משבר כלכלי (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

מומחה המס, ג'קי מצא: "הדרך היעילה ביותר לצאת מהמשבר הכלכלי במדינה מתחילה בהורדת אחוז המע"מ"

רו"ח ג'קי מצא מנסה לקדם הורדה בשיעור המע"מ, והוא כבר עשה זאת פעמיים בעבר כאשר היה מנהל רשות המסים. כעת, בעקבות משבר הקורונה והגירעון שממשיך לגדול, מצא קורא להפחתה בשיעור המע"מ והקלות מס נוספות, מתוך רצון לשקם את המצב הכלכלי במדינה

פורסם בתאריך: 26.10.20 11:58

עוד לא התאוששנו מהמשבר הכלכלי שהביא איתו הסגר הראשון, וכבר מדינת ישראל נכנסה לסגר שני. ישראל הייתה המדינה הראשונה להיכנס לסגר שני מלא, כשאת ההשפעות הכלכליות העצומות אנו חווים כעת וככל הנראה נמשיך לחוות בעתיד הנראה לעין.

היציאה ההדרגתית מהסגר השני מביאה עימה חששות מפני סגר שלישי, שעשוי להתרחש בחודשים הקרובים, עם תחילת החורף וחזרתה של השפעת. הממשלה, שהבטיחה סיוע בגל הקודם וקיימה את הבטחתה רק באופן חלקי, לא עשתה שום צעד לקראת אופטימיות מחודשת במשק או הורדת מחירים של מוצרים ושירותים.

רו"ח ג'קי מצא, מי שכיהן בעבר כמנהל רשות המיסים, מסביר שיש צורך בהשבת אמון האזרחים בכלכלה. לדבריו, צעד כזה יעזור להניע את המשק, וכדי לעשות זאת על הממשלה לפעול לטובת האזרחים, "הצעד הראשון שיש לעשות הוא להוריד את המע"מ", אומר מצא.

מומחה המס ג'קי מצא (צילום: תומר אפלבאום)

מומחה המס ג'קי מצא (צילום: תומר אפלבאום)

"בכל העולם, ממשלות מורידות מחירי עלות של מוצרים עבור לקוחות", אומר מומחה המס ג'קי מצא, "כך מעודדים צריכה. בנוסף, במדינות רבות נעשים מאמצים שנועדו לקדם חוקים שונים הקשורים במס ובהורדה שלו. מדינת ישראל צריכה לנהוג כך גם היא". מצא מציין כי העלאת המס, צעד שעליו מדברים כעת במסדרונות משרד האוצר, יהיה בגדר טעות. צעד שכזה יוביל את האזרחים למצב של מגננה, מצב שיגרום להם לחסוך יותר ולצרוך פחות. "הפגיעה במשק תהיה קשה יותר מכפי שהיא כעת".

הסיכון בהורדת מע"מ, הוא לכאורה הגדלת הגירעון בתקציב המדינה. איך הממשלה תתמודד עם מצב כזה?

"המע"מ אכן מכניס המון כסף לקופת המדינה, אבל בניגוד לאמירה הקודמת, העלאה של אחוז המע"מ לא תגדיל את הכנסות הקופה, אלא תקטין אותן. הסיבה לכך היא כאמור, שאם המע"מ יעלה, האזרחים לא ימהרו להוציא או לבזבז את כספם. הם יעדיפו לקנות אך ורק מה שנחוץ להם ברמה הכי בסיסית", מסביר רו"ח מצא, "לעומת זאת הורדה במע"מ, תוביל את האזרחים לצרוך ולקנות יותר, גלגלי הכלכלה ישובו לנוע וקופת המדינה תגדל בהתאם, מפני שהצריכה תהיה גבוהה יותר ולא המס עצמו".

"הורדה במע"מ תוביל אנשים לצרוך יותר" (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

"הורדה במע"מ תוביל אנשים לצרוך יותר" (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

כיום עומד שיעור המע"מ בישראל על 17%. לאורך השנים ידענו עליות וירידות במדד זה, ובשלושים השנים האחרונות השיעור נע בין 15.5%-18%. לשיעור הנמוך ביותר שותף גם ג'קי מצא, שהיה מנהל רשות המסים בתקופה ההיא. את ההישג של הורדת שיעור המס הצליח מצא לעשות פעמיים: "בתפקידי כמנהל רשות המסים וסמנכ"ל לעניינים מקצועיים, עמלתי רבות ביחד עם הצוות שלי על מנת להוריד את שיעור המס. בפעם הראשונה, בשנת 2005, הצלחנו להוריד את שיעור המס מ-17% ל-16.5%. הפעם השנייה הייתה שנה אחר כך, כשהצלחנו להוריד את שיעור המס מ-16.5% ל-15.5%. מדובר בשיעור המע"מ הנמוך ביותר במדינה מאז שנת 1985".

בעבר נעשו צעדים של הקלות המס, מה שסייע להנעת הכלכלה. ג'קי מצא, מומחה המס, מסביר: "כשהמדינה הייתה במצבים כלכליים דומים, אפילו לקראת מיתון, הסיוע המשמעותי ביותר לכלכלה ולמשק היה הקלות במס. ההקלות הללו יכולות להיות בדמות הפחתת מע"מ או מסים אחרים, הוראות שעה, תקנות מיוחדות ועוד. על פי העבר אנחנו יכולים לראות ולהבןי, כי כאשר הציבור חש חוסר אמון כלפי הכלכלה, הראשון בסדרת הצעדים שיש לנקוט בהם – הוא החזרת אמון הציבור. הקלות מס הן הדרך הפשוטה והיעילה ביותר לעשות זאת".

מגפת הקורונה המיטה חורבן על הכלכלה העולמית בכלל, ועל המשק הישראלי בפרט. הגירעון במדינה ממשיך לגדול, וייתכן שנגיע למצב של שיא כל הזמנים מהבחינה הזו. מצא קורא להורדת שיעור המס ל-15%, הורדה משמעותית ביותר של שני אחוזים. "לקוחות ירצו לנצל את ההזדמנות, אף על פי שאנו נמצאים בעיצומו של משבר", הוא אומר. "אנשים יתחילו לשכור יותר שירותים ולקנות יותר מוצרים, וכך המשק יחזור לעצמו. זה אמנם לא פותר את כל הבעיות שנולדו בעקבות הסגר הראשון והשני והתפשטות הנגיף, אך זהו צעד בכיוון הנכון לשיקום הכלכלה הישראלית".

מומחה המס מסביר מדוע לדעתו שיעור הירידה צריך להיות כה משמעותי: "אם הצרכנים לא יוכלו להבחין באופן מובהק בשינוי של המחירים הסופיים, המשק לא ישתקם. על כן אני מאמין כי אם הירידה תהיה של שני אחוזים, הלקוחות יוכלו להבחין בהבדל וכך תגדל הצריכה".

”הסיוע המשמעותי ביותר למשק ולכלכלה הוא הקלות במס" (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

”הסיוע המשמעותי ביותר למשק ולכלכלה הוא הקלות במס" (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

מצא קורא להנהגה לפעול והוא מדגיש כי "יש לעשות זאת באופן מיידי. בינתיים בבתים יושבים אלפי אנשים שמתקשים לכלכל את עצמם ואת בני ביתם, שכירים שיצאו לחל"ת, עצמאים בעלי עסקים שאינם נחשבים חיוניים, או כאלו שפוטרו לחלוטין. העתיד של כולנו תלוי בהתנהלות הממשלה עם המצוקה במשק, וכולנו תקווה שישכילו לבחור בדרך הנכונה ביותר עבור האזרחים, דרך שעשויה להציל את המדינה כולה".

 

 


כתבה שיווקית


 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. בית אל הוותיקה בהריסה

    אחת הדרכים ליציאה מהמבר היא תמיכה בזוגות דתיים לאומיים, כי הם העתיד של המדינה. משרתים בצבא, עושים בגרויות, מתנדבים בשירות הלאומי ובכלל- אבל אין להם אפשרות לבנות דירות אפילו ביש"ע, בזמן שלפלשתינים לא הורסים, והם בונים צמוד לכביש 60 ומסכנים את כל הנוסעים וגורמים לנסיעות של שעתיים לעבודה, כך שמפטרים אנשים מסורים לעבודה והם יוצאים מהבית לפני 6 בבוקר

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר