כמעט והפך לשחקן בית"ר ירושלים - עבאס סואן (צילום: אוליביה פיטוסי)
כמעט והפך לשחקן בית"ר ירושלים - עבאס סואן (צילום: אוליביה פיטוסי)

סואן: "יכולתי להיות הערבי הראשון בבית"ר וחבל שזה לא קרה"

לקראת המשחק ביום שני בין סכנין לבית"ר, נזכר עבאס סואן במגעים שניהל מול ארקדי גאידמק על מעבר לבית וגן ("היה כבר סיכום") מברך על השינוי שמוביל אלי אוחנה ("הוא בהחלט מסוגל לשנות") אך חושב שיש עוד דרך ארוכה ("הגרעין הקשה נשאר וצריך לפרק אותו"). ראיון

פורסם בתאריך: 30.9.17 22:00

עם מאמן חדש על הקווים, רביעי במספר העונה, תצא בית"ר ביום שני הקרוב (2.10) למשחק חוץ מאוד יוקרתי ופיקנטי, נגד היריבה המושבעת בני סכנין (21:00 באצטדיון עכו), ועם כל הכבוד לבני בן זקן, המאמן החדש של הצהובים, הוא ממש לא צפוי להיות הסיפור המרכזי במשחק הזה.

מי שמכיר מקרוב את המפגשים החמים בין שתי הקבוצות הוא קפטן סכנין לשעבר, עבאס סואן, האחראי כיום על פיתוח שחקנים צעירים באזור הצפון מטעם ההתאחדות לכדורגל. בריאיון מיוחד ל"ספורט כל העיר" הוא מדבר על השינויים שעוברת בית"ר, על ההתבטאויות של אלי כהן לפני כשבועיים וכמובן על המשחק המרתק ביום שני.

"אין ספק שמתחיל בבית"ר שינוי מסוים, וזה כבר טוב", אומר סואן בהתייחסו לפעולות שנוקטת בית"ר תחת אלי אוחנה כנגד הגזענות. "אם יש תזוזה, אפילו הכי קטנה, זה משהו טוב. אני חושב שאלי אוחנה בהחלט מסוגל לשנות דברים ואני מקווה שהוא יצליח לעשות את השינוי. אם כל שנה נתקדם קצת – זה דבר חיובי. אני מוריד את הכובע בפני אנשים שמנסים להתמודד עם הגזענות. כשאיציק קורנפיין התמודד עם הנושא, הוא היה לבד במערכה, אף אחד לא נתן לו גב. אני מקווה מאוד שייתנו לאלי אוחנה את הגב, ואני חושב שהוא יקבל מאלי טביב את התמיכה. כשהקהל יידע שגם הבעלים, גם המנכ"ל וגם הקבוצה רוצים שינויים, אז יהיה שינוי וזעזוע".


יכול להוביל לשינוי - אלי אוחנה (צילום: אורן בן חקון)

יכול להוביל לשינוי – אלי אוחנה (צילום: אורן בן חקון)


מה דעתך על ההתבטאות של אלי כהן, שהובילה לסיום תפקידו בבית"ר?
"לא האמנתי לזה, כי אלי כהן היה המאמן שלי בקרית שמונה. אני לא חושב שהוא גזען. גם התקשורת מנפחת דברים. אולי הוא נפל, אולי הפילו אותו. עם הניסיון שלו הוא לא היה אמור להגיב".

אתה חושב שהיה כאן עליהום?
"אני שמעתי על הכול רק מהתקשורת. אני לא רוצה להיכנס לזה, למרות ששמעתי את התגובה השנייה של אלי. היתה לי הרגשה שהוא טעה במה שהוא אמר, אבל אני לא מאמין שהוא אדם גזען או אנטי ערבים".

אתה יכול להבין את האמירות שלו לאחר מה שהוא עבר בתקופה שלו עם הצ'צ'נים?
"לפני אלי כהן היו חגיגות בבית"ר בעקבות זכייה בגביע, ועמית בן שושן עלה לבמה ושר במיקרופון שירים גזעניים – ואף אחד לא עשה כלום לגבי זה. הכול עבר והכול היה בסדר גמור. אצל אלי כהן היה משהו לא מוסבר. אם הוא טעה והתנצל, אז המקרה מאחורינו".


לא גזען - אלי כהן (צילום: ארנון בוסאני)

לא גזען – אלי כהן (צילום: ארנון בוסאני)


בתקופה של ארקדי גאידמק בבית"ר היו דיבורים על כך שאתה עשוי לעבור לבית"ר, ולהיות השחקן הערבי הראשון בקבוצה.
"נכון. המקרה שלי היה אז עניין כלכלי של סכנין. ארקדי גאידמק יכול היה להכניס לקופת סכנין הרבה כסף, ובגלל זה הסכמתי לשחק בבית"ר, למרות שידעתי שיהיה קשה. יכולתי להיות הערבי הראשון בבית"ר, חבל שזה לא קרה כי אפשר היה לשבור את הקרח. היה כבר סיכום, אבל הקהל עצר את המהלך הזה. בכל מקרה, אני לא חושב שבשנים הקרובות יהיה שחקן ערבי בבית"ר".

למה?
"כי בינתיים הגרעין הקשה נשאר, וצריך לפרק אותו. אני לא חושב שזה קשור רק ללה פמיליה, יש הרבה דברים לא קשורים רק לארגון הזה, אלא לאוהדים נוספים".

אתה חושב שיש שחקן ערבי כיום שהיה רוצה לבוא ולשחק בבית"ר?
"השאלה היא אם המטרה היא מקצועית או שזה נעשה כדי לגרום לשינוי. אני חושב שיש הרבה שחקנים מהמגזר שיכולים לשחק בבית"ר, והם טובים יותר מכל מי שמשחק שם: בירם כיאל, ביברס נאתכו, מונאס דאבור… אם יהיה שינוי בבית"ר והיא תסיר מעליה את הכתם השחור של הגזענות, אני חושב שהרבה שחקנים מהמגזר ירצו לשחק בבית"ר".


עבאס סואן (צילום: אנצ'ו גוש ג'ני)

עבאס סואן (צילום: אנצ'ו גוש ג'ני)


סואן, כאמור, היה הקפטן של סכנין במשך שנים ארוכות והוא מאוד מזוהה עם הקבוצה. כיום, כאמור, הוא כבר לא עובד במועדון אלא בהתאחדות לכדורגל, אך הוא עדיין חי את העיר ולקראת המשחק ביום שני הוא מספר כי "הקהל מתכונן וכבר רוצה שיגיע המשחק אבל אין את התכונה שהיתה לפני ארבע וחמש שנים. יש לזה מספר סיבות, אנחנו בתקופה לא טובה – סובלים מהרבה פציעות וגם משחקים מחוץ לבית שלנו. אם המשחק היה בדוחא, בית"ר היו משאירים את הנקודות כבר בכניסה לסכנין".

יצא לך לשחק נגד בית"ר לא מעט. מה התחושות שעוברות על השחקנים לקראת משחק כזה?
"היינו מדברים הרבה בחדר ההלבשה על כך שמדובר במשחק של הקרבה, של לב ושל נשמה, משחק בשביל הקהל. בכל משחק אתה משחק בשבילך, בשביל המועדון ובשביל הקהל – המשחק היחידי שהוא נטו בשביל הקהל זה המשחק הזה. לא בגלל סיבות פוליטיות, אלא בגלל המתח בין שני הקהלים. אם אתה מנצח את המשחק הזה, יש לך תמיכה מדהימה מהקהל".

מה אתה חושב על ההחלטה של מנהלת הליגה, לאסור על אוהדים להגיע למשחקי החוץ בין הקבוצות?
"אני באופן אישי רוצה לראות את שני הקהלים בתוך האצטדיון. ברגע שהמשטרה, הממשלה וההתאחדות מערימים קשיים, זה יוצר בעיה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר