עופר ברקוביץ, יעל ענתבי, חגית משה, מאיר תורג'מן, חיים אפשטיין, יצחק פינדרוס, יוסי דייטש, צביקה כהן (צילומים: אורן בן־חקון, יח"צ, מתוך אתר עיריית ירושלים, ארנון בוסאני, דוברות תנועת בני תורה, תומר אפלבאום)
עופר ברקוביץ, יעל ענתבי, חגית משה, מאיר תורג'מן, חיים אפשטיין, יצחק פינדרוס, יוסי דייטש, צביקה כהן (צילומים: אורן בן־חקון, יח"צ, מתוך אתר עיריית ירושלים, ארנון בוסאני, דוברות תנועת בני תורה, תומר אפלבאום)

השכר – 31,389; תכירו, הג'וב הנחשק של סגן ראש העיר

בעוד פחות משנה ייערכו הבחירות המוניציפליות - בעיריית ירושלים ניתן למנות כשמונה סגני ראש עיר בשכר, האם גובה שכרם משקף את עבודתם ועשייתם למען הציבור?

פורסם בתאריך: 14.12.17 12:09

פחות משנה לבחירות לראשות העיר – 2018: האם אתם מכירים את סגני ראש העיר בעיריית ירושלים? כיום, נכון לחודש דצמבר 2017 מכהנים שבעה סגני ראש עיר – מאיר תורג'מן, יצחק פינדרוס, יעל ענתבי, חגית משה, חיים אפשטיין, יוסי דייטש וצביקה כהן. עד לפני כחודש מצבת הסגנים בעיריית ירושלים עמדה על שמונה, וזאת לפי תקן המאושר על ידי משרד הפנים, אך לאחר התפטרותו של עופר ברקוביץ (התעוררות) מהקואליציה ומתפקידו כסגן ראש העיר – כמות הסגנים, כאמור, עומדת על שבעה.

 



 

שכר היסוד החודשי של כל אחד מסגני ראש העיר עומד על 31,389 שקלים, וזאת לפי חוזר מנכ"ל משרד הפנים הנקבע בהתאם לכך שירושלים היא העיר עם כמות האוכלוסייה הגדולה ביותר בארץ. בחוזר המנכ”ל מצוין כי לכל אחד מהסגנים מגיע לשכה הכוללת עוזר/ת אישי/ת במשרת אמון, מנהל/ת לשכה ומזכיר/ה.

 

כיכר ספרא

כיכר ספרא

מי הם שבעת סגני ראש עיריית ירושלים? ממלא מקום וסגן ראש העיר מאיר תורג’מן (ירושלים תצליח), אשר מחזיק גם בתיק התכנון והבנייה ומשמש כיו”ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, מחזיק בתיק מאור ובאחריות על רשות התמרור; ממלא מקום וסגן ראש העיר יצחק פינדרוס (יהדות התורה) מחזיק בתיק מינהל תפעול, שפ”ע ותברואה; סגנית ראש העיר יעל ענתבי (פסגת זאב על המפה) מחזיקת תיק התכנון העירוני ותיק המנגנון; סגנית ראש העיר חגית משה (ירושלים מאוחדת) מחזיקה בתיק הכספים; סגן ראש העיר חיים אפשטיין (בני תורה) מחזיק בתיק חברה ונוער חרדי ותרבות תורנית; סגן ראש העיר יוסי דייטש (יהדות התורה) מחזיק תיק דיור חרדי ומשנה למחזיק תיק התכנון והבנייה; סגן ראש העיר צביקה כהן (ש"ס) אחראי על תיק החינוך החרדי.

 

מאיר תורג'מן (צילום: ארנון בוסאני)

מאיר תורג'מן (צילום: ארנון בוסאני)

למעשה, לפי חוזר מנכ”ל מטעם משרד הפנים: שכר יסוד חודשי לסגן ראש רשות מקומית הינו 31,389 שקלים לעיר עם למעלה מ־250,001 תושבים ערב הבחירות, שמהווים 80 אחוזים משכר של שר בממשלה. לשם השוואה, שכר היסוד החודשי של ראש רשות מקומית, שבה האוכלוסייה מונה מעל 250,001 תושבים ערב הבחירות, הינו 39,236 שקלים, שמהווים 100 אחוז משכרו של שר בממשלה. יש לציין כי ראש העיר ניר ברקת ויתר על משכורותיו עם כניסתו לתפקיד, בשנת 2008, ומתוך בחירה הוא משתכר שקל אחד לשנה.

 

יצחק פינדרוס

יצחק פינדרוס

עוד מצוין בחוזר מנכ”ל כי שכרו של נבחר ציבור מורכב משני רכיבים בלבד והם: שכר יסוד ותוספת יוקר, כאשר הסכום המירבי של תוספת היוקר עומד על 3,408 שקלים. כמו כן, בעוד סגני ראש העיר מקבלים שכר – ל־22 חברי מועצה, שמחזיקים בתיקים, אין זכאות לשכר.

ומה קורה בערים גדולות אחרות בארץ? לעומת זאת, בתל אביב – עיר עם כ־430 אלף תושבים, מכהנים ארבעה סגני ראש עיר, מתוכם שתי נשים ובחיפה, המונה כ־277 אלף תושבים ישנם ארבעה סגני ראש עיר, מתוכם שתי נשים.

יעל ענתבי (צילום: יח"צ)

יעל ענתבי (צילום: יח"צ)

האם שכרם של סגני ראש העיר משקף את עבודתם? "סגן ראש עיר הוא תפקיד פוליטי", מבהיר השבוע בשיחה עם "כל העיר" עו"ד תומר נאור, מנהל מחלקת ליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון. "מדובר באדם שממונה על ידי ראש העיר. זה לא בהכרח האדם הכי טוב, ראוי ומוכשר. בסוף, הכל זה עניין של פוליטיקה, ובדרך כלל אלו אנשים עם כוח פוליטי שראש העיר רוצה בייקרם. הרבה פעמים אפשר לראות חברי מועצה שעושים יותר כי באמת אכפת להם. עשייה ציבורית היא דבר מאוד סובייקטיבי ואין מדדים לבקר את העשייה של סגני ראש העיר. מנגד, אצל חברי המועצה אפשר לראות מי מגיע לישיבות".

חגית משה (צילום: אתר עיריית ירושלים)

חגית משה (צילום: אתר עיריית ירושלים)

נאור מדגיש כי שכר סגני ראש העיר נקבע בחוזר משרד הפנים, "וזאת ללא התחשבות במצב הכלכלי של העיר. זה שכר קבוע, וגם רשויות, הרבה יותר גרעוניות מירושלים, בעלי התפקידים מקבלים את אותו השכר בכל הערים. גם מתוך תפיסת העולם שאומרת שברשות המקומית רוצים אנשים שמרוויחים שכר טוב ומספק, כדי שיבואו אנשים טובים וכדי שלא לגרום להם להתפתות למשרות אחרות".


 

חיים אפשטיין (צילום: דוברות תנועת בני תורה)

חיים אפשטיין (צילום: דוברות תנועת בני תורה)

"לערים עם למעלה מ־250,001 תושבים ניתן למנות שישה סגנים, אולם רק בירושלים מותר למנות שמונה סגנים”, אומר נאור, “זה תיקון שנכנס מ־2011. ההסבר לכך שירושלים, מלבד היותה עיר בירה, היא עיר רב גונית ובה קבוצות וקהילות שונות. יש חשיבות לחבר בין כל הזרמים בעיר, על ידי הרכבת קואליציה רחבה ככל הניתן, שמשולבים בה זרמים המיוצגים בדרך כלל באמצעות סיעות".

יוסי דייטש (צילום: תומר אפלבאום)

יוסי דייטש (צילום: תומר אפלבאום)

נאור טוען כי יש לתגמל את חברי המועצה על עבודתם: "אנחנו מנסים לטפל בנושא שכרם של חברי המועצה כבר כמה שנים. בפועל הם מתנדבים. סגן ראש עיר עובד במשרה מלאה, ולעומתו חבר מועצה כפוף להגיע לישיבות מועצה ולעשות דברים מסוימים, אבל הוא מתנדב שמקבל לשכה ועוזר בשכר. אנחנו כן חושבים שצריך לתגמל אותם. חשוב לציין שהתנאים של חברי מועצת עירית ירושלים נחשבים טובים והם מקבלים לשכות ושירותים מהעירייה".

צביקה כהן (צילום: מתוך אתר עיריית ירושלים)

צביקה כהן (צילום: מתוך אתר עיריית ירושלים)

"האם באמת ירושלים צריכה את כל הסגנים האלה?", אומר פרופ’ ערן רזין, מנהל המכון ללימודים עירוניים ואזוריים באוניברסיטה העברית. "על נושא שכר סגני ראשי העיר יש רגולציה, והשכר נקבע על ידי משרד הפנים. בירושלים יש היגיון במינוי של שמונה סגנים, מדובר הרי בעיר הכי גדולה בארץ עם כמות האוכלוסייה הכי גדולה, אבל האם כל הסגנים שממומנים נותנים תפוקה בשביל השכר? האם הם עובדים קשה? האם זאת פרנסתם היחידה? האם הם נמצאים? האם באמת הם עובדים בשביל המשכורת שהם מקבלים? מצד שני חברי המועצה בירושלים לא מקבלים פרוטה על העבודה שלהם והם נדרשים לבוא לישיבות, להשתתף בוועדות, להשקיע לא מעט זמן וגם לא מעט אחריות. זה שסגני ראש העיר מקבלים שכר בגובה הזה, בעיר גדולה כמו ירושלים, נראה לי סביר בהחלט. השאלה היא האם הם מתאימים לתפקיד שלהם, ואם הם נותנים תמורה בעד העבודה שלהם, או מקדמים אינטרסים סקטוריאליים של מגזר כזה או אחר".

 

עופר ברקוביץ (אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ (אורן בן-חקון)

עו"ד אביה אלף, מרצה למשפטים ולשעבר מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, מוסיפה ומדגישה כי "סגני ראש העיר הם שליחי הציבור, שצריכים לעשות עבור הציבור. נכון ששבעה סגנים בשכר נראה המון, אבל מצד שני חברי המועצה עובדים בהתנדבות, ואם מישהו רוצה להיות לא מחויב לאף אחד הוא צריך לקבל שכר. החשיבות במילוי כהונה ציבורית היא לפעול לטובת הכלל, צריך לראות איך עושים את זה בצורה המיטבית, שאותו סגן יהיה חייב לציבור ולא לגורם מסוים, לכן סגן ראש עיר בשכר, במשרה מלאה הוא נכון. יחד עם זאת, כדאי לזכור שסגן ראש עיר אמור לייצג את כלל הציבור בעיר שלו, ולא רק מגזר סקטוריאלי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. דודו

    חרטא ברטא 8 סגני ראש עיר הזוי לגמרי חלקם מתעסקים בציבור אחד הלבד

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר