חנה בטיסטה (צילום: פרטי)
חנה בטיסטה (צילום: פרטי)

"למרות כל מה שעברתי, אני דואגת להיות שמחה ועסוקה"

חנה בטיסטה, ניצולת שואה, בת 79, תושבת המושבה הגרמנית, ילידת העיר צ'נסטוחובה בפולין מספרת על התלאות בגטו, על איך הסתתרה אצל משפחה נוצרית, על העלייה לארץ ישראל ועל החיים המלאים בירושלים

פורסם בתאריך: 8.8.17 10:43

"ישנה תמונה אותה לא אשכח לעולם", מספרת חנה בטיסטה ניצולת שואה, בת 79, תושבת המושבה הגרמנית, ילידת העיר צ'נסטוחובה בפולין. "הייתי בערך בת חמש. התחבאתי יחד עם אמי באיזה מבנה קרוב לתחנת הקמח, מפני שהיה מסוכן לא יצאתי אף פעם לחצר. יום אחד השער היה פתוח, יצאתי החוצה ופתאום הגיעה מכונית ומתוכה יצא גרמני שהחזיק חבילה ביד, הוא לא הבחין בי. אני רואה אותו פותח את החבילה, ומוציא מתוכה תינוק ומטיח אותו במכונית".

בטיסטה ממשיכה ומספרת: "הרבה תלאות עברתי מהרגע שנשלחנו לגטו ועד שהגעתי למשפחה נוצרית שגידלה אותי כמו בת. הורי נספו בשואה ואני המשכתי להתגורר עם המשפחה גם לאחר המלחמה, הלכתי ללמוד באוניברסיטה. עד גיל 31 לא ידעתי מי אני וגם לא ידעתי איך לחפש ולנסות להבין מי אני, האמא הפולנייה שלי אמרה לי שאני יהודיה ואמרה לי שאני לא אוותר על זה. אחרי בירורים הגעתי לקרוב משפחה באנגליה, כתבתי לו והם החליטו לעזור לי לעלות לארץ ישראל. יום אחד התקשרו אלי מהסוכנות היהודית, ומשם עליתי לארץ ישראל".

 

חנה בטיסטה (צילום: פרטי)

חנה בטיסטה (צילום: פרטי)

איך היתה ההתאקלמות בארץ?

"היה לי קשה עם המנטליות הישראלית. הלכתי לאולפן, תוך שלושה חודשים מצאתי עבודה בלשכה לסטטיסטיקה והצלחתי מאוד. אחרי עשר שנים התחתנתי עם משה ז"ל, האמת שלא רציתי להתחתן, אבל בגלל שלמשה היתה בת, הרגשתי מחויבות כלפיה וכלפי הגידול שלה. אנחנו בקשר כמה פעמים ביום".

 

חנה בטיסטה (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)

 

בטיסטה מוסיפה ומספר כי "למרות כל מה שעברתי בחיים, אני דואגת להיות שמחה ועסוקה. כתבתי ספר על מסע חיי שנקרא 'עץ החיים שלי', יש לי חברים וגם הקרן לרווחה לנפגעי השואה דואגת שלא אשאר לבד. פעם בשבוע מגיעה בחורה דוברת פולנית ואנחנו מדברות, בנוסף הגיעו אלי שני בחורים שהקימו לי אתר אינטרנט בו אני מפרסמת את כל הציורים אותם אני מציירת. הקרן קישרה אותי עם בית ספר אורט גבעת רם, והם מזמינים אותי אליהם בכל החגים או לטיולים שולחים מתנות וביום השואה אני מגיעה לספר את הסיפור שלי. אני הכי מרגישה את הבדידות בחגים, למשל בפסח האחרון לא היה לי איפה להיות, בסוף המתנדבת הזמינה אותי אליה הביתה".

 

חנה בטיסטה (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)

הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל נוסדה על ידי ניצולי שואה למען רווחתם של ניצולים. המימון העיקרי של הקרן מגיע מוועידת התביעות, ומהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, כמו כן פועלת הקרן לגיוס כספים ומשאבים מתורמים פרטיים ומוסדיים בארץ וברחבי העולם.

במהלך שנת 2016 סייעה הקרן לכ-50,000 ניצולי שואה נזקקים בתחומים שונים כגון: תגבור שעות סיעוד, מתן שרות לחצני מצוקה, הנגשה סיעודית של בתים, סיוע חירום לניצולים במגוון תחומים כגון: טיפולי שיניים, משקפיים, תווי קניה ועוד. כמו כן הם מפעילים מערך התנדבות, המבוסס על מתנדבים המקיימים קשר חברתי קבוע עם הניצולים ומבקרים אותם אחת לשבוע לפחות. פרויקט נוסף – בשיתוף עם "רשת אורט" – "מחוברים" שבו תלמידי תיכון מגיעים לבתי הניצולים ומלמדים אותם על האינטרנט במטרה להפיג את בדידותם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר