ניר ברקת (צילום: מאיר אליפור)
ניר ברקת (צילום: מאיר אליפור)

הלו"ז של ניר ברקת: חור גדול של שנה

הבחירות המקומיות יתקיימו בסוף 2018, הבחירות לכנסת צפויות רק ב-2019 - פרשנים פוליטיים ואנשי ליכוד ירושלמים מנתחים את מהלכיו האפשריים של ברקת

פורסם בתאריך: 18.1.18 13:03

לפני כחודשיים וחצי ישבו סביב אותו השולחן ראש העיר ניר ברקת והשר לשיתוף פעולה אזורי, ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) באירוע שאליו הוזמנו שניהם ביחד עם מקורבים כאלה ואחרים לראש העיר ולעירייה. בשיחה שהתפתחה בין השניים, שאל הנגבי את ברקת על הבחירות הקרובות לראשות העיר ותהה האם ישנה אפשרות שבה הוא ייבחר לקדנציה שלישית אך יפרוש אחרי מספר חודשים כדי להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת בבחירות שצפויות לחודש נובמבר 2019.

ברקת, שציין כי עדיין לא החליט אם להתמודד על ראשות העיר, הדגיש בשיחה עם הנגבי כי אם יבחר להתמודד שוב בבחירות המוניציפאליות הוא יכהן קדנציה מלאה, הווה אומר חמש שנים מלאות עד לשנת 2023.

אלא שכאן עולה השאלה מה יעשה ברקת אם יחליט שלא להתמודד לראשות העיר זאת בהנחה שהבחירות הארציות ייערכו לבסוף רק ב-2019?

שלום ירושלמי (צילום: פרטי)

שלום ירושלמי (צילום: פרטי)

שלום ירושלמי, הפרשן הפוליטי של "מקור ראשון", מציין בשיחה עם "כל העיר": "אני חושב שניר ברקת כן ירוץ בפריימריז של הליכוד. הניואנסים שעולים בשיחות איתו אומרים לי שהפנים שלו לשם. הוא מספר על כך שיש לו כ-10,000 מתפקדים ומדבר על מקום חמישי ברשימת הליכוד ועוסק בעניין לא מעט. השאלה המרכזית כרגע היא מועד הבחירות הארציות, שהן מהוות מבחינתו של ברקת שיקול מכריע. הרי אם הבחירות יתקיימו במועדן – קרי נובמבר 2019 – אזי הוא בסיטואציה לא טובה. מבחינתו הדבר הכי טוב היה אם הבחירות היו מתקיימות בעוד כחצי שנה, אז הוא היה יכול להתפטר מספר חודשים בודדים לפני סוף הקדנציה ולהתמודד בארצי. אני בטוח שהוא חושב המון על הסיטואציה, ההתלבטות שלו היא אמיתית ולכן הוא עדיין לא הודיע לאן פניו מועדות. ההערכה שלי היא שהוא יכול להיבחר במקום טוב בליכוד, לא יודע אם בחמישייה הראשונה אבל כן בסוף העשירייה או תחילת השנייה ואז הוא גם יהפוך לדמות בולטת בליכוד".

ירושלמי, יש לציין, מאמין כי ברקת לא ינהל שני קמפיינים במקביל, שזה אומר שהוא יבחר להתמודד או בליכוד או על ראשות העיר. "לדעתי אם הוא יתמודד בבחירות המקומיות זה לא יהיה בשביל לפרוש אחרי מספר חודשים. זה יהיה דבר נורא מבחינה אישית וציבורית. כתם שילווה אותו כל החיים ויהיו שיטענו נגדו שהוא עשה קמפיין בחירות לליכוד על הגב של העיר. בכל מקרה, משיחות שלי איתו אפשר היה להבין שהוא ירוץ בליכוד ולא בעירייה. הוא אמנם לא אומר זאת רשמית, אבל כן אפשר להבין כך בין השורות".

ומה יעשה ברקת בתפר שבין הבחירות המקומיות לארציות? לדעת ירושלמי, הוא ימשיך לעשות את מה שהוא כבר החל בו, לחזק את כוחו בליכוד. "כבר כעת הוא השקיע המון אנרגיות, זמן וכסף בליכוד", אומר ירושלמי, "והוא ימשיך בעשייה הזאת. לזכותו ייאמר שיש לו קשר טוב עם ראש הממשלה, יש מי שעובד בשבילו והוא ימשיך לפעול כדי לחזק את כוחו".

ולמרות כל הדברים הללו, רגע לפני הסוף מסייג ירושלמי וטוען כי "עדיין ישנם 20 אחוז סיכוי שהוא כן ירוץ לראשות העיר ירושלים. שהוא יאמר לעצמו שהמקום שלו בטוח וטוב, בטח אם הבחירות הארציות יתקיימו במועדן. מה גם שיש בצמרת הליכוד אנשים שלא יעשו לו חיים קלים, ואפשר היה לראות את זה בכך שהוא לא זכה לתמיכה גורפת מצד שרי הליכוד במאבק האחרון שהוא ניהל עם שר האוצר".

פריימריז אמיתי בליכוד

כמו ירושלמי, גם חנן קריסטל, הפרשן הפוליטי של תאגיד השידור כאן, סבור כי "ניר ברקת לא יוכל לבקש את אמון הציבור בירושלים ולהיבחר לראשות העיר ואז לזנוח את העיר לטובת הבחירות הארציות. אני לא מאמין שהוא יעשה דבר שכזה. לעומת זאת, אם הבחירות הארציות היו אתמול או בחודשיים הקרובים אני מעריך שהוא לא היה חושב פעמיים ועוזב את ירושלים, והאמת שזה היה די מתבקש".

חנן קריסטל (צילום: תומר אפלבאום)

חנן קריסטל (צילום: תומר אפלבאום)

קריסטל, חשוב לציין, סבור כי "בשל לוח הזמנים הלא נוח מבחינתו ברקת יחזיק את ההחלטה על ראשות העיר ירושלים עד לרגע האחרון ואז יודיע שהוא לא מתמודד. מבחינתו לרוץ לקדנציה נוספת זה לוותר על הרמה הארצית. הוא ימצב את עצמו בתפקיד של ראש עיר כמו במקרים של טדי קולק, רון חולדאי ואחרים. לכן אני מאמין שהוא יחליט בסוף להתמודד בארצי".

מה לדעתך הוא יעשה בתפר שבין מערכות הבחירות?
"יהיה לו את הזמן לעבוד ולחזק את עצמו בליכוד. במקרה הרע מבחינתו, תהיה לו שנה כזאת, במקרה הטוב זה יקרה קודם כי הבחירות יוקדמו, אבל את הזמן הוא ינצל כדי לעשות פריימריז אמיתי, כמו מה שעושה היום גדעון סער. הוא ישקיע בסניפי הליכוד ברחבי הארץ. אני בכל מקרה אופתע מאוד אם יחליט להתמודד לעוד קדנציה בירושלים ומכמה סיבות: ראשית, הוא עשה את שלו, שתי קדנציות זה מצוין, בטח בעיר קשה כמו ירושלים. בנוסף, ישנו כיום חלל בליכוד שאליו הוא יוכל להשתחל – הרי אין מספר 2 ממשי בליכוד, כך שעם עבודה נכונה הוא עשוי להיות בממשלה הבאה שר בכיר – אפילו שר אוצר או חוץ, שזו כבר עשייה לא פחות חשובה מהעשייה בירושלים".

בנימין נתניהו (צילום: מגד גוזני)

בנימין נתניהו (צילום: מגד גוזני)

 

משה כחלון (צילום: אמיל סלמן)

משה כחלון (צילום: אמיל סלמן)

שר חוץ או שר אוצר

מחמאות על העשייה והכוח שצבר לעצמו, מקבל ראש העיר ברקת גם מיעקב ברדוגו, הפרשן הפוליטי של גל"צ, שמציין בנחרצות כי "ניר ברקת כיום הוא שחקן ברמה הארצית, מה שלא היה נכון לפני הקדנציה הנוכחית שאז הוא לא היה מספיק בשל. אני מעריך שהוא יכול להתברג לדרג המוביל בליכוד ולהיות לשחקן מרכזי בכל הרכב של הליכוד. אפילו במאבק על אחד משלושת התפקידים המרכזיים של חוץ, ביטחון ואוצר – שבמקרה שלו ביטחון פחות נראה מתאים אבל חוץ ואוצר בהחלט כן. זה הישג לא מבוטל שלו כי מאוד קשה להגיע לליגה הזאת".

יעקב ברדוגו (צילום: פרטי)

יעקב ברדוגו (צילום: פרטי)

למרות המחמאות, ברדוגו בכלל לא בטוח שברקת אכן יחליט לעזוב את ירושלים. "זאת שאלת השאלות", הוא מציין, "ואני חושב שהוא באמת מתלבט בתוך תוכו ולא יודע כרגע לאן פניו. האופציות פתוחות בפניו כרגע ושתיהן טובות עבורו. הוא הצליח לייצר לעצמו סיטואציה שבה כל הקלפים טובים בשבילו, כל מה שהוא יבחר יהיה נכון וטוב, כי כמה שהפוליטיקה הארצית מרתקת וחשובה, גם בעיריית ירושלים יש הרבה אתגרים ועשייה".

לנוכח הדברים הללו ברדוגו מציין כי "מאחר שאני לא ממש יודע מה יחליט ברקת, קשה לדבר על איך הוא ינהג אם הוא לא יתמודד לראשות העיר ואם הבחירות יתקיימו במועד כי יש פה עוד הרבה אם, שרק מסבכים את העניין. השאלה היא לא מה הוא יעשה אם, אלא באיזה קמפיין הוא יבחר, וכפי שכבר אמרתי שתי האפשרויות שעומדות בפניו מצוינות ומאתגרות".

 

להיות טדי קולק

ויש גם קולות שמסרבים בכלל לעסוק בסוגיית ברקת והבחירות הארציות. אחד כזה הוא איש התקשורת משה שלונסקי, שמציין בשיחה עם "כל העיר" כי "ירושלים, לדעתי, היא אחת מהערים הכי חשובות בעולם. להיות ראש העיר ירושלים זה כבוד גדול ואחריות גדולה. זו משרה ציבורית ענקית, הרבה יותר מאשר שר בישראל.

משה שלונסקי (צילום: עופר וקנין)

משה שלונסקי (צילום: עופר וקנין)

"ההמלצה שלי לניר ברקת – שהוא בסך הכל ראש עיר טוב שעובד קשה וקורע את התחת בעיר כמעט בלתי אפשרית – עזוב את הפוליטיקה. תישאר ראש העיר, לך בדרכו של טדי קולק תשקיע את כל מאודך בעיר. אתה בחור רציני, מבין תהליכים, תרגיע את מערכת היחסים שלך עם שר האוצר. את הזבל תזרוק במזבלה ולא מול משרד האוצר. מסירחון לא עושים מיליונים. צריך למצוא את הדרך להסתדר עם האוצר. תוריד את רף העוינות ותרגיע את יו"ר ההסתדרות במחוז ירושלים. התושבים לא אוהבים ולא מרוצים מהזבל ברחובות וכולם באוצר כבר יודעים שאף עובד לא יפוטר כי ההסתדרות לא תיתן לזה יד.

"ניר ברקת, תהיה ראש עיר רציני, תודיע שאתה עוזב את הפוליטיקה הארצית ולא הולך להיות ראש ממשלה. תודיע שירושלים זה תכלית הכל – אין טובה ממנה ואין חשובה ממנה".

שלונסקי מוסיף ומנתח את סיכויי ברקת בליכוד ומציין כי "אני חושב שהוא יעשה טעות גדולה מאוד אם הוא יתמודד בליכוד. אני מעריך שבסופו של דבר הוא יבין שאין לו סיכוי להתברג בצמרת הליכוד ושאף אחד לא ייתן לו להיות שר החוץ, ועל כן הוא יחליט להישאר בירושלים ולא להתמודד במישור הארצי. כמובן שההחלטה הזו תהיה מלווה בהתחייבות על קדנציה מלאה, אחרת זה לא יעבוד. זה יהיה הדבר הכי טוב עבורו ועבור העיר, הרי מה הוא יקבל בממשלה? שר תחבורה או ירושלים ומורשת? בלי לזלזל, תפקיד ראש העיר ירושלים חשוב יותר. המלצה שלי – תהיה טדי קולק, לא אהוד אולמרט, ירושלים ואין בלתה".

כיכר ספרא

כיכר ספרא


תישאר, תישאר

הפרשנים, אם כן, משמיעים דעות שונות. החל ממקום בצמרת הליכוד ועד דחיקה לעשירייה השנייה, מקמפיין לראשות העיר ועד לקמפיין בליכוד וכן הלאה.

אילן גורדו (צילום: יח"צ)

אילן גורדו (צילום: יח"צ)

כך או כך, בסניף הליכוד בעיר דווקא לא חוזים לברקת הצלחה מסחררת בבחירות הארציות. אילן גורדו, יו"ר מועצת סניף הליכוד בירושלים ומ"מ יושב ראש סניף הליכוד בעיר, מציין השבוע כי "סניף הליכוד בירושלים מחכה להצהרה של ראש העיר האם הוא שוב יתמודד לראשות העיר. אני חושב שאם ניר ברקת היה חושב שהוא נכנס לעשירייה הראשונה בליכוד – אז הוא כבר היה יוצא בהצהרה, ואם הוא לא עושה זאת אז יש לכך סיבה. ניר ברקת יצטרך להחליט, כי אם יתמודד לראשות העיר ואז יפרוש לטובת המרוץ לכנסת זה לא יעשה טוב לירושלים. בסך הכל אני חושב שניר ברקת הוא ראש עיר טוב, יש לו זכויות בעיר הזו, הוא שומר על ירושלים ונלחם למען ירושלים".

אריאל מורלי (צילום: תמר דרמון)

אריאל מורלי (צילום: תמר דרמון)

אריאל מורלי, מזכיר צעירי הליכוד, חבר מרכז וחבר מועצת סניף הליכוד בירושלים, מתייחס אף הוא לסוגיית ברקת ומציין כי "רשימת הליכוד איכותית ביותר ולהיכנס לעשירייה הראשונה בליכוד זה לא מובן מאליו. ירושלים צריכה ראש עיר במשרה כפולה ולצערי זה לא המצב בשנים האחרונות. אני מקווה שבקרוב ניר יחליט לרוץ לקדנציה שלישית. תפקיד ראש העיר ירושלים רם יותר מרוב שרי הממשלה וזכות גדולה נפלה בחלקו על כך שהוא ראש העיר. הסיטואציה הנוכחית, שבה אין החלטה שלו, לא טובה לירושלים ומשפיעה גם על מועצת העירייה, כשרבים מחבריה לוטשים עיניים לתפקיד – מאיר תורג'מן, עופר ברקוביץ, משה ליאון ואחרים. במידה וניר יחליט להתמודד בשלישית, יוסר הערפל, וחברי מועצת העיר יפעלו בפחות אינטרסים ואינטריגות. בסופו של דבר מי שירוויח מזה יהיו תושבי ירושלים. לתפקיד ראש העיר ירושלים לוטשים עיניים, זה לא תפקיד שלוטשים ממנו עיניים לתפקידים אחרים".

 


גייס 200 אלף דולר לרכש - ניר ברקת (צילום: ארנון בוסאני)

ניר ברקת (צילום: ארנון בוסאני)

בתגובה לדברים מציינים מקורבי ברקת כי "ראש העיר מתעסק בימים אלו אך ורק בדאגה לעתידה של ירושלים ובהבטחת תקציב הולם ממשרד האוצר, שימנע פיטורים ופגיעה בתושבים ויבטיח את המשך התקדמותה של ירושלים כפי שפיתח אותה בעשור האחרון בכל התחומים. לאחר שייפתר נושא התקציב בכוונת ברקת לקחת שבוע חופש עם אשתו, במהלכו יקבל החלטה איפה הוא יכול לתרום יותר והאם לרוץ לקדנציה שלישית בירושלים.

"נזכיר לכל הפרשנים ועורכי הספקולציות – ברקת אמר מראש שירושלים היא משימת חייו והוא מתכון לעשות בין שתיים לשלוש קדנציות בירושלים, לא פחות משתיים ולא יותר משלוש, ואחר כך לעבור לעשייה הלאומית וכך הוא בדיוק עושה. ברקת עזב את כל עסקיו ומרוויח שקל בשנה בלבד, האינטרס היחיד שמוביל אותו זה איפה הוא יוכל לתרום יותר לציבור ולא מה הוא יקבל. ברקת שינה את פניה של ירושלים בעשור האחרון כמעט בכל התחומים, בלעדיו ירושלים היתה היום 50 שנה אחורה, במקביל הוא בנה כח גדול מאוד של למעלה מ-10,000 מתפקדים בליכוד, שהוא גם נעזר בהם כדי לקדם את ירושלים.

"בניגוד לכל הספקולציות ברקת לא קיבל עדיין שום החלטה. כל האפשרויות פתוחות בפניו ובקרוב עם תום המלחמה למען תושבי ירושלים על התקציב הוא יחליט ויודיע על כך".


גילוי נאות: רפי גמיש, עורך המשנה ב"כל העיר", הוא אחיו של מוטי גמיש, אחד מיועציו של ניר ברקת.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר