עין לבן (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
עין לבן (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

הכינו מגבות ומצב רוח – כן, גם אחרי הקיץ

גם בסתיו: לשכשך רגליים או לטבול במים צוננים כשמסביב מערות, טראסות עתיקות, ממצאים ארכיאולוגיים ונוף קסום של הרי ירושלים, והכל מרחק פסיעה מהעיר

פורסם בתאריך: 2.10.17 15:50

אין ירושלמי שלא מכיר את המעיינות הסובבים את העיר, אשר עשו להן שם גם מחוץ לבירה. לאחרונה משקיעה הרשות לפיתוח ירושלים מאמצים בשיפוץ הבריכות בפארק עמק רפאים, שעברו שינויים רבים ושופצו לאחרונה כחלק מתהליך שיקום ופיתוח ארוך. עין לבן מהווה כיום אתר משופץ להפליא, הכולל מרחבים ירוקים ופינות ישיבה ופיקניק, לצד הבריכות הנקיות. הבריכות בעינות וואלג'ה מלאות במים וניתן לבקר בהן, למרות שהמקום עדיין לא שופץ. והאחרון הוא עין חנייה, אף הוא בפארק עמק רפאים, אשר נמצא כיום בשלבי עבודה סופיים, אך בשל סוגיות בטיחות הוחלט שלא למלא את הבריכות. לאחר חג סוכות ייפתח גם אתר זה למבקרים. פארק רפאים הוא פארק המעיינות של ירושלים, לכן הצטיידו במגבות ובגדים להחלפה, כי בימים החמים של חופשת חול המועד אין דרך מושלמת יותר מלבלות בין עצי הפרי, המים הצוננים ונוף הרים ירושלמי, ללא תשלום. מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות שיבטיחו לכם את האפשרות ליהנות מהמעיין ללא עומס מבקרים.

בריכה מלאה בעין חנייה

בריכה מלאה בעין חנייה

שתי בריכות בעין לבן. המעיין נובע בתחומי נחל רפאים בירושלים, כשמי הנביעה מתנקזים לשתי בריכות גדולות. זהו גן לאומי ובו טרסות ומדרגות, עצים וצמחי תבלין. סביב לבריכות טופחו מדרגות חקלאיות, המחזיקות עצי בוסתן כגון אגוז מלך, זית, שקד ותאנה. כל אלה יוצרים את אחת מפינות החמד היפות בפארק ירושלים. ישנם שבילי גישה לשתי הבריכות, אחת מהן עמוקה והשנייה רדודה. בריכת המעיין והנקבה הסמוכה שומרו ושופצו ומזמינות את המטיילים לטבול במים ולנוח תחת פינות המנוחה והמרגוע. באזור זה התקיים בעבר ישוב יהודי ובדרך מגן החיות התנ"כי לכיוון עין לבן ניתן לראות מערות קבורה רבות מימי בית שני ומערות קבורה נוספות בדופן ההר מימין, כמו גם במקום עצמו בעין לבן.
איך מגיעים? יש להגיע למגרש החנייה של גן החיות התנ"כי במלחה ומשם ממשיכים מערבה על דרך נדב שנסללה והורחבה כחלק מפיתוח הפארק והגישה לאקווריום החדש (מסומן בסימון שבילים כחול). דרך נדב הינה דרך מקבילה לפסי הרכבת. נסיעה קצרה או הליכה של עשרים דקות בדרך תוביל אתכם לחניון עין לבן, שם ישנן מספר מדרגות שעולות ימינה אל עין לבן

עין חניה (צילום: איתי מוניקדם)

עין חניה (צילום: איתי מוניקדם)

העלייה משולטת וברורה.

שלוש פינות חמד בעינות וולאג'ה.
אתר נוסף שכיף להתרענן במימיו הוא עין וולאג'ה, על שם הכפר הערבי וולאג'ה, אשר כיום היום שוכנים בו המושבים אורה ועמינדב. בסמיכות לכפר הישן נמצאים שלושה מעיינות – התחתון והשופע מהם הוא עין אל באלד ובשמו הנרדף עין איתמר, אחד מהמעיינות היפים בהרי ירושלים, עם בריכה צלולה במיוחד. לצד המעיין ישנו מבנה שלם, השריד שנשאר מהכפר. המעיין האמצעי, מעיין אין דילבה, הכולל תעלה שבעברה השקתה חלקות ושדות חקלאיים במעלה הוואדי. היום מצלים על המקום אורנים שנשתלו שם ושרידי מבנים של הכפר. המעיין העליון הוא עין סייף.
בניגוד לעיו לבן, מקום זה טרם עבר שדרוג ושיפוץ, אך ישנה תוכנית מפורטת לשיפוץ עין וולאג'ה שיהפוך לגן לאומי יפה ונוח ממש בקרוב. בתוכנית הצבת ספסלים, שולחנות פיקניק והנגשה. למרות זאת, המקום מהווה אטרקציה אטרקטיבית ומושכת גם עכשיו.
איך מגיעים? הגעה ברכב דרך המושבים אורה ועמינדב.

עין חניה (צילום: איתי מוניקדם)

עין חניה (צילום: איתי מוניקדם)

עין חנייה – בריכת האגירה הגדולה ביותר בהרי יהודה. אתר נוסף בסביבה, אשר נמצא בהליכי פיתוח אך עדיין ניתן ליהנות ממנו הוא עין חנייה, הממוקם אף הוא בפארק רפאים בסמוך לגן החיות התנ"כי. בימים אלה הבריכות ריקות, מאחר ונעשים באתר עבודות השיפוץ האחרונות, לפני שייפתח למבקרים אחרי החגים, עם גישה נוחה במיוחד. בינתיים ניתן לטייל באתר ולהתרשם מהעבודות שבוצעו. עין חנייה מוכר שנים רבות לרבים מתושבי ירושלים בזכות בריכת האגירה הגדולה ביותר בהרי יהודה,

עין חניה (צילום: איתי מוניקדם)

עין חניה (צילום: איתי מוניקדם)

שמשמשת את הבאים לשחייה וטבילה במים הצוננים. כאמור הבריכות ריקות ממים.

מה באתר? בלב האתר מערה מתוכה נובע מעיין ובשטח נמצאו שרידי נימפאון מהתקופה הרומית, שהוא מזרקת מים ציבורית ששימשה לנוי, לשתייה והייתה מקום מרכזי להתכנסויות. בריכות אגירה ומערכת של תעלות השקיה, שהיו פעילות עד לשנת 1948, נחשפו בחפירות של רשות העתיקות לצד קירות תמך חקלאיים. במהלך העבודות בעין חנייה התגלו שרידי כנסייה ועל פי המסורת הנוצרית באתר אף הוטבל האתיופי הראשון לנצרות ולכן מתקיימים בו טקסים של הכנסייה האתיופית לציון המאורע. בחפירות הארכיאולוגיות שבוצעו באתר התגלו ממצאים ארכיטקטוניים מרשימים כמו בריכת אגירה נוספת, מערכת הובלת מים, כותרות עמודים וממצאים רבים ונוספים.
איך מגיעים? יש להגיע מכיוון הכביש שמוביל לגן החיות התנ"כי, אךבמקום להיכנס לגן החיות ממשיכים בכביש לפי השילוט לכיוון הוואלאג'ה ועין יעל. פונים ימינה בכיכר בסוף הירידה לכביש 385, ואחרי שעוברים את המחסום של מג"ב שמאויש דרך קבע, ממשיכים כ- 1.6 ק"מ עד לעיקול הכביש שמאלה בחדו. פונים שמאלה בכיכר אל מגרש החניה של עין אל ח'ניה.

מומלץ להוריד את אפליקציית הסיורים של ירושלים – "סיורים קוליים בירושלים" של הרשות לפיתוח ירושלים, שם ישנם מסלולי סיור מובנים ומוסברים בפארק ירושלים, נוחים לקריאה ולטיול.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר