יער המכללות וחורבת מצד בנוה אילן

מסלול הליכה קצר, תצפית לנוף מרהיב, אתר עתיקות ופיקניק: הטיול המומלץ לסופ"ש באזור ירושלים

ביער המכללות וחורבת מצד, סמוך לנוה אילן, תוכלו ליהנות ממסלולי טיול פשוטים, כאלו שאפשר להעביר גם ברכב, שכוללים אפשרויות לעצירות ולפיקניקים

פורסם בתאריך: 16.8.19 08:21

למחפשים מסלולי טיול פשוטים יחסית, כאלו שאפשר להעביר גם ברכב ואשר כוללים הרבה אפשרויות לעצירות ולפיקניקים, ניתן לשקול ביקור ביער המכללות וחורבת מצד, הסמוכים למושב השיתופי נוה אילן. המסלול המוצע כולל תצפיות לנוף מרשים, אתר עתיקות ונגיעה של היסטוריה מקומית. את נוה אילן רובנו מכירים בשל אולפני הטלוויזיה הממוקמים בה, ואולי גם בזכות תחנת הדלק המוכרת ופונדק אלוויס, אך זוהי הזדמנות למבט קצת אחר על המקום ועל האזור כולו.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


יער המכללות וחורבת מצד בנוה אילן


המסלול מתחיל בנוה אילן ההיסטורית. כדי להגיע אליה יש להיכנס לנוה אילן, ולחנות כמה מאות מטרים אחרי שער הכניסה במקומות החניה המוסדרים. אם אתם מבחינים בשלט – הגעתם למקום הנכון. במקום ישנה עליה במדרגות אל האתר, שם תוכלו למצוא שילוט הסבר מסודר.


יער המכללות וחורבת מצד בנוה אילן



קיבוץ נוה אילן הוקם לפני קום המדינה, מקרקע שנרכשה מתושב אבו גוש. הכוונה היתה להקים במקום קיבוץ משלט. ראשוני המתיישבים בקיבוץ היו עולי מצרפת ניצולי שואה שהיו חברים במחתרת האנטי נאצית. בתקופת מלחמת העצמאות היה האזור בלב הקרבות. בשנות ה-50, בשל קשיי פרנסה וחילוקי דעות פנימיים הוא נעזב על ידי חבריו. המושב השיתופי נוה אילן של ימינו אינו קשור לקיבוץ ההיסטורי, והוא הוקם בשנות ה-70. הגבעה ובה שרידי הקיבוץ ההיסטורי מהווה כיום בעיקר נקודת תצפית מרשימה לעבר מישור החוף, צפון השפלה והר הרוח.


יער המכללות וחורבת מצד בנוה אילן


זוהי עצירה בדרך אל המסלול עצמו. לאחר מכן יש לשוב לרכב ולהמשיך עוד כ-400 מטר לכיכר ובה פניה שמאלה, לאחר שתפגשו בכיכר נוספת ובה יש לפנות ימינה. בהמשך מגיעים לחניון קק"ל שם מתחיל סימון הדרכים. יש להתחיל לצעוד בדרך עפר המסומנת ירוק המובילה לפסגת הגבעה, לעבר מצפור לוקי, עוד אופציה היא להמשיך ברכב. במקום מפוזרים ספסלי פיקניק ושולחנות עם פרגולות, וזהו מקום חמוד לפיקניק, כאשר מלמטה ניתן לראות את שורש, בית מאיר, שואבה וכביש מספר 1. המקום מרשים במיוחד בעת השקיעה.


יער המכללות וחורבת מצד בנוה אילן


אם אתם חובבי רכיבה, תוכלו לקחת עמכם אופניים ולהמשיך במסלול מערבה עד לגן הפסלים. אם אתם נוסעים ברכב, כדאי לחזור אחורה, ובמקום בו יש שלט הנצחה ליהדות בלגיה ולהמשיך בדרך המסומנת בשחור כדי להגיע אל גן הפסלים. זהו גן שנוסד על ידי נעמי אשל ז"ל, מי שהיתה יו"ר ארגון המורים לציור ולאמנות. בגן יש חמישה פסלים מעניינים, וזהו מקום בו קק"ל מקיימת ימי אמנות בטבע לתלמידי תיכון במגמות אמנות. השילוב בין יצירות אמנות לבין הטבע שמסביב הוא בהחלט מעניין והפסלים הומצגים במקום הם "יעלים" של יעל שגב, יצירה המדמה שתי דמויות יעלים גדולות; "רוח", של אלי שוקי, "מחווה לספר משלי" של איציק עדי, "חלון לנוף" של יהודה אשל ו"דמות ביער" של איילה פרידמן. כל היצירות מתכתבות עם הנוף שמסביב. אם לא עצרתם במצפור לוקי, ישנו חניון פיקניק ומצפור נוסף באזור ובו שולחנות פיקניק. המצפור על שם בני קפלן, מבוני חבל לכיש ומבוני הנגב.

המשך הטיול אפשרי רק ברגל, לכיוון חורבת מצד, כאשר עוקבים אחר סימון דרכים אדום בדרך עפר במשך כ-400 מטר. ככל הנראה מדובר במצד שנבנה על ידי החשמונאים, כאשר שרידים מהתקופה הרומית נמצאו בו. מהמקום ניתן לצפות על אזור השפלה, יער בן שמן ותל אביב. מצפון ניתן לראות גם את היישוב נטף. באזור נמצאת גם מערה ששימשה בתקופה הרומית כבור מים עבור המצדה. אחרי ביקור באתר ניתן לחזור ברגל אל המקום בו הושאר הרכב ולשוב לנווה אילן.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר