שירה בנקי ז"ל, ערב 'איכה - יוצרים שיחה' בשנה שעברה (צילומים: באדיבות המשפחה, נועם פיינר)
שירה בנקי ז"ל, ערב 'איכה - יוצרים שיחה' בשנה שעברה (צילומים: באדיבות המשפחה, נועם פיינר)

מחר בערב: אירועי ט' באב ברחבי ירושלים

ט' באב יצוין ברחבי ירושלים במגוון אירועים שיעסקו בסבלנות, סובלנות והפחתת השנאה. בין האירועים: 'איכה - יוצרים שיחה' - ערב לזכרה של שירה בנקי ז"ל בכיכר ציון, הקראת מגילה במשכנות שאננים, מפגשי לימוד ושיח בעיר דוד, מרתון סרטי שנאה בבית אבי חי ועוד

פורסם בתאריך: 9.8.19 10:59

שנאת חינם היא זו שהובילה לחורבן בית המקדש השני. מחר, מוצ"ש (10.8) יצוין ט' באב, כאשר כל אחד מהזרמים הרבים בירושלים יציין אותו בדרכו שלו. כך למשל, בכותל המערבי יתקיימו החל ממוצ"ש ועד ליום ראשון בערב תפילות המוניות בסגנונות שונים, כאשר שיא המתפללים צפוי לפקוד את המקום ביום ראשון בשעות הערב, כשעה וחצי לפני צאת צום ט' באב.

את חורבן בית המקדש מציינים, כאמור, כלל המגזרים בעיר. כך, ברחבי העיר יצוין מחר היום במגוון אירועים, כאשר המשותף לכולם הוא שהן יתמקדו בסבלנות, סובלנות, עידוד המתינות והפחתת השנאה.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


איכה – יוצרים שיחה / ערב לזכרה של שירה בנקי ז"ל

אירוע מיוחד, שיתקיים בכיכר ציון החל מהשעה 21:00, ייערך לזכרה של שירה בנקי ז"ל, שנרצחה באוגוסט 2015 בזמן שהשתתפה במצעד הגאווה. באירוע – "איכה – יוצרים שיחה" – תתקיים קריאת מגילה שיתופית בה הציבור הרחב ייקח חלק אקטיבי בהקראת הפסוקים במגוון נוסחים וסגנונות תרבותיים. לאחר מכן יתקיימו 12 מעגלי שיח סביב נושאים מעוררי מחלוקת בחברה הישראלית בהובלת אנשי ציבור, דת, תרבות ותקשורת.



זוהי השנה השלישית ברציפות לקיומו של האירוע בט' באב, כאשר בשנתיים הראשונות השתתפו בו אלפים רבים. המארגנים צופים כי גם השנה תהיה היענות גדולה של הקהל הרחב, ביניהם גם עשרות אנשי רוח, דת, תרבות ואמנות. האירוע, חשוב לציין, מתקיים במסגרת שיתוף הפעולה בין 'דרך שירה בנקי' ל'תנועה הירושלמית' לציון ט' באב.

שירה בנקי ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

שירה בנקי ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)


בכל אחד מ-12 מעגלי השיח יהיו שני דוברים, ביניהם תמר איש שלום, אליסף פרץ, עדי אלטשולר, רחלי פרנקל, דפני ליף, חילי טרופר, הרבה תמר אלעד אפלבוים, הדסה פורמן, חילי טרופר, מיקי גיצין ועוד.



מעגלי שיח תחת הכותרת 'איכה – יוצרים שיחה' לזכרה של בנקי ז"ל יתקיימו בבית הכרם, בקרית מנחם, ברמות, בקרית היובל ובשכונות נוספות. יצוין כי ערב דומה יתקיים בכיכר הבימה בתל אביב.


ערב 'איכה - יוצרים שיחה' בשנה שעברה (צילום: נועם פיינר)

ערב 'איכה – יוצרים שיחה' בשנה שעברה (צילום: נועם פיינר)


מאז רצח שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה לפני ארבע שנים, 'דרך שירה בנקי' בשיתוף 'התנועה הירושלמית' הפכה את המרחב הציבורי לנקודת מפגש – על ידי יצירת מעגלי שיח, מדי יום חמישי, העוסקים בליבון סוגיות שבמחלוקת בחברה הישראלית. האבלות שמגולמת בט' באב והכמיהה לתיקון החברה – הוא גם סיפורה של משפחת בנקי. המשפחה מקווה להנחיל את המסר, שהדרך לנהל מחלוקת בחברה איננה באלימות מכל סוג שהוא, אלא בהקשבה, בחיזוק המרכיבים המשותפים שביננו ובהבנה שעצם קיומה הלגיטימי של מחלוקת, אינו צריך להוביל לשנאה, להתבדלות ולאלימות. יחד עם המשפחה ועם "דרך שירה בנקי", חיברה 'התנועה הירושלמית' את האירוע המרכזי לציון ט' באב עם ציון יום השנה לזכרה של שירה ז"ל.


ערב 'איכה - יוצרים שיחה' בשנה שעברה (צילום: נועם פיינר)

ערב 'איכה – יוצרים שיחה' בשנה שעברה (צילום: נועם פיינר)


אורי בנקי, אביה של שירה ז"ל מוסר לקראת האירוע: "ארבע שנים מאז הרצח ושלוש שנים מאז שהקמנו את ׳דרך שירה בנקי׳, אנחנו ממשיכים לנסות להשפיע על החברה הישראלית וביחד עם רבים וטובים, אנחנו פועלים להפחתת שנאה ולעידוד מתינות וסובלנות. גם השנה האירוע הציבורי המרכזי לזכרה של שירה יערך בערב ט' באב. בואו להיות חלק מאמירה של ציבור רחב בעד מתינות, סובלנות ושיח מכבד".

רחלי חזון טסלר, מנכ"לית התנועה הירושלמית ומנהלת מיזם "נקודת מפגש", מוסיפה: "סמיכות הרצח של שירה לט' באב והמסרים הדומים שאנו מבקשים להעביר ביום השנה לזכרה, הולידו את הערב המיוחד הזה. דרך עיסוק בסוגיות שונות, אנו מבקשים ליצוק תוכן נוסף לט' באב ולחבר אל המועד היהודי מסורתי הזה גם ממד ארצי הנוגע בחברה הישראלית כאן ועכשיו. אנו מאמינים כי השתתפותם של אלפי האנשים ברחבי ירושלים, מהווה הלכה למעשה אבן נוספת בבניין הבית ויוצקת משמעות עמוקה ומחודשת לערכי הליבה שלנו כחברה: ההבנה כי 'כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות', שהיא בבחינת בניין ירושלים והחברה הישראלית כולה".

ההיסטוריון והתעלומה / מרכז מורשת בגין

במרכז מורשת בגין יציינו את ט' באב בסדרת הרצאות לימי בין המצרים בשיתוף מכון מגלי"ם. יצוין כי זוהי השנה ה-5 לקיומה של הסדרה, שתעסוק השנה בנושא 'ההיסטוריון והתעלומה: מי היה יוסף בן מתיתיהו/יוספוס פלביוס – מצביא בוגד או משמר העם היהודי'. ההרצאות מקיפות את הנושא מהיבטים שונים – תנ"כים, היסטורים, ארכיאולוגים, תיאולוגים ותרבותיים, שכולם יחדיו מנסים לתת תמונה מקיפה ומרתקת על הדמות המרתקת ומלאת הניגודים. הסדרה תחתם בליל תשעה באב עם שתי הרצאות שיועברו על ידי אהרון הורביץ, ראש מכון מגלי"ם וד"ר מאיר בן שחר. הכניסה חינם.

איך סלעים נשברים / גן לאומי עיר דוד

בגן לאומי עיר דוד יתקיים ערב מיוחד לציון ט' באב במוצאי שבת 10.8 בשעה 21:30, תחת הכותרת "איך סלעים נשברים". הערב יכלול מפגש, לימוד ושיח. ב-21:30 וחצי תתקיים קריאה במגילת איכה, ואחריה יגיע השר לענייני ירושלים ומורשת זאב אלקין. לאחר מכן יתקיים מפגש לימוד ושיח על עתיקות קרית השלטון בהנחיית קובי אריאלי ובהשתתפות עירית לינור והרב חיים נבון. ב-23:00 יתקיימו סיורים ליליים באתרים ומעגלי לימוד בהובלת מדריכי עיר דוד.

קריאת מגילה / משכנות שננים

תנועת התעוררות עורכת אירוע של קריאת מגילה, סיורים ומעגלי שיח. האירוע יתקיים במוצ"ש, 10.8, במרפסת טחנת הרוח במשכנות שאננים. ב-20:45 תיערך התכנסות ואחריה תפילת ערבית וקריאת מגילת איכה; ב-21:45 תיערך שיחה עם הסופר ד"ר מיכה גודמן – "האם אפשר לחזור בלי תשובה"; וב-22:30 יתקיימו סיורים ומעגלי שיח.

בין הסיורים שעורכת התעוררות: מורה הדרך ‏ניסים סלמה‏ (‏‎Nissim Slama‎‏) תערוך סיור בנושא "רומא בירושלים"; ומורת הדרך מלכה אליהו קוסוביץ תקיים סיום "מטחנה לתחנה".

המעגלים וההרצאות – יהודית יפרח: "ירושלים של מטה מול ירושלים של מעלה" – דמויות ההוד של ירושלים; ד"ר שמואל ברקוביץ':"המאבק על הר הבית בין ישראל לבין הפלסטינים"; אלחנן יונס: "על חורבותייך וחומותייך ירושלים" – שימור ובנייה של קהילות בירושלים; שחר פישר : "בית שרוף שרפת" – על חברות שמחריבות את עצמן מבפנים; שלומית ראונר: "על שותפות ועל סולידריות" – נקודת מבטה של פונדקאית.

מרתון סרטי קונפליקט / בית אבי חי

האירועים יימשכו גם יום למחרת, ראשון (11.8, י' באב) – אז יתקיים המרתון השנתי של סרטי הקונפליקטים בחברה הישראלית המסורתי של בית אבי חי. הכניסה לאירועים היא בעלות של 10 שקלים. בתמורה תוכלו לצפות בסרטים, להשתתף בשיחות עם יוצרים ובימאים ולהאזין להרצאות שונות.

במסגרת האירוע יוקנו שלל סרטים. הראשון שבהם הוא "המוזיאון" (11:00), שאחריו תתקיים שיחה עם הבמאי רן טל. זהו סרט שמתבונן, חוקר ומהרהר על מוזיאון ישראל, מוסד שמבקש לשקף את הזיכרון ואת התרבות הישראלית ולעצב אותם.

ב-12:00 יוקרן הסרט "כבתוך שלו: אמנות ברשות היחיד", ואחריו תתקיים שיחה עם היוצרים רונן ויסמין סימן טוב. זהו מבט קולנועי על דמותו הייחודית הנלהבת, האוהבת והעצובה של גדעון עפרת, היסטוריון של האמנות ואיש רוח ירושלמי, מאוצרי התערוכות המובילים בארץ.

מתוך הסרט "סיפור אחר" (צילום: איריס נשר)

מתוך הסרט "סיפור אחר" (צילום: איריס נשר)

בהמשך יוקרן הסרט "אור חוזר" (13:00) ואחריו תתקיים שיחה עם הבמאי הרב מרדכי ורדי. הסרט עוסק בתנועת "התשובה", שפרצה בסוף שנות השישים של המאה הקודמת ונקלעה למשבר. החברה החרדית שבה ניסו להיטמע לא הצליחה להכיל אותם, ורבים מבני הדור השני חוו משבר זהות ועזבו את הדת.

בשעה 14:00 תתקיים ההרצאה "שברים ושבר בתרבות הישראלית" של אדוה מגל-כהן. זוהי הרצאה בשילוב קטעי סרטים שונים מתקופות שונות המשקפים את יחס הממסד החינוכי, המתקשה להכיל את גלי העלייה הגדולים ולקלוט אותם במערכת החינוך.

בית אבי חי (צילום: שי גטסוף)

בית אבי חי (צילום: שי גטסוף)

ב-15:00 יוקרן הסרט "אורי זוהר חוזר", הקרנה ושיחה עם הבמאי דני רוזנברג והעיתונאי אריאל הורוביץ. עשרות שנים לאחר חזרתו בתשובה ולאחר נתק מעשייה אמנותית שב אורי זהר לביים סרט עלילתי; הפעם בסיועם של קולנוענים צעירים. במרכז הסרט שמביים זהר סיפורה של רקדנית מצליחה שנקרעת בין עולם התורה לעולם הבמה. מתוך היצירה, זהר מגלה שוב את תשוקתו האדירה לקולנוע, וגם נרתע ממנה ומסכים לראשונה לספר את הסיפור שלו.

ב-16:30 יוקרן הסרט "משתף פעולה או מציל חיים", ואחריו שיחה עם הבמאי אורי ברבש. סיפורם הטרגי של ניצולי השואה שהואשמו בבגידה ובשיתוף פעולה עם הנאצים ונאבקו, נגד כל הסיכויים, על חייהם ועל שמם הטוב. המרתון יינעל עם הקרנת הסרט "סיפור אחר" (17:00), שאחריו תתקיים שיחה עם הבמאי אבי נשר ומבקר הקולנוע יאיר רווה.

האירועים, כאמור, ינעלו עם תפילה המונית ברחבת הכותל המערבי, שבה צפויים להשתתף רבבות מתושבי העיר. התפילה תחל בסביבות השעה 18:00 והקהל יתפזר, כך לפי הערכות המשטרה, רק בשעות הקטנות של הלילה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר