נויה ואימה אתי כהן (צילום: פרטי)
נויה ואימה אתי כהן (צילום: פרטי)

הנס הלא ייאמן: חייה של נויה התינוקת ניצלו ממוות בעריסה

אתי כהן, מהר חומה, אימה של נויה התינוקת, משחזרת את הרגעים הקשים: "היא היתה כמו בובה, רפויה, לא זזה; היום היא תינוקת רגילה שאוכלת, נושמת ואפילו כבר עומדת"

פורסם בתאריך: 30.7.17 12:54

חייה של נויה כהן, בת ה-10 חודשים מהר חומה, שלקתה בתסמונת מוות בעריסה ניצלו. מדובר במקרה נדיר ביותר של תינוקת שלקתה בדום לב כשהיא בעריסתה.

אימה של נויה, אתי כהן, מספרת ל"כל העיר": "המקרה התרחש לפני כחודש וחצי. התעוררתי באמצע הלילה בשביל הילדה שלי, אחותה הגדולה של נויה, זה קרה בערך ב-2:30 בלילה, וכשחזרתי לחדר השינה שלי שמעתי קולות מוזרים מהתינוקת שלי שישנה איתנו בעריסה בחדר. היא השמיעה רעש מוזר שלא אופייני לה. אמרתי לבעלי רועי 'מה זה הרעש הזה שהיא עושה?'. הוא קם, הרים אותה – היא היתה כמו בובה, רפויה, לא זזה".

מה עשיתם באותם רגעים מבהילים?
"יצאנו איתה מהר למרפסת, חשבנו שהיא התעלפה. רצינו שהיא תנשום אוויר. לא עזר. נכנסנו איתה הביתה חזרה, שטפנו לה את הפנים והיא לא הגיבה לכלום. קראנו לה בשם שלה 'נויה, נויה', כלום. אני התקשרתי למד"א ובעלי החל לעשות לה פעולות החייאה שהוא זכר מקורס שעשה. תשע דקות הוא עיסה לה את החזה בצורה מאוד מאוד עדינה כי היא תינוקת. הוא לא הצליח להחזיר לה את הדופק וניסה להנשים אותה. בינתיים, המוקדנית צעקה לנו בטלפון 'לא, אל תנסה להנשים אותה'. בדיעבד, הסבירו לנו אחר כך בטיפול נמרץ, שאם מנשימים תינוק אפשר לפוצץ לו את הריאות". 

 

נויה כהן התינוקת, בשבוע שעבר (צילום: פרטי)

נויה התינוקת בשבוע שעבר (צילום: פרטי)

 

כידוע, מוות בעריסה היא תופעה שבה תינוקות מתים תוך כדי שינה באופן פתאומי ללא אזהרה מראש. אין כיום הסבר מדעי לתסמונת, לפי מחקרים מדובר בכשל במנגנון הנשימה של התינוק שמשפיע על הלב – מה שעלול להוביל למקרה של דום לב בשינה.

"כשהגיע צוות מד"א הוא חיבר אותה למוניטור וראו שהלב לא עובד", מוסיפה ומתארת כהן. "הם ניסו כמה פעמים להנשים אותה ולא הצליחו, אחרי כמה ניסיונות הם זיהו אצלה דופק ואז הובילו אותנו באמבולנס לשערי צדק. היינו חודש ושבוע בטיפול נמרץ. ביום הראשון היא היתה מונשמת והיו בטוחים שיש לה פגיעה מוחית. במהלך הימים הראשונים היא לא הפסיקה לצרוח צרחות מוזרות, כאלה שאני לא שמעתי אף פעם וכפות הידיים שלה היו מכופפות, כל הגוף שלה נתפס. לנו לא אמרו כלום אבל לפי המבטים חשבנו שקרה משהו נורא. אני חששתי ופחדתי. אני לא ידעתי באותו רגע, אבל מסתבר שהיתה לה קריסת מערכות ונתנו לה כמה שעות לחיות. הביאו לנו פסיכולוגית ועובדת סוציאלית שתהיה איתנו. היה לנו נס. אין רופא שלא רואה אותה היום ומתפלא שהיא שרדה מוות בעריסה".

 

אתי ונויה כהן, בשבוע שעבר (צילום: פרטי)

אתי ונויה כהן, בשבוע שעבר (צילום: פרטי)

 

כהן ממשיכה ומספרת: "ירד לי האסימון מה הבת שלי עברה רק כשיצאתי מטיפול נמרץ וקראתי את כל הגיליון הרפואי שלה. אמרתי לעצמי 'מה, לילדה שלי היה דום לב? היה לה מוות בעריסה?'. הצוות בשערי צדק, בראשות מנהלת היחידה לטיפול נמרץ ילדים ד"ר שרית שחרור-קרני, נלחם על החיים שלה ועשה עבודה מדהימה, הם כל כך ריגשו אותנו. גם מד"א ראויים למחמאות, ובשבוע שעבר הם הזמינו אותנו למפגש שהיה מרגש".

 

נויה כהן וצוות היחידה לטיפול נמרץ ילדים בשערי צדק (צילום: פרטי)

נויה כהן וצוות היחידה לטיפול נמרץ ילדים בשערי צדק (צילום: פרטי)

 

***

***

איך מרגישה כיום הבת שלך?
"היום היא בת 10 חודשים, יש לה דיפלירטור – מכשיר להחייאה, במידה וחס וחלילה יהיה לה דום לב עוד פעם זה ייתן לה מכת חשמל. הצוות הרפואי הגדיר את זה כמוות בעריסה ובנס – אין לה פגיעה מוחית או קוגניטיבית. היום היא תינוקת רגילה שאוכלת, נושמת ואפילו כבר עומדת. עד גיל שנה היא צריכה להיות בהשגחה מלאה שלי. בחודש ספטמבר היא תהיה בגן רגיל עם סייעת – הרווחה אמורה לדאוג לזה ולצערי זה עוד לא נסגר. אני מחכה שיאשרו לי". 

לסיום מדגישה כהן: "חשוב לי לספר את זה להורים אחרים, שידעו שאפשר למנוע מוות בעריסה".

בשערי צדק מסבירים כי "התינוקת התקבלה לבית החולים שערי צדק לאחר אירוע של דום לב ונשימה. היא נמצאה מחוסרת הכרה על ידי הוריה ועברה החייאה ראשונית על ידם. בהמשך כשהגיע למקום צוות מד"א הוא המשיך את פעולות ההחייאה, ותיעד הפרעת קצב נדירה. התינוקת טופלה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי שערי צדק, זמן ממושך וחזרה לביתה כתינוקת בריאה ושמחה ללא שיירים נוירולוגיים".

 

ד"ר שרית שחרור-קרני (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר שרית שחרור-קרני (צילום: דוברות שערי צדק)

 

"מקרה זה הוא דוגמא מצוינת לערנות ולתושיית ההורים", מדגישה מנהלת היחידה לטיפול נמרץ ילדים ד"ר שרית שחרור-קרני, "וכן לעובדה שניתן לבצע החייאה מוצלחת, על ידי מי שהינו עד לדום הלב, עם תוצאות מצוינות. תגובה נכונה ומהירה ברגע האירוע, היא קריטית להצלת החולה. אירוע זה מדגיש את החשיבות, בלימוד האוכלוסייה כיצד לבצע החייאה, בעיקר במקרה של הורים צעירים. האירוע הזה הסתיים בשמחה גדולה. ההצלחה להציל חיים היא מהות עבודתנו ביחידה לטיפול נמרץ ילדים. אחיות, רופאים וכל צוות היחידה עומל על המקצועיות, הכשירות וההצטיידות במכשור מתקדם, ומעל לכל חריצות ומסירות, לטובת הגשמת היעוד של היחידה – הצלת חיים וטיפול מיטבי בחולים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה לא מסבירים מה לעשות במקרה של דום לב לתינוק

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הורים אחראים שהלכו לקורס ע"ר לפני הלידה ולא איבדו עשתונות כשנתקלו במקרה מלחיץ לכל הדעות, צוותים רפואיים שהוכשרו במשך זמן רב ותפקדו בצורה מדהימה, ואת כל זה הכותרת מצמצמת למילה אחת "נס".

  3. מעיין

    ישתבח שמו! תודה לה" יתברך שעשה חסד עם המשפחה הזו והציל להם את הילדה!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר