תשליך באומן, משפחה בסוכה בבוכרה - מתוך תערוכת חגי תשרי במוזיאון ישראל (צילומים: גיל מגן-כהן - אוסף האמן, מתנת רפי גראפמן)
תשליך באומן, משפחה בסוכה בבוכרה - מתוך תערוכת חגי תשרי במוזיאון ישראל (צילומים: גיל מגן-כהן - אוסף האמן, מתנת רפי גראפמן)

מוזיאון ישראל: מנהגי חגי תשרי בקהילות השונות בתפוצות

היום, רביעי, תיפתח במוזיאון תערוכת צילומים מיוחדת, שבה מתועדים מנהגי חגי תשרי בקהילות יהודיות בתפוצות בתקופות שונות

פורסם בתאריך: 27.9.17 08:36

היום, רביעי (20.9) תיפתח במוזיאון ישראל תערוכת תצלומים של אמנים המתעדים את מנהגי חגי תשרי בתקופות ובקהילות שונות. התערוכה היא קטנת היקף יחסית ומכילה 27 תצלומים, רובם לקוחים מאוסף הארכיון של מוזיאון ישראל. מדובר באוסף גדול מאוד, פרי מחקר ואיסוף רב שנים של תיעוד טקסים ומנהגים של קהילות יהודיות.

"חגי תשרי מהווים עבור מוזיאון ישראל הזדמנות להוציא כמה תצלומים מאוסף המוזיאון, חלקם נדירים", אומרת רויטל חובב, אוצרת התערוכה, "כאלה שצולמו לפני שנים רבות ומהווים תיעוד של קהילות שלא קיימות עוד. לצידן שילבנו תצלומים עכשוויים, שגם מתכתבים עם תצלומי הארכיון וגם נותנים מבט רענן על הטקסים ומראים את ההמשכיות של המנהגים לאורך השנים. חיפשנו תצלומים המתארים טקסים ומנהגים, וחילקנו אותם לראש השנה, יום כיפור וסוכות".


תשליך באומן (צילום: גיל מגן-כהן - אוסף האמן)

מתוך התערוכה במוזיאון ישראל – תשליך באומן (צילום: גיל מגן-כהן – אוסף האמן)


משפחה בסוכה בבוכרה (צילום: מתנת רפי גראפמן)

מתוך התערוכה במוזיאון ישראל – משפחה בסוכה בבוכרה (צילום: מתנת רפי גראפמן)

בין התצלומים בתערוכה ישנו למשל תצלום של מנהג "תשליך" שצולם בתחילת המאה במזרח אירופה בשחור-לבן. לצידו ניתן לראות תצלום של גילי כהן-מגן משנת 2006 שתיעד את חסידי אומן המקיימים את אותו הטקס סביב הנהר.

"יש לנו תיעודים של קהילות שכבר אינן", מוסיפה חובב, "כמו תיעוד ראשון של יהודים בצנעה בתימן, המציינים את שמחת תורה. זהו תיעוד יוצא דופן של הרמן בורקהרט שהיה ראשון שהגיע לקהילה הזו, וזה תיעוד שאין לו אח ורע. עוד תיעוד מיוחד הוא של טקס תפילות הגשם מ־1922 ממרוקו, בו רואים המון רב ברחובות שאומרים את תפילת הגשם".

לצד צילומי הסטילס של הטקסים הדתיים יוצג סרט המתעד טקס חילוני – חגיגות חג האסיף והמים בקיבוץ רמת יוחנן, המתקיימות מאז שנת 61'. הקיבוץ החילוני מושפע מחגיגות שמחת בית השואבה ובמסגרת הטקס הם מציגים את היבול החקלאי, מציינים את חילופי העונות ומבטאים ציפייה לשנת גשמים.

"התערוכה היא חוויה שמזמנת לראות תצלומים נדירים לצד עכשוויים שמראים את סיפור החג דרך טקס ומנהג", אומרת חובב, "התערוכה תהיה פתוחה במהלך החגים וגם אחריהם".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר