צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

ניתוח להחלפת מפרק ברך דו צדדי בהתאמה אישית

במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, חדורי אמונה כי ניתוחים אלה יובילו את המטופלים לשיקום מהיר ולחזרה מהירה לחיים פעילים נטולי מגבלות וכאבים, בד בבד עם תקווה כי באמצעות ההתקדמות הטכנולוגית וקפיצת המדרגה בכלל הרבדים הללו, יהיו מסוגלים להנגיש את הניתוחים הללו לאוכלוסיית הצפון באופן מלא ולאפשר למטופלים חזרה מהירה לחיים טובים ומלאי פעילות

פורסם בתאריך: 9.8.18 11:56

לפני כשנה בוצע לראשונה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה ניתוח להחלפת שתי הברכיים בו זמנית למטופלת בת 66 שסבלה מזה שנים משחיקת סחוס בשתי ברכיה. כתוצאה מכך התעוות באופן משמעותי הציר של רגליה, סבל וכאב עז הפכו למנת יומה, כמו גם הגבלה משמעותית ביכולתה ללכת. אם לא די בכך, אזי המטופלת גם דיווחה כי הינה סובלת מרגישות למתכות, וענידת צמיד או שרשרת גורמים לה לגירוי עורי.

ד"ר אורן בן לולו (צילום: דוברות המרכז הרפואי בני ציון)

ד"ר אורן בן לולו (צילום: דוברות המרכז הרפואי בני ציון)

במהלך שני העשורים האחרונים ניצב בפני המנתחים האורתופדים אתגר גדול לשיפור התוצאות הניתוחיות להחלפת מפרק ברך. ניתוח החלפת ברך נחשב בכירורגיה המודרנית לאחד מהניתוחים המוצלחים באמצעותו ניתן להפחית כאבים ולשפר איכות חיים. ואולם, עדיין באופן מפתיע כ-15% – 20% מכלל המטופלים שעוברים ניתוח להחלפת ברך אינם שבעי רצון באופן מלא, ומדווחים על תחושות של אי נוחות וכאב מסוימים. חשוב לציין כי ישנם גורמים רבים שמעורבים ביכולת לחזות את הצלחת הניתוח וביניהם: תיאום ציפיות מלא, פרוטוקולי טיפול בכאב, טכניקות כירורגיות, משתלים מלאכותיים, פיזיותרפיה ואימון שרירי לפני ואחרי הניתוח.

אל מול כל אלה נצפה בשנים האחרונות גידול משמעותי, הן ארצי והן עולמי, בכמות ניתוחי המפרקים שמבוצעים וכן שוני משמעותי באוכלוסיית היעד שעוברת את הניתוח. אם בעבר הגיל הממוצע להחלפת ממפרק ברך היה מעל 75, הרי שכיום הגיל הממוצע יורד ל-70 ואנו רואים יותר מטופלים צעירים ופעילים אשר נאלצים לעבור את הניתוח כבר בגילאי ה-60 ומטה. מובן כי ציפיות קבוצת המטופלים הזו שונה במהותה בשל רצונם המובן לחזור לחיים אקטיביים ומלאים הכוללים גם פעילויות ספורטיביות משמעותיות.

האתגרים הללו הובילו אותנו להתאים את הטכניקות הניתוחיות, המשתלים ופרוטוקולי הטיפול לדרישות הגבוהות בפניהן אנו ניצבים כיום. הניתוח הזה שבוצע הינו דוגמא מובהקת לקפיצה הטכנולוגית והכירורגית שניתן לבצע כיום לטובת המטופלים. בניתוח זה ריכזנו את מכלול השיפורים לגוף אחד מלא. במקרה זה, המטופלת העדיפה לבצע החלפת שני המפרקים בו זמנית ובכך "חסכה" לעצמה ניתוח נוסף ואף קיצרה את זמן השיקום באופן משמעותי (יש לציין כי ניתוח דו-צדדי בשלב אחד אינו מתאים לכל המטופלים). בנוסף, בוצע שימוש בטכנולוגיה חדישה של התאמה אישית (MYKNEE) אשר מאפשרת גם התייחסות לרקמות הרכות וכוללת תכנון קדם ניתוחי תלת מימדי וייצור מכשור ניתוחי מותאם אישית אשר מסוגל לקצר את התהליך הניתוחי וטומן בחובו יתרונות נוספים של דיוק ומזעור הדימום. על מנת להשלים את הקפיצה הטכנולוגית ולשפר את היעילות והבטיחות הניתוחית במטופלת זו, השתמשנו במכשור חד פעמי, העשוי מתרכובת פלסטיק, בעיקר לאור רגישות היתר למתכות שהמטופלת דיווחה עליה (עניין שחשוב מאוד להבנה טרם ניתוח להחלפת מפרק). השתמשנו במשתלים מיוחדים ("אנטי אלרגיים") המצופים בחומר יחודי (טיטניום נובידיום) למניעת הרגישות, ובמשתל מלאכותי מסוג MEDIAL PIVOT, של חברת MEDACTA השוויצרית, המתאפיין בעיצוב החדש של המשתלים המלאכותיים הטומנים בחובם פוטנציאל לאפשר תנועתיות דומה לברך הבריאה.

הניתוח בוצע על ידי ד"ר אורן בן-לולו, אורתופד מומחה לניתוחי מפרקים, ולמעשה מהווה בשורה אמיתית לתושבי הצפון הן, משום הנגשת הטכנולוגיות המתקדמות והחדשניות ביותר בתחום המפרקים בעולם והן, משום יכולתנו לבצע כיום ניתוחי החלפת מפרק ברך השונים מהניתוחים שביצענו עד כה. הניתוח הצליח, אף מעבר לציפיותינו הראשוניות, המטופלת השיגה בזמן קצר מאוד הליכה בטווחי תנועה מרשימים וללא כאבים.

אנו חדורי אמונה כי ניתוחים אלה יובילו את המטופלים לשיקום מהיר ולחזרה מהירה לחיים פעילים נטולי מגבלות וכאבים. אנו מקווים כי באמצעות ההתקדמות הטכנולוגית וקפיצת המדרגה בכלל הרבדים הללו, נהיה מסוגלים להנגיש את הניתוחים הללו לאוכלוסיית הצפון באופן מלא ונאפשר למטופלים חזרה מהירה לחיים טובים ומלאי פעילות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר