המנהרה שבין התחנה המרכזית לבנייני האומה (צילום: עדי זורע)
המנהרה שבין התחנה המרכזית לבנייני האומה (צילום: עדי זורע)

יוזמה עירונית חדשנית לשיקום בני הנוער חסרי הבית בירושלים

מודל ייחודי עירוני פותח על ידי העירייה לטיפול יעיל ואמיתי בבני הנוער הזקוקים לעזרה ומתגוררים ברחובות ירושלים

פורסם בתאריך: 12.10.17 18:11

עשרות בני נוער בירושלים נחשבים לחסרי בית ומתגוררים ברחובות העיר. בעיריית ירושלים הרימו את הכפפה ויזמו מודל חדשני לטיפול ולסיוע לבני הנוער – העבודה על המודל החלה כבר לפני שנתיים. העירייה, בשיתוף צוות החדשנות בירושלים (JLM i-team), קיימה בחודש שעבר כנס מיוחד בנושא הטיפול בבני נוער חסרי בית, אשר הפגיש למעלה ממאה בעלי עניין, מירושלים ומחוצה לה, ככנס המסכם שנתיים של עבודה בנושא. בכנס המיוחד השתתפו, בין היתר, גם צעירים אשר היו בעברם חסרי בית. לצד אנשי המקצוע, הם השתתפו בסדנת רעיונאוּת אשר הפיקה מאות רעיונות חדשניים העוסקים בצעדים הבאים הנדרשים לסיוע לנערים חסרי הבית של ירושלים.

מתוך הכנס העירוני לסיוע לנערים חסרי בית בירושלים (צילום: אביגיל פיפרנו באר)

מתוך הכנס העירוני לסיוע לנערים חסרי בית בירושלים (צילום: אביגיל פיפרנו באר)



בעירייה מציינים כי "בירושלים מתגוררים עשרות בני נוער בסיכון, אשר נעים על הציר שבין נערים ונערות אשר גרים בבית והולכים לבית הספר, לבין מכורים לסמים אשר מתגוררים ברחוב ונעדרי צרכים בסיסיים. ראש העיר, ניר ברקת, זיהה כי בכל הנוגע לטיפול בהם, המידע הנחוץ אינו עובר בין הארגונים, עבודת הנתונים אינה מספקת ואין מי שיתכלל את העבודה סביב התחום ברמה העירונית, והבין שמדובר באתגר גדול עבור העיר ירושלים בשל ריבוי הגופים בנושא. לפיכך החל לפעול כבר בשנת 2015 וגייס לשם כך את צוות החדשנות העירונית בירושלים בכדי ליצור מסגרת אחת מאוחדת המבוססת על מחקרי עומק, מיפוי אוכלוסייה וארגוני סיוע הפועלים בעיר, שיתוף פעולה בין העירייה לבין ארגונים לא ממשלתיים והכי חשוב – מטרה אחת משותפת: רווחה וחיים בכבוד לנוער הירושלמי".

מתוך הכנס העירוני לסיוע לנערים חסרי בית בירושלים (צילום: אביגיל פיפרנו באר)

(צילום: אביגיל פיפרנו באר)

שרון אפריל, מנהלת צוות חדשנות עירונית ירושלים אמרה כי "תהליכים ארוכים ומעמיקים בזירה העירונית , בשילוב בין העירייה והמגזר השלישי, יכולים להביא לתוצאות יוצאות דופן. כשבעלי עניין במטה ובשטח נפגשים סביב שולחן ומדברים מנקודת המבט של הנער או נערה, דברים מדהימים יכולים לקרות, וזה מה שאנחנו רואים כאן היום".

שירה, לשעבר נערה בסיכון וכיום פעילה ב'עלם', הודתה לנוכחים בכנס: "הנוכחות שלנו בחיים של נער או נערה היא קריטית. אם יש לנו דקה וחצי מולם, צריך לנצל את זה לאנרגיה חיובית. אפשר להציל חיים בדקה וחצי".

 ראש העיר, ניר ברקת הדגיש כי "אין לי ספק שהתהליך שיזמנו והצוות שהקמנו ישפרו את השפעת הטיפול בנוער בסיכון באופן ניכר. אני גאה לומר כי העבודה המושקעת בירושלים בכל הנוגע לנוער בסיכון מצילה חיים".

מתוך הכנס העירוני לסיוע לבני נוער חסרי בית - ליאור ילין פריינד וראש העיר ניר ברקת (צילום: אביגיל פיפרנו באר)

ליאור ילין פריינד וראש העיר ניר ברקת (צילום: אביגיל פיפרנו באר)

ליאור ילין פריינד, לשעבר מנהלת פרויקט בצוות חדשנות בעירייה וכיום מתכללת עירונית של נוער וצעירים בסיכון, מסבירה בשיחה עם "כל העיר" כי "הצוות עסק למעלה משנתיים, בעקבות דרישה של ראש העיר להבין מה קורה בעיר מבחינת בני נוער דרי בית. ראש העיר כינס את הצוות אחת לשבועיים. בתחילה הצוות ערך מחקר כמותני – הם אספו שם-שם של בני נוער בעיר, כדי להבין כמה בני נוער דרי בית יש בעיר. אלו נתונים שלא קיימים לעיריות, הנתונים שבדרך כלל קיימים הם כמה בני נוער מטופלים ברשויות. במיפוי מעמיק הגענו ל-168 בני נוער וצעירים, שחלקם מתגוררים ברחוב באופן קבוע וחלקם באופן זמני, חלקם נעזרים יותר בשירותים העירוניים וחלקם פחות".

 

מתוך הכנס העירוני לסיוע לבני נוער חסרי בית (צילום: אביגיל פיפרנו באר)

(צילום: אביגיל פיפרנו באר)



מה עושים כדי להוציא אותם מהרחוב?

"הנתונים הראו שיותר מ-50 אחוז מהם מגיעים ממשפחות חרדיות. הפתרון הוא לא רק לתת להם אוכל וביגוד וקורת גג, אלא ללמוד באמת איך להוציא אותם מהרחוב, בהתאם לסביבה ממנה הם הגיעו. אנו נקווה שבשנה הבאה נוכל לראות שינוי באופי הקבוצות שנראה ברחוב בעקבות הטיפול. בזכות המדדים שעשינו אנחנו לומדים איך לגשת לנושא ואיך לטפל בו. עשינו למעשה חיבור עולמות – זה החידוש במודל – שכמה גופים מתכנסים יחד כדי לנסות לפתור נקודתית בעיות של בני נוער חסרי בית. בלי ראש העיר הדברים היו זזים ממש לאט. הדבר הנוסף זה השימוש בעמותות ועובדי השטח בתוך מקבלי ההחלטות ברמות הגבוהות במשרדי הממשלה והעירייה – אנו יושבים יחד ועובדים יחד והנוער מרוויח. התקצוב של הפרויקט של זה משלושה מינהלים בעירייה – מינהל חינוך, מינהל קהילה ומינהל חברה, 100 אחוז מימון עירוני, זה איגום משאבים משותף שנועד לסייע בסופו של דבר לאותם הנערים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר