ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, בשנה שעברה (צילום: שלומי כהן)

לקראת ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים: הכל על הזרמים בחינוך בעיר

ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, תתקיים ביום רביעי, 21.8, בטרמינל, מתחם התחנה: הפאנל הראשון יעסוק בנושא "זרמים בחינוך בירושלים", ובו ישתתפו מחזיקת תיק החינוך סגנית ראש העיר חגית משה, חברת מועצת העירייה עו"ד עינב בר-כהן; סגן ראש העיר עו"ד אלישע פלג ויו"ר מינהל קהילתי צור באהר רמדאן דבש

פורסם בתאריך: 15.8.19 08:28

ביום רביעי הקרוב, 21.8.19,  תתקיים בירושלים זו השנה השנייה ועידת החינוך של ערי ישראל. הוועידה, שתיערך עשרה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים תש"פ בטרמינל שבמתחם התחנה (רחוב דוד רמז 4), תעסוק במגוון נושאים, ביניהם זרמים בחינוך בירושלים, חינוך חרדי מול חינוך חילוני, חינוך למסורת יהודית או לתפיסה גלובאלית, מערכת החינוך בעידן הסלולר ועוד.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בוועידה, שאותה ינחו שדרנית רדיו ירושלים מאיה חסון-קראוס וכתב "כל העיר" וחדשות 13 עמית אהרנסון. הוועידה תחל בשעה 9:00 בבוקר עם דברי ברכה של ראש העיר משה ליאון; שר החינוך הרב רפי פרץ; סגן ראש העיר יוסי דייטש; מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד; ומזכיר סניף ירושלים צפון בארגון המורים רונן שלום.

הפאנל הראשון בוועידת החינוך בירושלים יעסוק בנושא "זרמים בחינוך בירושלים", ובו ישתתפו מחזיקת תיק החינוך סגנית ראש העיר חגית משה; חברת מועצת העירייה עו"ד עינב בר-כהן; סגן ראש העיר עו"ד אלישע פלג; ויו"ר מינהל קהילתי צור באהר רמדאן דבש.

"בירושלים אין זרם חינוך שלא קיים", אומרת השבוע בשיחה עם "כל העיר" מחזיקת תיק החינוך משה. "הרעיון של מערכת חינוך, שנותנת להורים לחנך את ילדיהם לפי ה'אני מאמין' והאידיאולוגיה שלהם, מתחיל מכאן. פעם הזרמים היו: חרדי, ממלכתי דתי וממלכתי. כיום אנו חשופים להרבה מאוד מסגרות שהן תחת מעטפת הממ"ד, אך מאוד שונים האחד מהשני, עד כדי כך שיש היום תלמוד תורה חרדי בחינוך הציבורי הנקרא תתמ"ד, השם דגש על לימודי קודש, וזה נכלל בחינוך הממלכתי דתי במדינת ישראל".


סגנית ראש העיר חגית משה (צילום: יח"צ)


"מצד  שני יש הרבה חובשי כיפות סרוגות שלומדים במסגרות חרדיות", ממשיכה ואומרת משה, "אפילו לא בממלכתי-חרדי שזה הזרם החרדי הרשמי החדש, שזה מראה על רשת מאוד רחבה ועל מנעד מאוד רחב של הורים בתוך הציבור הדתי לאומי. גם בתוך הציבור הכללי יש הרבה מסגרות מאוד חדשניות כגון הניסוי ושיטות חינוך שונות, כמו חינוך אנתרופוסופי שבאים מתוך 'אני מאמין' חינוכי והעיר ירושלים מאפשרת את זאת. זה מאוד מורכב ולא פשוט, אך העירייה מעניקה את מירב ההשתדלות".



חברת המועצה עו"ד עינב בר כהן מספרת כי "בהתעוררות אנחנו שואפים המון זמן ליצירת היתרון הירושלמי, מתוך ההבנה של איפה ירושלים ממוקמת, ואיפה היא נמצאת – ולהכניס את היתרון היחסי שלה בתוך מערכת החינוך היא משהו שבעינינו צריך לפתח אותו יותר בירושלים. למשל, בירושלים יש הרבה מאוד יתרונות עם זהות מאוד עמוקה, צריך לחבר את התלמידים לזהות הירושלמית שלהם ולמסורת. ואת זה אפשר לעשות בכמה שלבים: ישנו את היתרון הירושלמי בתרבות, שהתחלנו אותו כבר בקדנציה הקודמת, ירושלים התברכה בהרבה מוסדות תרבות מצוינים וזה יתרון שאנו רוצים להכניס אותו בשלב ראשון מתקדם של מערכת החינוך. דבר שני – ירושלים כעיר ממשל – ירושלים היום נמצאת סביב מוסדות השלטון הרבים, מדובר ביתרון שצריך להכניס אותו בשלב מאוד מוקדם למערכת החינוך, ולקחת את היתרון היחסי הזה ולהעניק אותו לתלמידים מכל הזרמים, בירושלים יש יתרון שאין לערים  אחרות, מה שלנו יש כאן זה חיבור שאפשר לייצר מגיל צעיר".


חברת המועצה עינב בר כהן (צילום: ראובן קפוצינסקי)

חברת המועצה עו"ד עינב בר כהן (צילום: ראובן קפוצינסקי)


"דבר נוסף – תחום ההייטק שמתפתח בעיר גם צריך להיות במערכת החינוך", אומרת בר כהן. "החיבור לחברות הגדולות, עידוד יזמות מגיל צעיר, וההבנה שעולם התעסוקה הולך לכיוונים האלה. יש להתחיל את החיבורים האלה בשלב מוקדם, מחברות שנכנסות למוסדות ומעבירות שיעורים על תחום ההייטק והכלכלה, יש לנו יכולות לקחת את המשאבים שיש מסביב ולהפוך אותם למשהו שלנו, ישנו יתרון יחסי על פני ערים אחרות".

"בנוסף, ההיסטוריה של העיר – יש הרבה מה ללמוד ממנה. היינו רוצים לראות את זה בתוכניות הרבה יותר משמעותיות בתוך מערכת החינוך. תלמיד שיזכה למגוון הזה בשלב מאוד מוקדם של חייו, יהיה לו יתרון לעומת תלמיד מערים אחרות, אנחנו באמת מאמינים בזה, ואלה הדגשים שאנו מאמינים שצריכים להיכנס למערכת הלימודים ולכל הזרמים בעיר בשלבים מוקדמים".

יו"ר מינהל קהילתי צור באהר רמדאן דבש ידבר בפאנל על מערכת החינוך במזרח העיר. "מנגנון החינוך העיקרי והדומיננטי בזרם החינוך במזרח ירושלים הוא המנגנון הפלסטיני-הירדני", אומר דבש.  "מערכת החינוך במזרח ירושלים מוזנחת מבחינה לימודית. הנושא שצריך להתמקד בו בחינוך במזרח ירושלים הינו הקצאות המשאבים. יש מחסור בכיתות לימוד ובצוות ההוראה. בימים אלה מדברים על תוכנית החומש במזרח ירושלים, אך גם בתוכנית הזו לא שילבו את האנשים המקומיים ולא את אנשי החינוך של מזרח ירושלים".


יו"ר מינהל קהילתי צור באהר רמדאן דבש (צילום: שלומי כהן)

יו"ר מינהל קהילתי צור באהר רמדאן דבש (צילום: שלומי כהן)


"צריך לציין שיש הרבה תלמידים במזרח ירושלים שרוצים לעשות את הבגרות הישראלית שתתרום להם, אך צריך להטמיע את זה הרבה יותר בציבור הערבי במזרח ירושלים", מדגיש דבש. "לאורך השנים לא היתה יותר מברירה אחת של תוכנית לימודים, אך כעת ישנו שינוי בנושא וצריך להדגיש את הבגרות הישראלית ולהסביר אותה לציבור. החינוך במזרח ירושלים לא נותן כרגע לתושבים להתקדם בחייהם, ולא הביא אותם לנקודות פתיחה טובות והם מתחילים מאפס, לכן צריך לעשות תוכנית שמתאימה לזרם החינוך במזרח ירושלים".


סגן ראש העיר אלישע פלג (צילום: פרטי)

סגן ראש העיר אלישע פלג (צילום: פרטי)


סגן ראש העיר פלג מספר כי בוועידת החינוך הוא ידבר על האלימות במערכת החינוך, על הירידה במספר התלמידים הזכאים לבגרות בירושלים ועל הביקורת המושמעת בנוגע לרמה לימודית.

"בוועידת החינוך אתייחס בעיקר לנושאים – אלימות במערכת החינוך, הגידול בנשירת תלמידים והירידה בזכאות לבגרות בבתי ספר", אומר פלג. "באופן כללי יש נשירה ממערכת החינוך, ירושלים עומדת בצמרת הנשירה מבתי ספר ולא רק במגזרים החרדים והערבים אני אומר את בהשוואה של החינוך של בזרמים הרגילים. נושא נוסף שאתמקד בו הינו הרמה הנמוכה של המורים,  מהסיבה שנותנים שכר נמוך וגם על תופעת המבנים הניידים המוצבים במוסדות הלימוד".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר