אתגר הטיק-טוק (צילום מסך: מתוך כתבה ששודרה ב-NBC)
אתגר הטיק-טוק (צילום מסך: מתוך כתבה ששודרה ב-NBC)

אמא ירושלמית – הטור של מיכל | אתגר הטיק-טוק החדש: הורים, האחריות היא שלכם

האתגר החדש ברשת "טיק-טוק", שמהווה סכנה של ממש, צריך לעורר כל הורה - תפנו מהזמן, תשבו עם הילדים, תסבירו להם ותחדדו את העובדה שמדובר במעשה, שמסכן חיים, שמסכן את עתידם ופשוט מיותר

פורסם בתאריך: 16.2.20 13:45

כבר מספר ימים שהרשת סוערת על אתגר הטיק-טוק האחרון, שבגללו מצא נער את דרכו לבית החולים, כשהוא מחוסר הכרה בעקבות הפגיעה.

הטיק-טוק היא אחת האפליקציות המדוברות ביותר בבית שלנו. אנחנו מרבים להשתמש בה כדוגמא לכל מה שפסול ברשתות חברתיות ובמדיות. היא תמיד משמשת דוגמאות לדברים מהם יש להיזהר, ולהתנהגות שממנה יש להימנע. בקיצור… היא שלילית ומיותרת בעיננו. כמובן שאנחנו לא מאשרים להוריד אותה. וגם כשהילדים מקבלים סרטוני טיק-טוק בוואצאפ, הם יודעים לשתף אותנו, לחלוק את הרגשות ולהתייעץ על טוב ורע.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


לא משנה כמה פעמים אחזור על עמדתי בנושא האפליקציה הזאת – לא אתעייף ולא אכנע לתחנוניהם "רק" להוריד אותה, כי "לכל החברים יש אותה". ואמשיך לחזור על ההסברים, האזהרות ותיווך המסרים לילדיי, כי זה מספיק חשוב לי, ואני מאמינה שלהתמקד בכך חשוב בדיוק כמו חינוך להגנה עצמית, נימוסין או למידה נכונה.

הסיבה שבחרתי לשתף את עמדותיי בנושא האפליקציה, מעבר לעובדה שיש ילד במצב קשה מאוד בעקבות גל הטיפשות התורן שיצרה, היא קריאת התגובות ברשת לסיפור.

רוב התגובות שראיתי בפורומי הורים למיניהם, האשימו את הילדים: "איזה נוער?" "טיפשים!" ואחת המובחרות "כבר עדיף שיהיו במסכים". בכנות, אלו תגובות שצורמות לי יותר מהאפליקציה עצמה. אלו תגובות שמראות על האשמת קורבן, הסרת אחריות, והאחרונה שבהם, על חוסר רצון להתמודדות.

אני לא רוצה לחשוב בכלל, שדור המסכים ומרוץ החיים, מוביל הורים להתנהגות שמרשה להם להאשים את כולם ולא לקחת אחריות.

איך אפשר בכלל להאשים ילדים בהשתתפות במה שעושים כל החבר'ה? הרי זה חלק מהתבגרות תקינה. אך יחד עם החלק הזה ההורים הם עדיין האחראים האמתיים, אלו שמובילים את המתבגר בבלבול שיוצרת החברה סביבו.

מקרה כזה צריך לעורר כל הורה, לפנות מזמנו, לשבת עם ילדיו, ולהסביר ולחדד להם שוב את ההבדלים בין טוב לרע, את שיקול הדעת בשימוש באפליקציות, ובעיקר את הסכנות. להסיר את כפפות המשי שאנחנו לובשים לטפל באוצרות שלנו ביום יום, ולהציב מולם את הסכנות הברורות והמידיות. את העובדה שה"אתגרים" האלו, מסכני חיים, מסכנים את עתידם, ובגדול מיותרים, והציפיה מהם כילדים חכמים ובוגרים, היא להפעיל שיקול דעת מול חברים שעושים הכל למען כמה לייקים ובכך פשוט מסתכנים.

אני קוראת לכל ההורים, למצוא זמן כבר היום, לשוחח עם הילדים (ואל תחשבו שהם לא יודעים על המקרים, החברים כבר סיפרו להם, וגם אם לא, קחו אחריות!) אל תשכחו שהחלק העיקרי בהורות הוא אחריות. אל תהדפו אותה מעליכם. להפך, איחזו בה חזק, ושימרו על השליטה החשובה בידיים שלכם.

ילדים צריכים להרגיש דמות חזקה בחייהם, כך הם מרגישים מוגנים ולא יהססו לפנות אליכם גם במקרים אחרים.

ונכון, יש גילאים שהילדים מאוד עצמאיים גם לגביי המסרים החינוכיים שאנחנו מעניקים. ולמרות זאת, אנחנו חייבים להמשיך ולהזהיר, ללמד ולחנך. כי משהו בטוח עדיין מחלחל.

בברכת בריאות שלמה ומהירה לנער המאושפז.

מיכל

מיכל פישמן-רואה (צילום: יולי שוורץ)

מיכל פישמן-רואה (צילום: יולי שוורץ)


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר