזן הפנימית ואת עצב השמיעה ומאפשרות לחירשים לקבל צלילים".



 

כמובן, מדגישה ד"ר קאופמן, שאין להשוות את השמיעה הנרכשת בניתוח האמור לשמיעה רגילה, אך ללא ספק מדובר במהפך בחיי המטופלות, הישג שהתאפשר בזכות צוות ששילב טכנולוגיות חדשניות עם ניסיון נוירוכירורגי רב. "צוות הניתוח בהדסה כלל את פרופ' סרגיי ספקטור, נוירוכירורג – מנהל היחידה לניתוחי בסיס גולגולת, צוות המחלקה לטיפולי אף אוזן גרון בהובלתו של פרופ' רון אלישר, מנהל האגף לניתוחי ראש-פנים-צוואר וכירורגיה משחזרת, ומנהל מחלקת אא"ג/ניתוח ראש-צוואר וכן צוות קלינאי תקשורת המומחים בשיקום שמיעה. רק צוות רב תחומי יכול להגיע לתוצאות כה מרשימות בניתוח כל כך מורכב ועדין", אומרת ד"ר קאופמן.

 

ד"ר מיכל קאופמן וצוות הניתוח בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

ד"ר מיכל קאופמן וצוות הניתוח בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

מספר שבועות לאחר ניתוח ההשתלה, בוצעה הפעלה של השתל במכון השמיעה בהדסה עין כרם על צוות קלינאי התקשורת של הדסה ובנוכחות אודיולוג מומחה מאנגליה.

"תגובת ההורים היתה מרגשת", מתארת ד"ר קאופמן. "לאחת המושתלות יש אחות בת 17 חירשת אף היא עם אותה הבעיה וחוסר אפשרות לנתחה, מה שעוד יותר ריגש את המשפחה".

איך הגיבו הילדות כששמעו לראשונה את הוריהן מדברים?

"ילדות עצמן היו מופתעות מן הצלילים ששמעו לפתע, לא כל כך הבינו מניין הם מגיעים. תגובתן היתה מוחממת לב, ואני בטוחה שהצלילים שהן שומעות ילכו ויתבהרו".



ד"ר מיכל קאופמן (צילום: דוברות הדסה)

ד"ר מיכל קאופמן (צילום: דוברות הדסה)

"אין בעיני סיפוק גדול יותר מן האפשרות של מתן מענה טכנולוגי המאפשר שילוב של הכישורים הנדירים של הצוות של המחלקה לאף אוזן גרון עם הצוות הכל כך מוכשר של נוירוכירורגיה, שילוב שבאמצעותו ניתנה לנו הזכות לאפשר בהדסה שמיעה למי שנולד ללא החוש החשוב הזה", סיכמה ד"ר קאופמן.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. מתמחה

    הדסה החדשה – כל פלסטר ששמים מוצג כהצלת חיים. כל ניתוח- לראשונה בישראל. ככה זה כשאגו דורסני מחזיק במושכות. חבל שכל העיר נופל למלכודת היחצנית הזאת… לפני 7 חודשים בוצע הניתוח הזה בשערי צדק….

  2. אחד שיודע

    הניתות הזה לא נעשה לראשונה בהדסה ואני מצפה מעיתון רציני כמו כל העיר שיעשה עבודת תחקיר קטנה ויגלה כי בעיתון שלו פורסמה לפני שבע חודשים כתה אמיתית על ניתוח שנעשה באמת לראשונה בבית חולים שערי צדק בירושלים ולכן לא יתכן שהניתוח שנעשה בהדסה הוא ראשוני כדאי שתבדקו את עצמכם עורכי כל העיר.

  3. אבן ירושלמית

    תרבות הפייק ניוז הגיע לראשונה למקומון ולראשונה בארץ מתפרסמת ידיעה עם כותרת לא נכונה.

  4. אמא עם נסיון בנושא

    לא שופטת אם נעשה קודם או לא אם בדיוק אותו ניתוח או לא כל ניתוח כזה הוא גאווה למבצעים אותו ומהכרות אישית את ד"ר קאופמן היא רופאה מדהימה גם מקצועית ברמות גבוהות וגם אנושית – שילוב מנצח בצוות רפואי יישר כח לכם מלאכי הדסה גאה בכם

  5. רופאה

    אולי עשו את הניתוח בתוך שערי צדק- אבל (!!!) תקראו טוב, פעם ראשונה שצוות ישראלי מבצע את הניתוח.
    בשערי צדק הביאו צוות מחו״ל שיעזור ובפועל ינתח- כמו תמיד, הדבר הכי טוב בשערי צדק, זה הצוות שהם מביאים מבחוץ…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר