בתמונות למעלה משמאל עם כיוון השעון בית הספר יהודה הלוי, בית הספר יאסא גווטאמלה, בית הספר נווה עציון, בית הספר יפה נוף (צילומים: ארנון בוסאני, באדיבות העירייה)
בתמונות למעלה משמאל עם כיוון השעון בית הספר יהודה הלוי, בית הספר יאסא גווטאמלה, בית הספר נווה עציון, בית הספר יפה נוף (צילומים: ארנון בוסאני, באדיבות העירייה)

המהפך: הצצה למרחבי הלימוד החדשניים בבתי הספר בעיר

שיפוצים, שדרוגים ויישום רעיונות חדשניים - העירייה 'שברה את הצורה' לכיתות ולגנים. התוצאות לפניכם

פורסם בתאריך: 10.9.17 08:30

קירות ומסדרונות? זה 'פאסה' ומשעמם: בעיריית ירושלים החליטו לשנות כל מה שאנחנו חושבים ומכירים על מבנה הכיתה ומבנה בית הספר, וביצעו לפני תחילת שנת הלימודים הנוכחית 'מתיחת פנים' נרחבת למוסדות החינוך בעיר – בהשקעה של 84 מיליון שקלים.

 


בית ספר יאסא גווטאמלה (צילום: ארנון בוסאני)

בית ספר יאס"א-גוטאמלה (צילום: ארנון בוסאני)

 



הרצון לשנות את תפיסת הלמידה המוכרת, לצד צורכי יעילות, הובילו לשורה של עבודות שיפוץ ושדרוג שאותן מגדירים בעירייה כמרחיקי לכת, לא פחות.

בליווי של אנשי מקצוע, אדריכלים ואנשי עיצוב העניק מנהל החינוך בעיריית ירושלים מראה חדש למרחבים המקובלים בבתי הספר. כך למשל ניתן למצוא בממ"ד יהודה הלוי מבואה שהפכה לספרייה; בבית ספר אחר הוסבו חדרי ההסקה הישנים לשטחי למידה, לחדר מורים ועוד; בפרויקט נוסף הפך המקלט לחלל רב-תכליתי, אשר משמש כמגרש משחקים בהפסקות ובמהלך היום כמרכז אומנויות; בבתי ספר רבים אחרים בירושלים הפכו המסדרונות למרחבי למידה חדשניים, שדוחפים את התלמידים לפעול, ללמוד ולהתנסות בעזרת צבעוניוּת נועזת – ולהפוך את המסדרון ליותר מאשר שטח למעבר ממקום למקום.

 


בית ספר יפה נוף (צילום: ארנון בוסאני)

בית הספר יפה נוף (צילום: ארנון בוסאני)


 

"האתגר שהוצב בפנינו היה עצום", מסבירה האדריכלית חדווה אזולאי דנן, הממונה על תכנון ופרויקטים במִנהל החינוך בעיריית ירושלים. "את התהליך כולו ליוותה אמירה תכנונית של תפיסה חדשנית: לא עוד בית ספר סטנדרטי, אלא 'בית שני' עבור הילדים".

 



בית ספר יהודה הלוי (צילום: ארנון בוסאני)

בית הספר יהודה הלוי (צילום: ארנון בוסאני)


 

בעיריית ירושלים מסבירים כי חמישה עקרונות בסיסים הנחו את הקונספט העיצובי החדש: חשיבה ארוכת טווח מפאת עתודות הקרקע האוזלות בעיר, חשיבה במרחב תוך שימוש במאגר מבנים פנויים, אופטימיזציה תכנונית כגון ייעול תכנוני ומיזוג של פונקציות קיימות, כדאיות כלכלית והתחשבות ברגישויות אנושיות המעורבות בתהליך.

ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, ניר ברקת: "כשאני הייתי תלמיד כיתות הלימוד היו משעממות, סטנדרטיות ואחידות. החשיבה מחוץ לקופסה מפתחת ומעודדת יצירתיות אצל הילדים ומאפשרת לצוות החינוכי להגשים את החלומות של התלמידים ולהפוך את בתי הספר למקומות עם חום, צבעוניות ומשפחתיות. 84 מיליון השקלים שהשקענו השנה מביאים את בתי הספר לסטנדרטים המתקדמים ביותר. הלוואי והייתי יכול היום לחזור וללמוד בבתי הספר הירושלמיים".

 


בית ספר נווה עציון (צילום: ארנון בוסאני)

בית ספר נווה עציון (צילום: ארנון בוסאני)


 

מנהל מִנהל החינוך, אביב קינן, מסביר: "העיצוב הפיזי של הכיתה צריך לתת תחושה של חופש פעולה ותנועה, בדיוק כמו תחושת החופש שאנחנו רוצים להעניק לאנשי החינוך בחשיבה על הפדגוגיה. לתפיסתנו אין נוסחה אחת לצורה שבה כיתה צריכה להיראות, כמו שאין לכל אנשי החינוך את אותו החלום".

 


בית ספר יהודה הלוי (צילום: ארנון בוסאני)

בית הספר יהודה הלוי (צילום: ארנון בוסאני)


 

סדרת השיפוצים החדשנית הינה המשך ישיר לתוכנית 'מחדש' אשר הושקה השנה במנהל החינוך של עיריית ירושלים. תחת הסיסמה 'חולמים את הכיתה מחדש' מתחוללת בימים אלו מהפכה של ממש באופן הלמידה בכיתות רבות בעיר. בין הפרויקטים, שתוכננו כולם בידי מנהלי ומורי בתי הספר: חדרי משחקים, כיתת יער, חממות, חדרי תיאטרון, חדרי למידה על שטיחים ופופים, פינות האזנה, כיתות עגולות ושקופות, כלי נגינה ענקיים, כיתת קק"ל מעץ, כיסאות נעים על גלגלים, שולחנות בצורת משושה, כיתות טאבלטים, ספסלי קריאה בצורת מגלשה ועוד. חלק נכבד מהפרויקטים מיושמים בפועל כבר בשנה זו.

 


בית ספר יפה נוף (צילום: ארנון בוסאני)

בית הספר יפה נוף (צילום: ארנון בוסאני)


 

מהעירייה נמסר השבוע כי עבודות השיפוצים הנרחבות בבתי הספר ובגני הילדים במערכת החינוך בעיר כללו גם עבודות הצללה בעשרות מוסדות חינוך בעלות של שני מיליון שקלים; שיפוצי עומק בשבעה גני ילדים, הכוללים החלפת תשתיות בדגש על שיפור תנאים תברואתיים ובטיחותיים; 164 פעולות שיפוץ כלליות בשאר גני הילדים, הכוללות בין השאר צביעות פנים, שיפוץ חצרות, שיפוץ מתקנים ועוד; שיפוצי עומק בדרגות שונות בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, כולל חידוש תשתיות, הקמת מרחבים פדגוגיים חדשים, חידוש פני המבנים ובניית אגפים חדשים; עבודות שיפוץ מקיפות והכשרות במוסדות החינוך המיוחד; שיפוצים נרחבים, הרחבת מבנים ומהלכי הצטיידות לפתיחת שנת הלימודים במוסדות חינוך במזרח העיר, בסכום כולל של 20.7 מיליון שקלים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר