הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם, ספטמבר 2017 (צילום: מטה מאבק עין כרם)
הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם, ספטמבר 2017 (צילום: מטה מאבק עין כרם)

וידאו – תושבי עין כרם מפגינים: "לא להקמת מכללות צה"ל באזור"

הערב נערך טקס הנחת אבן הפינה להקמת מכללות צה"ל - התושבים טוענים כי הפרויקט יוביל להרס הטבע ולכאוס תחבורתי גדול

פורסם בתאריך: 18.9.17 16:34

האם מעברן המתוכנן של מכללות צה"ל לאזור עין כרם עלול לפגוע בערכי טבע נדירים? כ-150 תושבי עין כרם הפגינו היום, שני, 18.9, כנגד התוכנית. התושבים הפגינו לפני טקס הנחת אבן הפינה לפרויקט שנערך הערב בעמד שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט וראש העיר ניר ברקת.

ועד התושבים, שפתח במאבק נגד המהלך, שיגר פנייה לרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט, ולראש העיר ניר ברקת, טוענים אנשי הוועד כי המעבר המתוכנן של המכללות הצבאיות אל לב העיר, יפגע באזור בצורה קשה.

 



"הקמת המכללות במקום המוצע תגרום לכאוס תחבורתי אדיר", נכתב בפנייה, "לרבות מפגעי זיהום אוויר ורעש קשים, ותהרוס את 'גבעת הטרסות', אתר ארכיאולוגי ייחודי שבו עובר שביל ישראל. בפנייתם מציינים עוד אנשי הוועד, כי האזור מועמד להפוך לאתר מורשת עולמי של ארגון אונסק"ו, וכי תוכנית הקמת המכללות תביא להרס ערכי טבע ייחודיים, חלקם מתקופת בית ראשון, באחד מהשטחים הירוקים הבודדים שנשארו באזור. הפונים טוענים כי תכנון המהלך בוצע "במחשכים, ללא כל תהליך תכנוני סדור וללא יידוע ושיתוף הציבור, כמתחייב בתוכניות בסדר גודל כזה".

הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: מטה מאבק עין כרם)

(צילום: מטה מאבק עין כרם)

אנשי הוועד קוראים לרמטכ"ל ולראש העיר לבחון חלופות למקום הקמת המכללות, ביניהן, שטח קרקע בין מתחם מעונות האלף לכביש בגין, בקמפוס גבעת רם; בניין מכללת 'בצלאל' המיועד להתפנות בתוך שנתיים; שטח מדרום להר הצופים ובסמוך למנהרת רחוב יצחק הנדיב; ובניין הספרייה הלאומית, שצפוי גם הוא להתפנות בתוך כשנתיים.

 

הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: מטה מאבק עין כרם)

(צילום: מטה מאבק עין כרם)

יו"ר מטה המאבק וחבר הנהלת מינהל קהילתי יובלים רועי שר, מוסר כי הם רואים בחומרה את התנהלותה של העירייה, שלדבריו, "פעלה במחשכים מתוך כוונה להציג למערכת הביטחון ולצה"ל מצג שווא הכולל חלופה לא בשלה, הפוגעת בערכי טבע ונוף נדירים ושאינה מיועדת סטטוטורית להקמת בסיס צבאי בדמות מכללות צבאיות. בכוונת מטה המאבק, המייצג עשרות אלפי תושבים ומאות אלפי תיירים מהארץ ומחו"ל, לפעול תחילה לעצירת הרס גבעת הטרסות, ובמקביל לסייע למערכת הביטחון לקדם חלופות ראויות יותר בשטח העיר ירושלים, אשר ייתנו מענה לצורכי מערכת הביטחון מבחינה אקדמית וצבאית".

 



הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: מטה מאבק עין כרם)

(צילום: מטה מאבק עין כרם)

 

במהלך טקס הנחת אבן הפינה אמר השר ליברמן כי "כמי שמסתכל מהצד על המערכת הצה"לית מאז שנת 96', אני יכול להגיד שמבחינת רמת המוכנות של הצבא, כיום המוכנות היא חסרת תקדים. ליוויתי את עבודת הקבינט ועבודת הממשלה מקרוב, משנת 96' ועד היום. כרגע, מבחינת מוכנות הצבא, אני יכול להגיד בביטחון מלא, לזכותם של ראש המטה הכללי ואלופי המטה הכללי, אנחנו הרבה יותר מוכנים מאי פעם, וזה לא הסוף. כנראה שנצטרך להתכונן עוד יותר לאור ההתפתחות ולאור אותן הצהרות שכולנו שמענו גם היום".

 

מכללות צה"ל (הדמיה: דובר צה"ל)

מכללות צה"ל (הדמיה: דובר צה"ל)

 

הרמטכ"ל איזנקוט ציין: "הבחירה להקים את בסיס המכללות הצבאיות דווקא כאן, בעיר ירושלים שזה עתה ציינו יובל לאיחודה, מעידה על הקשר ההדוק בין צה״ל לעם ולמורשתו. במקום הזה יוכשרו אלפי מפקדים האמונים על ההגנה על המדינה, הבטחת קיומה וניצחון במלחמה. בסיום תהליך ההכשרה, חוזרים המפקדים לליבת העשייה הצה״לית כמפקדים מקצועיים ובעלי ידע צבאי- אסטרטגי רחב מאי פעם, שיודעים להחליט החלטות מושכלות ולהוביל בתבונה ובאומץ את לוחמינו בשגרה ובחירום. מפקדים שפועלים יחד מדי יום ביומו לחיזוק הצבא ומבטיחים את השקט והביטחון במדינת ישראל. בימים אלה משתנה המפה האסטרטגית ללא היכר, צה״ל עוקב אחר ההתפתחויות מעבר לגבולות ופועל להבטיח את כשירות הכוחות ואת מוכנותם לכל תרחיש. כחלק מכך, נערך בשבוע שעבר תרגיל רחב ורב זרועי שבו תרגלו כוחות הסדיר והמילואים את יכולות ההגנה וההתקפה בחזית ובעומק, בעומק שטח האויב. נוסיף לפעול בכל עת לשיפור המציאות הביטחונית ובמקביל נבסס את יכולותינו להגן ולהכריע אם נידרש לכך. גם השנה מפקדי צה״ל וחייליו יוסיפו לפעול בנחישות ובעוז למילוי משימת ההגנה על מדינת ישראל. שתהיה שנה טובה ומבורכת".

 

טקס הנחת אבן הפינה למכללות צה"ל - ראש העיר ניר ברקת, השר אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט (צילום: דובר צה"ל)

ראש העיר ניר ברקת, השר אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט (צילום: דובר צה"ל)

ראש העיר ירושלים ניר ברקת הוסיף ואמר בטקס: "זהו יום היסטורי לירושלים. בירת ישראל המאוחדת, שעליה אנו חולמים למעלה מ-3000 שנים, היא המקום הטבעי לחינוך דור העתיד של קציני צה"ל ומפקדיו. כאן נפגשים העבר והעתיד של מדינת ישראל. מכללות צה"ל יהוו עוגן משמעותי עבור השכונות הסובבות, קרית היובל וקרית מנחם, מאות קצינים שיגיעו לירושלים יחזקו את מעמדה של העיר ואת המגזר הציוני והמשפחות הצעירות. נמשיך בכל הכח להשיב את כל המוסדות הממלכתיים והממשלתיים לבירת ישראל כדי לחזק את מעמדה של ירושלים".

מכללות צה"ל (הדמיה: דובר צה"ל)

מכללות צה"ל (הדמיה: דובר צה"ל)

מצה"ל נמסר כי ההחלטה על מקום הקמתן של המכללות הצבאיות נמצא באחריות עיריית ירושלים.

מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים מברכת על מימוש התוכנית הממשלתית להעברת ולהשבת המוסדות הממלכתיים והממשלתיים לבירה, ורואה בפרויקט זה חשיבות גדולה הן לעיר והן למכללות עצמן. מאות קצינים יעלו לירושלים מידי יום ובכך יחזקו את מעמדה של העיר כמוקד השלטון, ואת המגזר הציוני בה. לאחר עבודה מעמיקה ובחינה של כמה מקומות, נמצאה חטיבת קרקע זו כחלופה המיטבית בשל יתרונותיה הרבים: השטח מיועד לפיתוח עירוני ולא לשימור; על השטח המוצע חלה כיום תוכנית (תב"ע) תקפה להקמת מבנה ציבור בהיקף של כ־25 אלף מ"ר (תוכנית 6692); המגרש הוא בעל נגישות תחבורתית גבוהה, וממוקם על ציר הקו האדום של הרכבת הקלה, שהעבודות להארכתו מתבצעות בימים אלה; האתר קרוב לקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם – נתון בעל חשיבות בשל מבנה תוכניות הלימוד במכללות; מקום האתר מאפשר גישה נוחה גם לבאים מחוץ לעיר; פעילות מכללות צה"ל במקום תהווה עוגן ציבורי משמעותי עבור השכונות הסובבות, קרית היובל וקרית מנחם. בימים אלה החל משרד הביטחון לקדם תב"ע לאתר זה, לצורך התאמתו לבינוי המכללות. העירייה והרשות לפיתוח ירושלים מנהלות את תהליך התכנון, ויפעלו על מנת לוודא שערכי הטבע והסביבה יישמרו ככל הניתן במהלך התכנון והביצוע".

טקס הנחת אבן הפינה למכללות צה"ל (צילום: דובר צה"ל)

טקס הנחת אבן הפינה למכללות (צילום: דובר צה"ל)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רינת ראובני

    גם גבעת רם וגם הר הצופים יהיו על ציר הרכבת הקלה אך מי אמר שחייבים לבנות בסיס צבאי באמצע שכונה?
    אלפי תיירים שואלים אותי באגד כיצד להגיע לכפר עין כרם. כמה תיירים ישאלו בעתיד כיצד להגיע לבסיס הצבאי?
    זה באמת חשבון פשוט והגיון בסיסי: לשמור על ירושלים זה לשמור
    על עין כרם. על העבר ההווה והעתיד.

  2. שמעון

    כאילו שאיזה קצין או נגד יגיע ברכבת הקלה למקום…. חהחהחה… יגרום לפקקים בכל ציר הרצל

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר