צילום רנטגן של ילד שבלע מגנטים (צילום: דוברות הדסה)
צילום רנטגן של ילד שבלע מגנטים (צילום: דוברות הדסה)

בתוך שבוע: שלושה ילדים בלעו מגנטים – חייהם ניצלו בהדסה

שלושה ילדים פונו השבוע להדסה לאחר שבלעו מגנטים - באחד המקרים המגנט ניקב את המעי הדק, במקרה אחר נשלפו בניתוח שבעה כדורי מגנט. ד"ר מרדכי סליי מהדסה: "בליעת מגנטים יכולה להפוך לסכנת חיים ברגע אחד"

פורסם בתאריך: 8.8.19 22:53

בתוך שבוע אחד: שלושה ילדים בלעו מגנטים שסיכנו את חייהם וטופלו בהדסה. באחד המקרים המגנט ניקב לילד את המעי הדק, במקרה אחר נשלפו שבעה כדורי מגנט מתוך גופו של ילד.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"בצירוף מקרים לא משמח נאלצנו לטפל באופן מיידי בשלושה ילדים שבלעו את אותם כדורים קטנים ממשחק נפוץ של מגנטים", מספר ד"ר מרדכי סליי, רופא בכיר במחלקת גסטרו ילדים בהדסה עין כרם. "החשש העיקרי מבליעת מגנטים הוא היכולת שלהם לעשות חור במעי ולגרום לדימום פנימי שיכול להסתבך, כאשר גם בליעה של מגנט אחד יכולה להוות סכנה. המגנט נמשך לברזלים והיצמדות למתכות ואפילו לבישת מכנסיים עם רוכסן עלולה להיות מסוכנת. בליעת מגנטים יכולה להפוך לסכנת חיים ברגע אחד".

ד"ר סליי מסביר כי הטיפול בבליעה של מגנטים יכול להתבצע בכמה צורות וההחלטה על אופן נבחנת בכל מקרה לגופו כאשר הטיפול הנפוץ ביותר הוא הוצאת המגנטים בהליך אנדוסקופי, בחדר ניתוח. "לאחר שמרדימים את המטופל מכניסים צינור שבקצהו מצלמה ועם מלקחיים מושכים את המגנטים החוצה בזהירות רבה על מנת לא לנקב את המעי. טיפול מורכב יותר במקרה של סיבוך כתוצאה מבליעת המגנט הוא ניתוח – במקרה שאף אחד מהטיפולים הקודמים לא צלח או לחילופין במקרה שהמגנטים גורמים לפגיעה במעי יש חובה לנתח על מנת להוציא את המגנטים ולטפל בבעיה שגרמו".

הילדים טופלו בבית החולים בדרכים שונות המייצגות את כל אפשרויות הטיפול בבליעה של מגנטים. "החוכמה היא להתאים טיפול למקרה ואף לדעת מתי לנתח ומתי אין צורך בניתוח", מסביר ד"ר סליי. "במקרה הקשה ביותר, ילד בן 3 וחצי הגיע לבית החולים עם כאבי בטן קשים. בבירור שנעשה הוריו לא ידעו את המקור לכאבים, לאור התמונה הבטנית הסוערת הוחלט לנתח אותו בניתוח חרום. בניתוח התברר כי מגנטים אשר בלע ניקבו לו את המעי, בהחלט מקרה קשה ומורכב. לאור מיקום הפגיעה השתתפו בניתוח מנתחים מצוות כירורגיה ילדים ומומחים בניתוחים של מערכת העיכול העליונה יחד עם מנהל אגף הכירורגיה, פרופ' אלון פיקרסקי".


 


צילום רנטגן של ילד שבלע מגנטים (צילום: דוברות הדסה)

(צילום: דוברות הדסה)


במקרה השני מדובר בילד בן 6 שבלע חרוזי מגנט – הוריו פינו אותו להדסה לאחרח שהבחינו כי הוא בלע את המגנטי. באנדוסקופיה שבוצעה לו על מנת להוציא את המגנטים התברר כי המגנטים כבר ירדו במורד המעי ועל מנת להוציא אותם היה צורך לנתח. "בניסיון להימנע מניתוח אשפזנו את הילד במחלקת ילדים ועקבנו אחריו באופן ממש הדוק (טיפול שמרני) עד ששלושת המגנטים יצאו בדרך טבעית ולשמחתנו הוא לא נזקק לניתוח ולא נגרם כל נזק למעי", נמסר מהדסה.


צילום רנטגן של ילד שבלע מגנטים (צילום: דוברות הדסה)

(צילום: דוברות הדסה)


במקרה הנוסף, ילד בן 6 הגיע למיון בהדסה יחד עם הוריו זמן קצר לאחר שבלע מגנטים. הילד הוכנס במהירות לחדר הניתוח וחרוזי המגנטים הוצאו בהליך אנדוסקופי,ה לפני שיפגעו במערכת העיכול. "הוצאת החרוזים היתה מעט מסובכת במקרה הזה ודרשה שיקוף בזמן אמת", אומרים בהדסה, "הקדמנו לאט לאט עד שהוצאנו את כל החרוזים מהמעי של הבחור הקטן – בסך הכל שבעה מגנטים".

"הבן שלי בא אלי פתאום וסיפר לי 'אמא בלעתי בטעות את המגנטים'", מספרת אמו. "מיד רצנו לחדר המיון והבנתי כמה חשוב היה להגיע מהר רק אחרי שראיתי כיצד שלחו אותו בזריזות עם צוות מקצועי לחדר ניתוח. חשוב לי להעביר מסר לכל ההורים, תסבירו לילדים שלכם שאם הם בולעים משהו או מכניסים לאוזן או לאף, חייבים לספר להורים ולא להסתיר או להתבייש. זה קריטי וזה מציל חיים. אני חייבת לציין את הטיפול בהדסה שהיה מעולה, העבירו אותנו במהירות רבה לחדר ניתוח. זה היה כבר אמצע הלילה הרופא היה כבר בסוף המשמרת שלו ועם זאת הוא לא נתן לנו לחוש בזה. היה מסור ואכפתי, הסביר לנו הכל לאט ובבהירות, והוציא בתהליך מאוד מותח את כל המגנטים".

ד"ר סליי מסכם כי "חשוב שכל ההורים ידעו, בליעה של יותר ממגנט אחד מחייבת להגיע למיון – אסור להסתמך על כך "שהטבע יעשה את שלו" מאחר ויכול להיגרם נזק רב לילד. זה נכון שבבליעה של מגנט אחד אפשר להישאר בבית ולעקוב, אבל חשוב לדעת כי יש להתרחק מברזלים וללבוש בגדים ללא מתכות כלל. כל שינוי כמו כאבי בטן, בחילות או כל דבר אחר המעורר חשד יש צורך לפנות למיון לבדיקה. ובכל מקרה, אני ויתר רופאי הילדים חשים אחריות לקרוא להורים לשים לב ולהדריך את הילדים, שמגנטים הם לא למאכל ולא למשחק בפה".


צילום רנטגן של ילד שבלע מגנטים (צילום: דוברות הדסה)

(צילום: דוברות הדסה)




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר