מגדל העץ, הכניסה הראשית דרך בית הנסן (צילום: ד"ר אדם אקרמן)
מגדל העץ, הכניסה הראשית דרך בית הנסן (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: סיפורו של מגדל העץ הצ'כי בירושלים

המיצג האומנותי בבית הנסן - מגדל שמתנשא לגובה 15 מטרים, מתנת ממשלת צ'כיה, היא יצירה ארכיטקטונית יוצאת דופן בנוף הירושלמי

פורסם בתאריך: 9.12.20 10:36

בגינה היפה של בית הנסן, לשעבר בית החולים למצורעים בשכונת טלביה והיום מרכז מדיה, טכנולוגיה ועיצוב, הוקם בשלהי 2017 מגדל עץ ייחודי מתנת ממשלת צ'כיה לירושלים. זהו מייצג אמנותי, המהווה יצירה ארכיטקטונית יוצאת דופן בנוף ירושלים. המגדל מתנשא לגובה 15 מטרים וממרפסת התצפית שלו, נשקף נוף פנורמי עד בית לחם, לעבר עמק רפאים והמושבה הגרמנית – ועד ארמון הנציב. תצפית זו מתאפשרת כי שכונת טלביה, מרבית בתיה הם חד או דו-קומתיים והמגדל הוא בגובה של שלוש קומות.

המגדל הוא מתנת ממשלת צ'כיה לירושלים ומהווה אחד הביטויים, ליחס החם של העם הצ'כי כלפי מדינת ישראל ואהבתם לירושלים בפרט. ראש העיר המיתולוגי של ירושלים טדי קולק, קבע כי לירושלים בשל קדושתה, לא תהיה עיר תאומה – אחרת פראג היתה נוטלת בנקל תואר זה. בירושלים נפתח ב-2019 מרכז לתרבות צ'כיה, שפעל עד אז בתל-אביב והוא מגביר את מספר הפרויקטים המשותפים בין שתי הערים. מזה שלוש שנים מתקיימים בירושלים אירועים הקרויים "ימי פראג", כאשר אמנים צ'כים מופיעים כאן במסגרת פסטיבלים שונים וגם קרקס מפראג הגיע לעיר.


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


יוצר המגדל, מרטין ריינץ, הוא מבכירי האדריכלים הצ'כים ועשה את עבודתו בהתנדבות. כל חלקי המגדל יוצרו בבית המלאכה שלו Hamr, בו עובדים באופן שיגרתי עם עץ העובר טיפול מיוחד, כך שיהיה עמיד בכל מזג אוויר. החלקים הוטמנו בשני מיכלים ענקיים ונשלחו באניה ארצה והועברו לירושלים ושם הורכבו במשך חודש ימים בגינת בית הנסן. מלאכת ההרכבה עלתה כמיליון שקל – מתוכם כ-800 אלף ניתנו על ידי ממשלת צ'כיה ואילו הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), השתתפה בסך 200 אלף שקלים. ריינץ, האמן בן ה-75, יצר יצירות אדריכליות מפורסמות בצ'כיה: כמו "הסנז'ה" שהוקם בנקודה הכי גבוהה בצ'כוסלובקיה ו"אוניית המעבורת של גוליבר" (דמוית צ'פלין מרחף) – הנמצאת במרכז לאמנות עכשווית בפראג. למבנה בירושלים הוא בחר לקרוא בשם: "מגדל אסתר".

הקמת המגדל נראתה כדרך נהדרת לעיריית ירושלים ולמרכז הצ'כי בארץ – לציין בהצבתו בגינת הנסן, את יום השנה ה-100 לייסוד צ'כוסלובקיה, וכן את יום השנה ה-70 להקמתה של מדינת ישראל. ביודעו שבירושלים מתנשאים רק מגדלי אבן עם פעמונים, מסגדים ומינרטים, כיפות בתי כנסת, צריחי כנסיות  – וקיימת טחנת רוח שאף היא בנויה מאבן – שמח על כך שמגדלו יוסיף לנופה של העיר הקסומה מבנה ייחודי שכולו מעץ.


מגדל העץ, הנוף מהקומה העליונה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

מגדל העץ, הנוף מהקומה העליונה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)


ריינץ  מיד במרץ לעבודה, והרעיון שצץ בראשו – היה שהמגדל חייב להיות כמו קקטוס – עץ המשדר אופטימיות. במגדל העץ בירושלים, הורכב שלד פלדה דקיק, כמעט בלתי מורגש, שיאפשר לו להחזיק מעמד לפחות 100 שנה. בראש המגדל הרכיב ריינץ פלטפורמה מפלדה ופלסטיק קשיח, בה כמו בפרח הקקטוס, עלי כותרת בודדים של החיפוי החיצוני, נראים כמתקלפים. כיפה מוצקה אך שקופה זו, מאפשרת למבקרים ליהנות מתצפית על  הסביבה היפה והירוקה – תוך כדי הגנה משמש קופחת או מזג אוויר גשום וסוער. בדומה לקקטוס גם המגדל עמיד בתנאים קשים. המרווחים הגדולים בין מדפי העץ, נותנים לקרני השמש יכולת לחדור פנימה ובו זמנית, בעת הטיפוס במדרגות הלולייניות, אפשרות ליהנות מהנוף. לדברי ריינץ, הוא הקדיש מחשבה רבה להתאמת המגדל להיסטוריה של בית הנסן, על מנת שלא יאפיל על הבניין ההיסטורי שהוקם ב-1885, אלא יהווה בן לוויה צנוע לעצי הזית העתיקים ושאר הצמחים בגינה.

בנובמבר 2017 התקיים טקס חגיגי בגן הנסן, בו נחנך המגדל ובין הנואמים היה שר התרבות הצ'כי וראש עיריית ירושלים. הצבת המגדל בירושלים מהווה, ביטוי נוסף לעצמת הזדהות הרפובליקה הצ'כית עם מדינת ישראל. נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, הודיע כי העברת השגרירות של ארצו מתל אביב לירושלים, היא רק עניין של זמן ותעשה הדרגתית. בשלב זה מומשו שני שלבים סמליים בתהליך ההעברה: מנוי קונסול כבוד צ'כי בירושלים ופתיחת "הבית הצ'כי" בעיר לקידום הקשרים בין המדינות.


הכותב: ד"ר אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. גרשי

    מבנה יפהפההייתי שם עם נכדים בשתי הזדמנויות,וגם נוף מעניין נשקף ממנו, בכלל כל המתחם הגן והמבנים סיפור מעניין, שווה לבקר אם ניתן, חנוכה שמח.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר