(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

פארק ירושלים: מתקנים שמתאימים לכל המשפחה

גשרים מעל לנחל, מתקני טיפוס לילדים, חוות סוסים, מעיינות, מסלולי רכיבה באופניים, כרמים ובוסתנים. וזה עוד לא הכל

פורסם בתאריך: 2.10.17 15:38

"פארק ירושלים" משתרע על 15,000 דונם, והוא הפארק המטרופוליני הגדול במדינה. הפארק מורכב מארבעה מתחמים ובהם ריאות ירוקות של מרחבים פתוחים וטבעיים, שילוב של מוקדי פנאי ובילוי אטרקטיביים לכל המשפחה, שנבנו על ידי ממשלת ישראל, עיריית ירושלים, קק"ל, רשות הטבע והגנים והרשות לפיתוח ירושלים. כך נוצרה טבעת ירוקה סביב עיר הבירה, לצד מרחבים של שרידי חקלאות ומבנים עתיקים, בעלי חיים ושפע ציפורים, במטרה לייצר אזורי פנאי ונופש להנאת תושבי ירושלים ומבקריה ולשמור על הסביבה הטבעית. הפארק פתוח לקהל הרחב והכניסה חופשית ללא עלות. שלד הפארק המטרופוליני הינו

גן החבלים בפארק ארזים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

גן החבלים בפארק ארזים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

שביל האופניים "סובב ירושלים" שאורכו 42 ק"מ המאפשר להקיף את ירושלים.

גן החבלים החדש בפארק הארזים. מקום נפלא לבילוי משפחתי, הממוקם בפארק ארזים כחלק מפארק ירושלים. בגן אפשר להשתעשע במתקני משחק חדשים, שני גשרים העוברים מעל אפיק נחל שורק ומתקני טיפוס המשתלבים בטבע המקומי. זאת בנוסף לחיבור למסלול האופניים "סובב ירושלים" ובו טיילת יפה שנבנתה לאורכו של הנחל, בה מוקמו שולחנות, ספסלים ומדשאה רחבה למנוחה ולפיקניק משפחתי. המקום מותאם גם לילדים קטנים ופעוטות בזכות מתקני המשחק המותאמים. שני הגשרים מהווים חלק בלתי נפרד ממתקני המשחק ומחברים את באי הגן לשביל האופניים. גן המשחקים נבנה בעלות של 13 מיליון שקלים, ותוכנן על ידי הרשות לפיתוח ירושלים בשיתוף משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה. במידה ותרצו לשלב טיול טבע בפארק ישנם שבילי הליכה מסומנים המקשרים את הפארק עם שמורת ליפתא, עם חניוני הפיקניק ונקודות התצפית ביער רמות ועם שביל הטיול בנחל חלילים.
מה עוד באתר? בתחום הפארק פועלות שתי חוות בבעלות פרטית. חוות טור סיני – חווה אורגנית תיירותית, וחוות אמיר – חוות

גן החבלים בפארק ארזים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

גן החבלים בפארק ארזים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

סוסים.
ישנם גם אתרי עבר ואתרי מורשת ובהם גן לאומי עינות תלם ואנדרטת הזיכרון לנספים באסון ה-11 בספטמבר. האמן אליעזר וייסהוף יצר פסל ברונזה בדמות דגל ארצות הברית וחלקו העליון מזכיר במראהו להבת אש הפונה השמיימה. בחלון זכוכית שבבסיס הפסל מונח חלק פלדה משלד אחד ממגדלי התאומים.
זוכרים את משחקי הילדות? בעינות תלם מחכה לכם משחק מדליק אשר מוציא את משחקי הקופסה הביתיים והישנים החוצה. מדובר במשחקים גדולים מאבן, כשאת לוחות המשחק ועמדות הבודדים מלווים איורים וטקסטים המעשירים את המידע על המקום, על החי והצומח שבו ועל המאפיינים את סביבת הפארק. על כל אבן מופיעה שאלה שתשובתה תוביל אתכם לשאלה הבאה, כך בשרשרת מעגלית ללא נקודת התחלה וסוף.
איך מגיעים? בכביש 1 מכיוון תל אביב לירושלים יש להגיע לכיוון הר חוצבים (פנייה ימינה לרחוב גולדה מאיר) ומשם על פי השילוט לכיוון עמק הארזים ואנדרטת התאומים. אפשרות נוספת היא מהכניסה למושב בית זית (יציאה במחלף מוצא). שם ישנה אפשרות להמשיך כ- 400 מטר במקביל לכביש 1, לחצות מתחת לכביש 1 וביציאה מהמנהרה לפנות ימינה לדרך עפר עד

מאגר בית זית פארק מוצא (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

מאגר בית זית פארק מוצא (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

לרחבת החנייה.
נחל צופים – מתקני שעשועים לצד עתיקות. יעד אהוד לטיולי משפחות, המשתרע בוואדי שבין השכונות רמת שלמה ורמת אשכול. בפארק מתקני משחקים מודרניים ופינות ישיבה מוצלות הכוללות שולחנות פיקניק ומתקני שתייה, לצד שילוב של עתיקות ואתרי מורשת, מערות חצובות ובורות מים, בתי קבורה מבית שני, שרידי מחצבות אבן וטרסות חקלאיות מתקופות קדומות. המקום מתאים גם למדוושים על אופניים.
איך מגיעים? מחנים את הרכב ליד תחנת הרכבת הקלה בצומת הגבעה הצרפתית. מאחורי התחנה (לכיוון מערב) יש ירידה

גן המצודה פארק ארזים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

גן המצודה פארק ארזים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

לשביל רחוב ששת הימים, פינת שדרות בר לב בירושלים.

בעלי חיים ומעיינות בפארק עמק רפאים. פארק נוסף השוכן למרגלות השכונות מלחה וגבעת משואה, והמושבים אורה ועמינדב הוא פארק עמק רפאים. בפארק מוקדי פנאי ומתקני משחק אתגריים מהחדישים ביותר בארץ המיועדים לילדים ולפעוטות. המתקנים הוקמו מול חניון עין יעל באפיק הנחל החולף ממול לגן החיות התנכ"י, כחלק מהפיתוח הוקמה מדשאה ענקית לפעילויות ופינות ישיבה או פיקניק. במקום נבנה גם חניון ובו כ- 350 מקומות חניה לטובת המבקרים.
מה עוד באתר? על תוואי הפארק פזורים אתרים מעניינים (הכניסה בתשלום) כמו גן החיות התנכ"י והמוזיאון הפעיל עין יעל. הפארק עצמו שופע מעיינות שניתן להשתכשך בהם, כמו עין לבן ועין איתמר (עין אל באלד) – ראו כתבה נפרדת בעמודים הבאים.
איך מגיעים? יוצאים מכביש בגין לכיוון גן החיות, במעגל התנועה פונים שמאלה לכיוון עין יעל.
כדאי לדעת: עין אל-ח'ניה הוא מעיין נוסף בפאר עמק רפאים, הנמצא כעת בשלבי שיפוץ וייפתח בקרוב. בימים אלה מעיין עין אל

עין לבן בפארק עמק רפאים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

עין לבן בפארק עמק רפאים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים איתי מוניקדם)

ח'ניה אינו מתאים לביקור ואין בו מים.

פארק מוצא ומאגר בית זית. הפארק הוא קטע מנחל שורק, בין מושב בית זית למבשרת ציון והר חרת, והוא ממוקם בין הקסטל ומוצא עלית. בלב העמק נמצא מאגר בית זית, המהווה מאגר מלאכותי עונתי, שנוצר בעקבות בניית סכר בערוץ נחל שורק בראשית שנות ה-50. המאגר מתמלא בחורף ומהווה מוקד משיכה למטיילים, לעופות ולמינים שונים של בעלי חיים. כשהמאגר מלא, הוא יוצר גוף מים שאורכו כקילומטר. הכניסה למים אסורה בהחלט, אבל ניתן לשבת לצד האגם וליהנות מהאווירה המיוחדת.
מה עוד באתר? בסמיכות לפארק שוכנים בית ילין ובית הכנסת הישן. בית ילין הוא הבית הראשון שנבנה במוצא ב- 1890 וזכה לשחזור ולשיקום, היום הוא משמש כמרכז מבקרים להיכרות עם מורשת בית ילין והמושבה מוצא. לידו נמצא בית הכנסת הישן של מוצא. הנוף הכללי שופע מדרונות מיוערים ביער נטע אדם, שרידי בוסתנים וכרמי זית וגפן.
איך מגיעים? לטיולי משפחות אפשר לרדת מכביש הגישה לבית זית לערוץ הנחל בדרך עפר. במקום לפנות שמאלה לשביל האופניים ממשיכים היישר ל"שביל ירושלים". לאחר כ-450 מ' מגלים מימין את השמורה היפהפיה וממשיכים בדרך בין כרמי גפן מסחריים, עצי בוסתן ובהם תות, תאנה, זית ורימון. לאחר כ-400 מטר נוספים ישנם מימין לדרך שרידי טרסות וכבשן סיד. בחורף, כאשר מאגר בית זית מלא, אפשר להמשיך בשביל לאורך המאגר, או לשוב לנקודת המוצא.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר