ד"ר עבד חלאילה וד"ר סמיר אבו גזלה עם דבורה (צילום: דוברות הדסה)
ד"ר עבד חלאילה וד"ר סמיר אבו גזלה עם דבורה (צילום: דוברות הדסה)

השתלת הכליה הייחודית בהדסה: תרומה כפולה – מאדם חי ומנפטר, הצילה את חייה של דבורה

דבורה קרמר, שסובלת מבעיה מורכבת בכלי הדם, היתה אמורה לעבור השתלת כליה דחופה - הפתרון התאפשר בזכות תרומה כפולה: כלי דם מאדם שנפטר וכליה מאדם חי

פורסם בתאריך: 25.8.20 10:30

השתלת כליה ייחודית בהדסה הצילה את חייה של דבורה קרמר, שהיתה אמורה לעבור השתלת כליה דחופה אך בעיה מורכבת בכלי הדם שלה מנעה זאת. הפתרון התאפשר בהשתלה מיוחדת ומוצלחת בהדסה עין כרם, בזכות תרומה כפולה: כלי דם מתורם מת וכליה מתורם חי.

דבורה קרמר, 58, ממושב חיבת ציון בצפון, נזקקה להשתלת כליה בפעם השלישית שתציל את חייה. "אבל אצל דבורה המצב היה מורכב" מספרים בהדסה, "תורם כליה נמצא, הכליה התאימה לה, אך מאחר וסבלה ממחלת כלי דם מורכבת היה על הצוות הרפואי בהדסה עין כרם לבצע הליך ייחודי שאינו נפוץ – להשתיל בגופה כלי דם מתורם מת – על מנת שיוכלו לחבר את הכליה שנתרמה מתורם חי".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


קרמר מספרת כי "בגיל 25 הייתי בהריון הראשון שלי וסבלתי מרעלת הריון חמורה. לצערי התינוקת נולדה פגית ולא הצליחה לשרוד ואז נאמר לי שהריון נוסף יסכן לי את הכליות. ואכן, בהריון הבא נדרשה דבורה להיות תחת מעקב קפדני והתינוק נולד בחודש שישי שוב עקב רעלת הריון. ניסו מאוד להציל לי את הכליות אך זה לא צלח ואיבדתי אותן והתחלתי לעבור טיפולי דיאליזה. עברתי השתלת כליה ראשונה בגיל 28 במרכז הארץ והיא החזיקה 18 שנה. אז נאלצתי לחזור לטיפול דיאליזה ולהשתלה שניה שבוצעה בסין והחזיקה 10 שנים. לצערי התבשרתי בפעם השלישית שהכליה לא מתפקדת ושעלי לעבור השתלה נוספת וזה היה מאוד קשה. התחלתי שוב בטיפולי דיאליזה, נרשמתי לארגון "מתנת חיים" והמתנתי בציפייה גדולה לכליה. אמא של כלתי רצתה לתרום לי אך לא הייתה התאמה ביננו והתברר שחברה מאוד טובה שלה, אישה נהדרת בשם שושנה טל מעוניינת לתרום גם היא ולשמחתי ההתאמה בינינו היה מצוינת. התחלנו בתהליך המרגש, שהתעכב בתקופת הקורונה והמצב שלי המשיך להדרדר".

"כשבתי החולים חזרו לפעילות והתאפשר לבצע את ההשתלה", ממשיכה ומספרת קרמר," התברר כי יש לי בעיה בכלי הדם, והבנתי שלא יוכלו להשתיל לי את הכליה שנמצאה לי אם לא ימצאו לי השתלה של כלי דם. מצד אחד יש כליה ויש תורמת עם לב גדול, ומצד שני אי אפשר להשתיל את הכליה בשל מחסור בכלי דם מסויים, זה היה מתסכל מאוד".

ד"ר עבד חלאילה, מנתח בכיר ביחידת ההשתלות בהדסה מסביר כי "לדבורה יש היסטוריה של מחלת כלי דם – היא סובלת מטרשת עורקים מתקדמת וביצוע השתלה במצב כזה כרוך בסיכונים גבוהים עד כדי אובדן הכליה. מאחר ודבורה כבר עברה שתי השתלות, הפרוצדורה של ההשתלה הנוכחית הייתה יותר מורכבת והיה עלינו לתכנן את הניתוח בצורה מאוד מדויקת ומחושבת. ישנה אופציה להשתיל כלי דם העשויים מחומר סינטטי, אך הסיכון לזיהומים וחסימה של כלי הדם הינו גבוה, לכן תכננו את ההשתלה עם כלי דם מתורם מת".

ד"ר חלאילה מדגיש כי תרומת כלי דם מהמת והשימוש בהם בהשתלה כליה מן החי היא הליך מאוד לא נפוץ, בעיקר מאחר ואל כלי הדם האלה תתחבר כליה מתורמת אחרת. "היה עלינו לוודא שתהיה התאמה בסוג דם ובסיווג רקמות בין התורמת, לנתרמת ולכלי הדם. זו בעצם התאמה משולשת. הכנו את התורמת והנתרמת שברגע שתהיה לנו תרומה של כלי דם והתאמה, נקרא להן. לשמחתנו באופן לא צפוי התרומה של כלי הדם הגיעה מהר משצפנו וקראנו להן לבית החולים".

"בשל מורכבות וייחודיות המקרה, עבדנו פה ממש הפוך", ממשיך לתאר ד"ר חלאילה. "בדרך כלל, תרומת כליה היא פרוצדורה בה קודם כל מנתחים את התורם, מוציאים את הכליה ואז מנתחים את הנתרם. אבל כאן, במקרה של דבורה עבדנו הפוך – קודם רצינו להשתיל את כלי הדם ולוודא שיתאימו באופן מוחלט לגופה ושנוכל לבצע את ההשתלה בבטחה ורק אחר כך ניגשנו לתורמת. לשמחתנו הכל עבד כמתוכנן, ההשתלה של כלי הדם ושל הכליה עבר בהצלחה יתרה. זהו תהליך לא נפוץ בכלל", מדגיש המנתח. "הליך מורכב, שדורש המון מחשבה. ללא כלי הדם לא היינו יכולים להשתיל לה את הכליה ולשמחת כולם הניתוחים עברו בהצלחה ודבורה זכתה שוב בחיים חדשים".

קרמר מסכמת בחיוך מאושר השבוע: "כנראה שלא אוכל לעבור עוד השתלת כליה, והצוות הרפואי יצא מגדרו כדי שאוכל לקבל את הכליה בצורה הרפואית שהכי טובה ונכונה לי. בכל התהליך שעברתי, מחדר הניתוח כולם היו חייכנים, המרדים והרופאים הסבירו לי כל שלב והכל רגוע ונעים. היחס בטיפול נמרץ אחרי הניתוח היה יחס מדהים וגם במחלקה – החדרים מזמינים ונעימים, ולבעלי היתה האפשרות להיות איתי וזה חלק מאוד חשוב בכל התהליך. זה היה ממש נס שהכל הסתדר בצורה הזו. יש לי נכדים לחתן ואני מאמינה שהכליה הזו עוד תאפשר לי לראות אותם בימים החשובים האלה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר