מפגש 'זיכרון בסלון' ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנה שעברה (צילום: באדיבות זיכרון בסלון)
מפגש 'זיכרון בסלון' ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנה שעברה (צילום: באדיבות זיכרון בסלון)

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה: זוכרים ומספרים

מרכינים ראש: ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה - אירועי זיכרון יתקיימו במוסדות התרבות ובבתים פרטיים ברחבי ירושלים

פורסם בתאריך: 1.5.19 17:16

בימים רביעי וחמישי הקרובים, 2.5-1.5, יצוין יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ולצד הטקסים הממלכתיים, העירוניים והשכונתיים, יתקיימו ברחבי העיר גם מגוון אירועים מיוחדים לציון היום החשוב. הכניסה כמעט לכל האירועים הינה ללא תשלום, אך היא מצריכה הרשמה מראש.

אחת הדרכים לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אשר תופסת בשנים האחרונות תאוצה וקהל רב, הינה היוזמה החברתית 'זיכרון בסלון', אשר הפכה בתוך פחות לעשור למסורת ישראלית של ממש, במסגרתה מציין הציבור את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסלון הבית, בין אורחים וחברים, בערב הכולל עדות, חלק שיתופי ודיון פתוח.


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

בעמותת 'זיכרון בסלון' מעריכים כי למעלה מחצי מיליון אנשים ישתתפו השנה באירועי 'זיכרון בסלון' ברחבי הארץ.



יוזמת זיכרון בסלון החלה בשנת 2011, בסלון אחד, אליו התכנסו בספונטניות כמה עשרות חברים אשר הרגישו כי הזיקה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה הולכת ונחלשת. 'זיכרון בסלון' מציע דרך אחרת להתמודד עם היום הזה – דרך מפגש אינטימי עם ניצול/ת שואה בסלון הבית בין חברים ואורחים.

"המבנה הבסיסי של אירוע 'זיכרון בסלון', כולל שלושה חלקים", מציינים מארגני היוזמה החברתית ומפרטיםם: "נפתח בעדות, לעתים של ניצול שואה או בן הדור השני, ולעיתים עדות מוקלטת או מצולמת. משם הערב ממשיך לחלק שיתופי בו האורחים מוזמנים לנגן, לשיר, לשתף בסיפור אישי, או כל פעילות אחרת אשר תאפשר ביטוי אישי יצירתי. החלק השלישי הוא שיח פתוח בין המשתתפים על חשיבות זיכרון השואה בהווה ובחברה שלנו".

לפרטים נוספים והרשמה חפשו זיכרון בסלון בגוגל או הכנסו לאתר: http://www.zikaronbasalon.com.

יש לציין כי ליוזמה של 'זיכרון בסלון' מצטרפים עוד ועוד ארגונים וגופים. במסגרת כלל אירועי 'זיכרון בסלון', יתקיימו בירושלים מאות מפגשים בבתים פרטים אך גם בארגונים ועמותות כמו למשל, עמותת עושים שינוי, ארגון נעמת, אתנחתא, קו הזינוק – נוער ערבי ויהודי, מועדון הנכים גילה, עמותת אנוש, מוזיאון ידידי ישראל, המרכז הירושלמי למנהיגות נשים, אולפן עולים חדשים, מרכז שלוה, עמותת שק"ל, מוזיאון ידידי ישראל ועוד. ניתן להירשם לזיכרון בסלון באתר העמותה.

פרט לאירועי זיכרון בסלון, יתקיימו כאמור מגוון אירועים נוספים ברחבי העיר. בערב יום השואה, רביעי (1.5) יתקיים במרכז ז'ראר בכר האירוע המסורתי "זוכרים ושרים" במעמד ראש העיר משה ליאון (החל מהשעה 21:00). באירוע ישתתפו אמנים מובילים בהם אריק סיני, רבקה זוהר, ג'קי לוי ועוד. הכניסה ללא תשלום ובהזמנות בלבד, שאותן ניתן לקבל בקופות ז'ראר בכר בימים שלפני האירוע.


התכנסות לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון הרטמן בשנה שעברה (צילום: מכון הרטמן)


בבית אבי חי יוקרן הסרט "מי יכתוב את ההיסטוריה שלנו?" ואחריו תתקיים שיחה. הכניסה ללא תשלום ובהרשמה מראש ביום האירוע.

במכון הרטמן יזמו 'ההתכנסות', מודל חדש של פעילות קבוצתית שנועדה להתנסות ביום הזיכרון לשואה כדרך ליצירת זיכרון חי. המודל עוצב על ידי קבוצת חוקרים בהובלת פרופ' מיכל גוברין ומכון שלום הרטמן. (רביעי, 19:45, מכון הרטמן. הכניסה חופשית).

בבית עגנון יתקיים בערב יום השואה ערב ספרותי מיוחד לקראת יום השואה – חמישה סיפורי חיים של בנות הדור השני. חוויית החיים של הילדות של מי ש"היה שם". הכניסה חופשית.

במשכנות שאננים יתקיים בערב יום השואה ערב סיפורים בשחור לבן עם מישל קישקה. הקומיקסאי ישוחח על ספרו המאויר "הדור השני – דברים שלא סיפרתי לאבא" עם הבמאי גדי אייזן, בהנחיית עמיחי חסון. (19:30. כניסה חופשית בהרשמה מראש).

סניף עמותת "עמך" שדואג לניצולי השואה, מזמין את הציבור בערב יום השואה בשעה 16:30 לטקס במועדון, ומיד לאחר מכן יתקיים רב שיח בנושא "מקורות הצלה ממקום לא צפוי". לאחר מכן ב-18:15 בסינמטק בירושלים יוקרן הסרט "זיכרונות ממשפט אייכמן". לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יעל פרלוב. הכניסה חינם.

ביום השואה, חמישי (2.5), במועדון "עמך" תנחה ד"ר ג'יזל סיקוביץ קבוצה לניצולי שואה וילדיהם, בה ניצולים יספרו על הרגע המשמעותי ביותר עבורם בזמן השואה. (16:30. כניסה חופשית).

בתוך כך, גם השנה, בפעם הרביעית ברציפות, פועלת יוזמת "צום נזכור" – הצום החילוני הראשון למען זיכרון נספי יום השואה. מטרת הצום הינה לקיים מעין תענית לזכור את הנספים, גם לאחר מותו של שורד השואה האחרון שיוותר בעולם. הצום נקבע לתאריך כ"ז בניסן, היום הממלכתי והמשמעותי לזיכרון השואה, שהוא גם התאריך העברי לפרוץ מרד גטו ורשה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר