חורבת חנות, עין מטע (צילומים: חוה בראון, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)
חורבת חנות, עין מטע (צילומים: חוה בראון, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

טיול לשבת באזור ירושלים: טבע, פריחה והיסטוריה בהרי יהודה

אז מה עושים בשבת בירושלים? מזג האוויר האביבי מושלם לטיול במסלול אשר משלב טבע מרהיב ושכשוך במי מעיין ואת אלה תוכלו למצוא בחורבת חנות ובעין מטע

פורסם בתאריך: 12.4.19 12:14

האביב כבר ממש כאן, וסוף השבוע הנוכחי מתאים במיוחד לטיולים כשמזג האוויר נראה מושלם למסלול קצר ולשכשוך במים. בשיחה עם "כל העיר" ממליץ מדריך הטיולים ליאור רוטנברג על טיול בחורבת חנות (בערבית: חירבת אל חאן) ובעין מטע, באזור מושב מטע בהרי יהודה. "זה מסלול מקסים המשלב טבע, פריחה והיסטוריה", מציין רוטנברג, "אפשר לעשות טיול קצר של שעה-שעה וחצי במסלול לא קשה, המתאים לכל המשפחה".



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

חורבת חנות שוכנת כקילומטר ממערב למושב מטע – על כביש 375 בין עמק האלה לצור הדסה. בתקופה הממלוכית המבנה תפקד המקום כחאן לעוברי דרכים שעברו בדרך הקיסר, הדרך הרומית מירושלים לשפלה. על רצפת המבנה ישנו פסיפס קדום מהתקופה הביזנטית, שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות במקום לפני כ-30 שנה. בפסיפס שורות של מדליונים מענפי גפנים, כלים עתיקים, ציורי פירות ובעלי חיים. אחת הסברות היא שבמקום נקבר גוליית הפלישתי. במקום ישנו תל אבנים שעל פי האגדה, זהו מקום קבורתו.

חורבת חנות (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

חורבת חנות (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

ארכיאולוגים סבורים כי קירות הכנסייה הביזנטית התמוטטו באמצע המאה ה-8, אך הפסיפס נשמר. במקום להעביר אותו למוזיאון כפי שנעשה במקומות אחרים בארץ בהם התגלו פסיפסים עתיקים, הוחלט להשאירו כפי שהוא, כדי לשמר את אותנטיות המקום. הרצפה כוסתה חול, והמטיילים שביקרו במקום חשפו אותה באמצעות מטאטא והחזירו את החול במקומו כדי לשמר את הפסיפס. רעיון חינוכי ויפה זה נשמר עד ל-2012, אז הושחת הפסיפס וכתובות רוססו על קירות המבנה. הנזק שופץ ב-2015, אך כבר נעשו נזקים נוספים במקום.

חורבת חנות (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

חורבת חנות (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

עם זאת, עדיין מדובר באתר יפה במיוחד. סביב החורבה ישנה חורשה מוצלת עם ספסלים ונוף מקסים. אזור החורשה מוקף ירוק, הוא מונגש לנכים ואינו כולל תשלום כניסה. החניון הוא חלק מפארק עצמאות ארצות הברית שנטעה קק"ל בשנות ה-50.

את הביקור בחורבה כדאי לשלב עם עצירה בעין מטע. כדאי להגיע לשם יש ללכת מהחניה של חורבת חנות לכיוון מזרח בדרך עפר המסומנת בכחול. הדרך עוברת ליד הגת עתיקה, בעלת משטח דריכה מרוצף בפסיפס לבן. בהמשך ישנו שביל מסומן שחור המוביל לעין מטע. בדרך לשם תוכלו להבחין בעצי אלון, אלה ארץ-ישראלית, אשחר וחרוב. המעיין מסומן בחורשת אקליפטוסים. "המים נובעים מטרסה בצל עץ תאנה", אומר רוטנברג, זה מקום מוצל ונעים וניתן לעשות בו פיקניק, לנוח ולשכשך במים".

חורבת חנות (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

חורבת חנות (צילום: באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

מטיילים מנוסים יותר יכולים להמשיך את הטיול ולשלב אותו גם בביקור בעין תנור, הנמצא כחצי קילומטר מעין מטע. עין תנור הוא מעיין נקבה, שסביבו עצי תאנה ולימון. הנקבה חשוכה, ולכן יש להצטייד בפנס. מי הנקבה מגיעים עד לברכיים באזור העמוק ביותר שלה. שם המעיין, עין תנור, מגיע מאגדה לפיה במקום עמד תנורו של נח, וכאשר החל המבול הפך התנור למעיין.

חורבת חנות, עין מטע (צילום: חוה בראון - באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

עין מטע (צילום: חוה בראון – באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

אופציה נוספת לטיול באזור לאחר ביקור בחורבת חנות היא בשביל הקיסר, אותו שביל קדום שהיווה בתקופה רומית ציר מרכזי בין ירושלים לאזור השפלה. ההליכה בשביל מתאימה מאוד למשפחות והיתרון הבולט של בחירה בנתיב זה הוא הנוף, שבימים בהם יש ראות טובה נפרש עד מישור החוף. בנוסף, זוהי הליכה יפיפיה כאשר בצידי השביל פורחים שלל פרחי העונה כמו כליל החורש, נוריות, ורדי בר, חרדל השדה, פשתה צעירה ועוד. שלל עצים מקיפים את השביל כמו אורנים, אלונים, קטלבים ואלת המסטיק.

המעוניינים לשלב את הטיול בחוויה קולינרית, יכולים להזמין מראש אירוח ב"חצר של עופר" במושב מטע. המחיר לארוחה אינו זול (180 שקלים לאדם), אך בתמורה מובטחת ארוחה עשירה למדי (על טהרת הבשר, לא מתאים לצמחונים או טבעוניים), כולל בירות מקומיות ונוף פראי של האזור.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר