מגר' רגינה ליאחובצקי |צילום: דוברות כללית מחוז ירושלים
מגר' רגינה ליאחובצקי |צילום: דוברות כללית מחוז ירושלים

ייעוץ רוקחי – זה הכרחי!

עד לא מזמן היה ניתן להתייעץ עם רוקח/ת בבית המרקחת או לזמן פגישת ייעוץ אישי במרפאה, אך מאז התפרצות נגיף הקורונה עולם הרוקחות עבר מהפכה דיגיטלית וכעת ניתן לקבל ייעוץ רוקחי גם מרחוק. מגר' רגינה ליאחובצקי, רוקחת קהילתית ואחראית בהנהלת הרוקחות בירושלים, מסבירה למה כל כך חשוב להתייעץ עם רוקח לפני שנוטלים תרופות

פורסם בתאריך: 25.11.21 18:45

תפקידם של הרוקחים

לא מעט מטופלים שמגיעים לבית המרקחת עם רשימת תרופות ארוכה, אינם יודעים כי אי נטילת התרופות או נטילה שלא כהלכה יכולה להוביל לבעיות רפואיות נוספות. מסבירה רגינה: אם תשאלו אדם ממוצע מה עושה רוקח בבית מרקחת, כנראה שהתשובה שתקבלו היא – "מוציא ממגירות ארוכות את התרופות ומעביר אותן בקופה". אך האמת היא שתפקידו של הרוקח עבר שינוי משמעותי לאורך השנים ואם בעבר עיקר עיסוקו של הרוקח התאפיין ברקיחת תרופות, הרי שכיום בתי המרקחת מנפקים תרופות מסחריות והרוקח שם דגש בעבודתו על היותו מטפל ומייעץ על תכשירים רפואיים. הרוקחים הינם חלק בלתי נפרד ומשמעותי בצוות המטפל במרפאה, שותפים לקידום בריאות איכותית, ומהווים מקור אמין ומקצועי למידע תרופתי לצוותים רפואיים ולמטופלים. כמו כן, הרוקח שותף לפרויקטים של רפואה מונעת (כגון חיסוני שפעת, חיסונים נגד דלקת ריאות, מניעת חסר ברזל בתינוקות ועוד) והדרכה על אורח חיים בריא.

מעבר למפגש עם הרוקח בזמן הניפוק בדלפק, ניתן לזמן מפגש ייעוץ אישי – בתיאום מראש – בין הרוקח למטופל שמטרתו לקדם שימוש נכון בתרופות. בפגישה ניתן למטופל ייעוץ מקצועי אודות תרופות אותן הוא נוטל, בדגש על זמני נטילה נכונים, נטילה ביחס לאוכל, שימוש נאות במשאפים, אחסון נכון של תרופות וכד'. בסיום ההדרכה, הרוקח מצייד את המטופל במסמך המפרט את התרופות השונות שהמטופל נוטל ואת האופן הרצוי לנטילתן.

אני זוכרת היטב את המפגש היזום הראשון שלי שבו נחשפתי לראשונה עד כמה משמעותית ההדרכה שלי לשיפור אורח חייו של מטופל. נפגשתי עם גבר כבן 50, אשר חווה התקף לב לאחרונה ושוחרר מבית החולים עם רשימת תרופות ארוכה. האיש החשיב את עצמו כבריא לחלוטין לפני שהגיע לבית החולים והיה מזועזע ומבולבל בקבלתו סטטוס חדש של "חולה כרוני". לפני המפגש, בניתי עבורו טבלה עם רשימה של תרופות שמעתה יצטרך לקבל באופן קבוע, למה הן נועדות, מהן הוראות הנטילה ותופעות לוואי להן יש לצפות במהלך הטיפול. כמו כן, המלצתי להפסיק לעשן מיד ולהתחיל בפעילות גופנית מתונה. הרגשתי כי ההדרכה האישית הרגיעה מאוד את המטופל ועשתה לו סדר במצב אליו נקלע.

אם אסכם את כל החוויות שלי מהמפגשים שערכתי הן ימלאו ספר עב כרס. אחת הדוגמאות הזכורות לי במיוחד היא שבמהלך ייעוץ רוקחי, זיהיתי דיכאון במטופלת שאיבדה לאחרונה את בן זוגה ובזכות הפנייה לרופא ועובדת סוציאלית, קיבלה טיפול תרופתי שהטיב עמה וכן מפגשים עם סטודנטית לעבודה סוציאלית אשר עזרו להפיג את בדידותה.

הייעוץ בתקופת הקורונה

עם פרוץ הקורונה לחיינו לפני כשנתיים, חששו גם הרוקחים וגם המטופלים להיפגש פיזית, אך בכל זאת, הצלחתי לארגן ימים מרוכזים של הדרכות רוקחיות בכמה מרפאות. ישבנו בחדר שכל חלונותיו פתוחים, במרחק של שני מטרים ועם מסיכות על פנינו, וחשתי את ההתרגשות של המטופלים הקשישים, ששמחו לפגוש רוקחת במרפאה הקרובה לביתם שהסבירה להם בסבלנות על הטיפול שהם מקבלים, אחרי תקופה ארוכה שבה היו סגורים בבתיהם והטיפול הרפואי הפך להיות וירטואלי. גם לי זו הייתה זכות לפגוש את המטופלים מקרוב, לבחון את הטיפול התרופתי שלהם ולהוות להם אוזן קשבת בתקופה כה מאתגרת.

המהפכה הדיגיטלית בעולם הרוקחות

בתקופת הקורונה נולד גם הייעוץ הרוקחי הווירטואלי המאפשר למטופלים לקבל את אותו ייעוץ מקצועי באמצעות הטלפון, פתרון מצוין לאותם מטופלים שחששו להגיע פיזית למרפאות. תחום הייעוץ הרוקחי היזום ממשיך להתפתח ולאחרונה יזמו שני מנהלי בתי מרקחת מפגשים בבית המטופלים. הרוקחת מרים אטיאס, גילתה בביקור בבית מטופלת, כי היא נוטלת במקביל שתי אריזות שונות של אותה תרופה! בהדרכתה של מרים, בני משפחתה של המטופלת הונחו להביא את הקופסאות לבית המרקחת על מנת לקבל תרופות זהות בכל פעם ולמנוע בלבול.

הרוקח אורן אמיתי הופתע לגלות במהלך מפגש ביתי שביצע, כי מטופל הנזקק לשימוש במשאף לטיפול במחלת האסטמה שלו נושף לתוך המשאף במקום לשאוף ממנו את התרופה. במהלך הייעוץ, החולה קיבל הדרכה לשימוש נכון במשאף ולמניעת תופעות לוואי של הטיפול.

מחנכים לבריאות נכונה

מי שעוד מאמין כי תפקידו של הרוקח הוא לחנך לבריאות ולייעץ למטופלים, הוא הרוקח פואד חרוב. פואד מלווה את מטופליו באמצעות סדנאות להפסקת עישון וסדנאות לאיזון סוכרת ואף עתיד להשתתף בתוכנית טיפולית למבוטחים המאושפזים בבתיהם.

הגעה של רוקח כחלק מצוות רפואי וסיעודי למטופל מרותק לביתו ומתן ייעוץ תוך שיתוף פעולה ועבודה הדדית עם צוות רב-סקטוריאלי היא הצעד המתבקש הבא בעולם שהולך ומתבגר. זהו שירות משמעותי ביותר עבור קשישים הצוברים מחלות ואבחנות רבות, שיאפשר שמירה על בריאותם ומניעת סיבוכים על ידי בחינה מקצועית של הטיפול התרופתי שלהם.

מגר' עידית לוי, מנהלת הרוקחות במחוז ירושלים: "לכללית 52 בתי מרקחת אורגניים הפרושים בשכונות העיר ומספקים מגוון רחב של שירותים תרופתיים. בנוסף, אנו מציעים שירותי און ליין כגון זימון תור לבית המרקחת, ושירות הזמנת תרופות עד הבית או איסוף תרופות מסניף נבחר. אני גאה ברוקחות וברוקחים שלנו על עבודתם המקצועית והחשובה שהם עושים לאורך כל השנה. על עבודה ללא לאות, מתוך תחושת מחויבות קהילתית, שירותיות ומקצועיות. אני קוראת למטופלי כללית אשר נוטלים תרופות באופן קבוע, לפנות בהקדם אל צוות המרפאה ולקבוע מפגש עם הרוקח האישי שלהם. כי ייעוץ רוקחי – זה הכרחי!".

לקביעת תור למפגש ייעוץ רוקחי – מוזמנים לפנות למרפאת כללית באזור מגוריכם.

לבדיקת מלאי תרופות והזמנת תרופות ומוצרים אחרים  און ליין – מוזמנים להיכנס לאתר או לאפליקציית כללית.


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר