מוזיאון מגדל דוד, שבועות בקיבוץ רמת רחל, בית אבי חי, טחנת הקמח במשכנות שאננים (צילומים: יח"צ, שי גטסוף, הילגר נפתלי, דנה אקרמן)
מוזיאון מגדל דוד, שבועות בקיבוץ רמת רחל, בית אבי חי, טחנת הקמח במשכנות שאננים (צילומים: יח"צ, שי גטסוף, הילגר נפתלי, דנה אקרמן)

ביכורים ותיקונים: חוגגים שבועות ברחבי ירושלים

מגוון רחב של תיקוני ליל שבועות יתקיימו בערב חג שבועות במוסדות התרבות ברחבי העיר; ביום ראשון תוכלו ליהנות מטקס ביכורים מסורתי ברמת רחל ומפעילות לכל המשפחה במתחם תחנת הרוח במשכנות שאננים. חג שמח

פורסם בתאריך: 8.6.19 17:59

תיקון ליל שבועות הוא כינוי לסדר לימוד המיועד לליל חג השבועות, הכולל התחלות וסיומים של פרקי התורה. בשנים האחרונות צצים תיקוני ליל שבועות כפטריות אחרי הגשם, תוך שהם קיבלו נופך אחר – אזרחי ותרבותי יותר, כזה שמדבר על ערכים ואנושויות הרבה יותר מאשר על התורה.

הערב, מוצ"ש (8.6) , יצוין ערב חג השבועות, וברחבי ירושלים יתקיימו, כמדי שנה, עשרות אירועי תיקון. ב"מפת התיקונים" יוזמה של הפורום הירושלמי לארגוני התחדשות יהודית מהשנים האחרונות, ניתן למצוא (כמעט) את כל תיקוני שבועות ואירועי החג הליליים המתרחשים בירושלים.



בית אבי חי (צילום: שי גטסוף)

בית אבי חי (צילום: שי גטסוף)



אתי אנקרי (צילום: אסנת רום) אתי אנקרי (צילום: אסנת רום)[/caption]

בהמשך הלילה יתקיימו מפגשים בין הרב מישאל ציון ועמיחי חסון, שידברו על "שו"ת ישראלי חדש: הפרויקט ההלכתי של אדם ברוך"; רוני קובן ישוחח עם אתי אנקרי על "תחנות רוח: ממרגלות הפירמידות ועד למרגלות הר סיני"; פרופ' ורד נועם ופרופ' רמי ריינר ידונו בנושא חובות האישה לבעלה בראי התפתחות ההלכה ועוד.


רוני קובן (צילום: עמית ברלוביץ)

רוני קובן (צילום: עמית ברלוביץ)


בחלק האחרון תרצה בלהה בן אליהו על "געגוע גילוי והתגלות: קריאה ב"תהילה" מאת ש"י עגנון" ובמקביל, בספריית בית אבי חי, תדבר החוקרת והמרצה רוני מועלם-אופנהיים על רות המואביה.

"בינה – התנועה ליהדות חברתית" תקיים בירושלים תיקון בהיברו יוניון קולג' (החל מהשעה 23:00), כשהנושא הנבחר הוא בית, והחלל כולו יהפוך לבית ליום אחד. יהיו בבית בשעורים וסדנאות – הסופר אשכול נבו, לירון מיוחס בהופעת פתיחה, ודניאלה ספקטור בהופעת זריחה, ואדים בלומין, עופר ברקוביץ', הדיי עפאים ועוד.


מוזיאון מגדל דוד (צילום: הילגר נפתלי)

מוזיאון מגדל דוד (צילום: הילגר נפתלי)


במגדל דוד יתקיים תיקון ליל שבועות "בין הר להר" במסגרתו יתקיימו סיורים מודרכים בתערוכת "ההר" (2:00-22:00). הסיורים בהדרכת ד"ר שמעון לב, אוצר תערוכת "ההר". התערוכה מציגה את סיפורו של ההר בהיסטוריה המודרנית של העיר: מהמבט המונומנטלי-ארכיטקטוני ועד ל"חבית חומר הנפץ" של המזרח התיכון, למקום שהיה לבמה המרכזית של הסכסוך הלאומי-דתי בארץ ישראל. ההשתתפות בסיורים על בסיס מקום פנוי, מספר המקומות בכל סיור מוגבל ל 25 הראשונים.


ירושלים, תערוכת ההר מוזיאון מגדל דוד (צילום: דובי טל)

ירושלים, תערוכת ההר מוזיאון מגדל דוד (צילום: דובי טל)


בהמשך יתקיימו לימודים בחברותא בהנחיית נעם דן ובהנחיית בתאל קולמן. הכניסה חופשית על בסיס מקום פנוי.

במרכז מורשת בגין יתקיים תיקון ליל שבועות בשבת בסימן 40 שנים להסכם השלום עם מצרים, "וישם לך שלום". במהלכו יתקיימו גם קבוצות לימוד ומעגלי שיח בנושאים חברתיים אקטואליים. בין המשתתפים: שרה ג'ו בן צבי, קובי אריאלי, ד"ר הלל מאלי, ד"ר עידו חברוני ואראל סג"ל. הכניסה חופשית על בסיס מקום פנוי.

בבית אליאנס יתקיים תיקון תחת הכותרת "געגוע" של רוח חדשה עם מרכז זלמן שז"ר, הדר, החווה של אדם, המודל הירושלמי, המכון ללימודי יהדות ויוצאים לשינוי. האירוע יתחיל ב-23:00 עם עלמה זהר ויענקל'ה רוטבליט שיקיימו שיחה בין דורית על געגועים. בהנחיית רואי רביצקי. לאחר מכן יתקיים שיח "יצירה על מצע של געגוע", אמנים ירושלמים בשיחה אינטימית על חלונות געגוע בנפש היוצרת בה ישתתפו מאיה בואנוס, יונתן בלומנפלד ואבישי חורי. בהנחיית ענבל דקל גולדברג.

במקביל יתקיימו סדנאות וקבוצות לימוד בהנחיית ד"ר עודד זינגר, הדס בלאס, ד"ר רות קרא, מכון הדר ויוצאים לשינוי. בהמשך יתקיים פאנל "געגוע של סיפור": סיפורים אישיים על המרחק בין כאן לשם.בהנחיית ילי שנר, במקביל לסדנאות וקבוצות לימוד.

בזמן הסדנאות יתקיים שיח פילוסופי פתוח בהנחיית יהודה רויטר על הכמיהה לשלום והחתירה לצדק. האירוע כולו יסתיים במעגל שירה מקודשת.

בבית מדרש אלול יתקיי תיקון "ביכורים וביקורים" שיחל ב-23:00 בהנחיית חוה פינחס כהן שתעסוק בבשורות על הולדת במקרא. לאחר מכן יתקיים מפגש בהנחייתה של נעמה שקד על תורתו של אהרון דוד גורדון, שנולד בשבועות. לבסוף שלומי פרלמוטר יעסוק באהבת ישראל ובקשת האמת בין הבעש"ט והרבי מקוצק.


שבועות ברמת רחל 2018 (צילום: יח''צ)

שבועות ברמת רחל 2018 (צילום: יח"צ)


שבועות, יש לציין, הוא לא רק תיקונים. במהלך החג ייערכו ברחבי העיר מגוון אירועים ברוח החג לילדים ולמבוגרים.

ביום ראשון, 9.6, יתקיים ברמת רחל הפנינג – טקס ביכורים קיבוצי כמיטב המסורת: חבורת זמר ומחול בלבוש לבן חגיגי, שירים וריקודים, סיור מודרך בשבילי הקיבוץ, תהלוכת ביכורים כולל תינוקות חדשים שנולדו השנה, רכיבה על גמל, שירים וריקודים.

בנוסף יתקיימו פעילויות כמו הכנת פיתות בטאבון, דוכני יצירה ואיפור , פעילות מעגל מתופפים ודוכני מכירה בהם תוצג התוצרת החקלאית של הקיבוץ כמו דבש, דובדבנים ומיני ליקרים. (10:00. 40-30 שקלים).


טחנת הקמח במשכנות שאננים (צילום: דנה אקרמן)

טחנת הקמח במשכנות שאננים (צילום: דנה אקרמן)


במשכנות שאננים, במתחם טחנת הרוח המחודש יתקיים בראשון בין השעות 10:00 – 15:00 פסטיבל טחינת הקמח, המציע התנסות במלאכת טחינת הקמח בטחנת הרוח של מונטפיורי. במסגרת הפסטיבל, יצפו המבקרים בטחנה פועלת ובכנפיים המסתובבות, יטחנו קמח ויכינו פיתות. ניתן להצטרף (בעלות סמלית) לסיור במתחם, לשחק בפארק הבריחה ברחבי השכונה וליהנות מכוס יין אל מול העיר העתיקה.


גן הבוטני (צילום: צביה אדלר)

גן הבוטני (צילום: צביה אדלר)


גם בגן הבוטני האוניברסיטאי שבגבעת רם יציינו את חג השבועות עם פעילות תחת הכותרת "סיפורה של החיטה" (ראשון, 9.6, 16:00-10:00. השתתפות בפעילות כלולה במחיר הכניסה לגן).

המשתתפים בפעילות יהנו מסיורים רגליים לכל המשפחה שייצאו בכל שעה עגולה. במהלך הסיורים יכירו המבקרים את ההיסטוריה של החיטה, החל מגילויה על ידי הציידים וכיצד השפיעה על חייהם ועד להשפעת החיטה על חיינו כיום, המבקרים ילמדו כיצד מגדלים את החיטה, איך הופכת החיטה ומשמשת אותנו לאפיית לחמים ומהם סוגי החיטה השונים ועוד. לקינוח יכינו המשתתפים פיתות טעימות אותן יאפו על הטאבון. (אורך הסיור כ-40 דקות).

במוזיאון המדע יציינו את שבועות בסדנת התנסות ייחודית, שבה הילדים "יבשלו" פלסטיק, כחלק מהפנינג סביב תערוכת "פלסטיקולוג'י" שנועד להעלות מודעות ליתרונות ולחסרונות הטמונים בשימוש בפלסטיק. בהפנינג, שיחל בשבת (8.6) וימשך עד יום שני (10.6), יתקיימו סדנאות בניה, הדגמה מדעית, ההצגה המקורית "פלסטיקטיבה", מיצבי אמנות וסרט תלת מימד חדש. (מחיר: 45 שקלים מגיל 5).

בתחנה לחקר ציפורי ירושלים מזמינים את כל המשפחה לציין את אסרו חג שבועות בטבע. בשעה 8:30 יתקיים טיבוע של ציפורים נודדות, במסגרתו יוכלו המשתתפים לראות אילו ציפורים מגיעות לירושלים עם סוף האביב. (10 שקלים). בשעה 10:00 יתקיים סיור פרפרים (25 שקלים).


פסטיבל אבו גוש (צילום: דני ארד)

פסטיבל אבו גוש (צילום: דני ארד)


כבכל שנה, גם השנה ייערך בין שישי לראשון (7 -9 ביוני) בחג השבועות באבו גוש הפסטיבל למוזיקה ווקאלית, שכולל מגוון קונצרטים ייחודי ורחב. זהו הפסטיבל ה-55 במספר (הוא מתקיים פעמיים בשנה – בשבועות ובחול המועד סוכות), והשנה יכלול 13 קונצרטים וביניהם באך – יוהנס פסיון, ברוקנר – רקוויאם, בוב צ'ילקוט – מיסה בסגנון ג'אז, ורדי – מקהלת העבדים מתוך "נבוקו".

אורחי הפסטיבל הם המקהלה הבינלאומית המובילה מאסטוניה. המקהלה שזמריה סולנים, זוכת פרס "גרמופון" 2018, שהועברה בשידור ישיר בטקס מלונדון ל-180 ארצות, שרו בפסטיבל עם המנצחים טוניו קליוסטה ופול הילייר.


עין יעל (צילום: באדיבות מוזיאון פעיל עין יעל)

עין יעל (צילום: באדיבות מוזיאון פעיל עין יעל)


פסטיבל הביכורים השנתי במוזיאון עין יעל יתקיים ביום שני (אסרו חג שבועות), 10.6, והוא יחזיר את המבקרים בו 2,000 שנה אחורה – לתקופת בית שני. הפסטיבל יכלול שיחה וסדנה עם סופר סת"ם, תצוגת אומנים ברחוב הרומי הססגוני; טווייה ואריגה; שחזור תהליך הכנת הלחם בימי קדם; הכנת גבינה והכנת חמאה במחבצה; קליעת טנא ועוד שלל אירועים וסדנאות (17:00-10:00. 45-35 שקלים).

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר