מתוך "להעיר את הדב" (צילום מסך)
מתוך "להעיר את הדב" (צילום מסך)

סינדרום ירושלים – פינת הפסיכולוג | תעירו את הדב

למרות הפער בין המגזרים השונים בעיר ועל אף החשש מסטיגמה שחוסמת אנשים מלפנות לפסיכולוג, המציאות בירושלים שונה באופן מפתיע

פורסם בתאריך: 28.5.18 19:53

ללכת לפסיכולוג? זה יותר קטע תל אביבי כזה, לא?

את המשפט הזה ודומים לו יוצא לי לשמוע מדי פעם מאנשים מודאגים ומופתעים ששומעים שאני פסיכולוג ירושלמי. הייצוג התקשורתי והאמנותי של טיפול פסיכולוגי הוא באמת לא מאוד ירושלמי.


  • הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

הסדרה "בטיפול", למשל, הכניסה את חדר הטיפולים לסלון של בתים ישראליים רבים, אבל התרחשה הרחק מכאן, לא רק גיאוגרפית אלא בעיקר תרבותית. חרדים, ערבים, דתיים או מסורתיים ואפילו סתם אנשי מלאכת כפיים לא ראינו שם. הסדרה המומלצת 'להעיר את הדב' שהעונה הראשונה שלה שודרה לאחרונה בקשת חידשה את העיסוק הטלוויזיוני בטיפול פסיכולוגי, הפעם מהזווית של כל מה שיכול להשתבש. הפרקים מתרחשים ברובם בין הנופים הירוקים של צפון הארץ, אבל הפונים לטיפול נותרו אותם אנשי מעמד ביניים, בורגני וחילוני. אם הדימוי הזה היה מייצג את המציאות נאמנה, בעיר כמו ירושלים הנמצאת באשכול סוציו-אקונומי 3, עיר שבה רק 20 אחוז מהתושבים מגדירים את עצמם כחילונים – פסיכולוגים באמת היו מיותרים.

למרות הפער בין המגזרים השונים ברמת המודעות, ולמרות שיש עדיין חשש מסטיגמה שחוסמת אנשים מלפנות לפסיכולוג, המציאות בירושלים שונה באופן מפתיע. אנשים הם אנשים, כולנו עלולים לסבול וכולנו יכולים להיעזר בטיפול פסיכולוגי. חילונים וחרדים, ערבים ויהודים. ואכן למרפאות הציבוריות וגם לקליניקות הפרטיות פונים ירושלמים מכל הסוגים. לטיפול פרטני במבוגרים או בילדים, להדרכת הורים עבור ילד במצוקה או לטיפול זוגי.

כיאה לעיר הבירה שיש גם סינדרום בשם "סינדרום ירושלים" שנקרא על שמה, בירושלים מערך בריאות הנפש הציבורי הינו ותיק ונוסד עוד לפני קום המדינה.

ישנן שתי מגמות לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטה העברית שבהן מתקיימים מחקרים העוסקים בטיפול פסיכולוגי, וכן מוסדות מוכרים המכשירים פסיכולוגים במהלך ההתמחות.

המצב אולי טוב מכפי שמקובל לחשוב, אבל יש עוד הרבה מה לשפר ועדיין צריך לשנות את השיח. טיפול פסיכולוגי הוא נורמטיבי, גם פה בירושלים ולא רק במדינת תל אביב. כדאי שמי שזקוק לעזרה נפשית יידע שזה מגיע לו. מאז יולי 2015 האחריות על בריאות הנפש נמצאת בידי קופות החולים. אם אתם מעוניינים בטיפול פסיכולוגי אתם יכולים לפנות למוקד או לרופא המשפחה.

רפאל יונתן לאוס, פסיכולוג קליני (צילום: פרטי)

רפאל יונתן לאוס (צילום: פרטי)

רפאל יונתן לאוס,

פסיכולוג קליני מומחה,

מטפל ביחידת היום "ברזיל" של קופ"ח כללית ובקליניקה פרטית בעין כרם,

דוקטורנט במחלקה לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית,

מתגורר בירושלים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר