(צילומים: באדיבות הספרייה הלאומית, אמיל סלמן, צילום מסך Google)
(צילומים: באדיבות הספרייה הלאומית, אמיל סלמן, צילום מסך Google)

לראשונה: הספרייה הלאומית בגוגל – ספרים מהתרבות היהודית יעלו למרשתת

בראשית ברא את אלוהי הגוגל | 120,000 ספרים יעלו למרשתת במסגרת שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם Google. מנהל הספרייה אורן וינברג: "מטרתה העיקרית של הספרייה הינה להנגיש חומרי מורשת ותרבות יהודית וישראלית"

פורסם בתאריך: 8.11.19 18:35

אומרים שאם אתה בגוגל, סימן שאתה קיים. בעידן של המאה ה-21 נראה שזו הפילוסופיה שמובילה את העולם. לראשונה, במסגרת שיתוף פעולה עם מנוע החיפוש העולמי Google, הספרייה הלאומית תאפשר לסרוק 120,000 ספרים מהתרבות היהודית. קהלים מרחבי העולם ייחשפו לאוצרות וכתבים יהודיים במגוון שפות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בספרייה הלאומית מציינים כי כמחצית מהספרים הינם בשפה העברית והשאר במגוון שפות: אנגלית, צרפתית, ערבית, רוסית, גרמנית, יידיש, לדינו, לטינית ועוד. כל הספרים שנבחרו הם כאלו שמשוחררים מזכויות יוצרים והספרייה הלאומית רשאית להנגיש אותם באופן חופשי לציבור הרחב.


Woodcut Cain and Abel from Yiddish Bible Tzena Urena, Sulzbach, 1785 - Courtesy (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)

Woodcut Cain and Abel from Yiddish Bible Tzena Urena, Sulzbach, 1785 – Courtesy (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)


הפרויקט מצטרף למיזם הבינלאומי 'גוגל Books', במסגרתו נסרקו ועלו לרשת עד כה מעל 40 מיליון ספרים מעשרות ספריות בארה"ב, אירופה ויפן. "הצד הישראלי של המיזם כולל מאמץ מורכב במיוחד", מסבירים בספרייה הלאומית, "הספרים נארזים ונשלחים מישראל באמצעות מכולות מיוחדות הכוללות בקרת אקלים ולחות, ותוך הקפדה על סידורי אבטחה מחמירים, אל מרכז הסריקה של גוגל בגרמניה, שם מתבצעת הדיגיטציה. לאחר מכן, נשלחים הספרים בחזרה לירושלים, שם שוכנת הספרייה הלאומית".


הספרייה הלאומית (צילום: אמיל סלמן)

הספרייה הלאומית (צילום: אמיל סלמן)


Sefer Me'Am Loez, Livorno, 1823 - Considered crown jewel of Ladino literature. Courtesy (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)

Sefer Me'Am Loez, Livorno, 1823 – Considered crown jewel of Ladino literature. Courtesy (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)


במהלך השנה האחרונה ובמשך השנתיים הבאות צפויים להיסרק למעלה מ-100,000 ספרים, במטרה להעשיר ולתרום לידע ההיסטורי והתרבותי של מיליוני גולשים בעולם.

מנהל הספרייה הלאומית אורן וינברג אומר כי "מטרתה העיקרית של הספרייה הינה להנגיש חומרי מורשת ותרבות יהודית וישראלית בכל הפלטפורמות הקיימות. היוזמות השונות שלנו בתחומי ההנגשה הדיגיטלית מאפשרות לספרייה לחשוף את אוצרותיה ואוספיה לקהלים רחבים בארץ ובחו"ל, תוך הקפדה על שמירת זכויות היוצרים של מחברי הספרים. שיתוף הפעולה עם גוגל הינו שלב חשוב נוסף המאפשר לספרייה הלאומית למלא טוב יותר את יעודה ותפקידה הציבורי, התרבותי והחינוכי".


Woodcut Noah Closeup from Yiddish Bible Tzena Urena, Sulzbach, 1785 - Courtesy (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)

Woodcut Noah Closeup from Yiddish Bible Tzena Urena, Sulzbach, 1785 – Courtesy (צילום: באדיבות הספרייה הלאומית)



בן בונל, מנהל פרויקט 'גוגל Books', מוסיף ואומר: "אנחנו שמחים על כך שהספרייה הלאומית של ישראל מצטרפת למאמץ שלנו להביא את ספרי העולם כולו, שאינם כפופים לזכויות יוצרים, לחופשיים וניתנים לקריאה על ידי כל האנושות. השותפות עם הספרייה הלאומית מביאה איתה אוסף אדיר וחשוב של ספרים בשפה העברית, המקרבים אותנו צעד נוסף למימוש המשימה אותה לקחנו על עצמנו לפני 15 שנים".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר