פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)
פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

מכתב הפרידה המצמרר של הרופאה מהדסה: "החולים נקרעו מעלי"

ד"ר איריס פריד, אחת הרופאות שהתפטרו מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה, במכתב קורע לב למטופליה: "אני אצטרך כנראה להשלים עם זה ולעזוב את המקצוע שכל כך אהבתי"; הבוקר, שני, פירקו הרופאים וההורים את אוהל המחאה בגן סאקר

פורסם בתאריך: 10.7.17 11:44

הבוקר, יום שני, 10.7, פירקו ההורים והרופאים המתפטרים מהדסה את אוהל המחאה שהקימו בגן סאקר, שלמעשה שימש כבית חולים שדה עבור הילדים חולי הסרטן. "נמשיך להיאבק בדרכים אחרות", נמסר הבוקר מההורים וזאת לאחר החלטת בג"ץ אמש. לפי החלטת בג"ץ העתירה לפתוח מחלקה המטו-אונוקלוגית נוספת בשערי צדק נדחתה, מנגד, משפחות הילדים החולים ממשיכות במאבק להגדיל את המרפאה הקיימת והפועלת בשערי צדק.

אחת הרופאות שהתפטרו מהמחלקה בהדסה, ד"ר איריס פריד, פרסמה מכתב פרידה מצמרר מהחולים שלה, ובו היא מגוללת את השתלשלות המאבק: "מכתב זה, כמו כל צעד שלי בחודשים האחרונים במשבר הילדים חולי הסרטן בירושלים, הוא תוצאה של החלטה מודעת שלי ובאחריותי המלאה והמוחלטת. למכתב, להתפטרות, ולכל אחת מהבחירות שעשיתי בחודשים האחרונים יש שם אחד וכתובת אחת: איריס פריד. ניסו לספר לכם כי אנחנו הרופאים פועלים בעיוורון ומשמשים כלים בידי פרופ' ויינטראוב- זהו רק שקר אחד מאלה שנאמרו לכם. בשבועות האחרונים גייס משרד הבריאות את מלוא משאביו ועוצמתו לניהול המשבר בטיפול האונקולוגי בילדים בירושלים. התוצאה הישירה של התערבות המשרד: 1. הרוב המוחלט של ילדי ירושלים ייאלצו להמשיך לנסוע לקבל טיפול בבתי החולים במרכז; 2. תשעה רופאים המטואונקולוגים – 15 אחוז מהעוסקים במקצוע הנמצא ממילא במצוקה – יעזבו את התחום ויפנו לעבוד ברפואת ילדים בקהילה; 3. רופאים מהמרכז ומחו"ל, בעלות גבוהה להפליא, ימשיכו להתייצב לסירוגין בחודשים הבאים במחלקה בהדסה שאינה מצליחה להתקיים עצמאית – שיפטו אתם את מי שניהל את המשבר כדי להגיע לתוצאה מעין זו".
פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

פירקו אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

 

בהמשך מציינת ד"ר פריד: "איך הגענו לכך? משרד הבריאות, ומאחוריו כל העוצמה של המערכת הממשלתית העמיד בפנינו – תשעה רופאים שעבדו כשכירי המערכת הציבורית ללא כל תקציבים או כח – את הברירה הבאה: חיזרו להדסה – מוסד שממשיך גם היום לתת טיפול המנוגד לצו מצפונכם לצורך השתלת מח עצם לתיירי מרפא", בהמשך היא כותבת: "או שתלכו לשערי צדק – שם נוודא כי לא תוכלו לתת שום טיפול כימותרפי, לא תוכלו לטפל בחולים שלכם אם יזדקקו לכם בעוד חצי שנה, ותיאלצו לסרב לטפל בחולים ירושלמים חדשים גם אם יפנו אליכם. כאשר מעמידים בפני ברירה בין שתי צורות של פגיעה בחולים שלי – ברור לי שעלי לוודא שהחולים לא יחזרו אלי, עלי לוודא שהם יישארו בטיפול במקומות הראויים שאליהם העברתי אותם – עליי לוותר על הזכות לטפל בהם – כדי שלא ייפגעו. אם מונעים ממני כל דרך לעזור לחולים שלי עזרה אמיתית כרופאה שלהם – אעזור להם בכך שאדאג שיהיו להם רופאים ראויים אחרים.  הגיע הזמן שמשרד הבריאות –ואיתו כל העוסקים במשבר- יבינו את מה שניסיתי לומר כבר חודשים- לא אפגע בחולים שלי- יהיה המחיר האישי אשר יהיה. הפארסה של ניהול המשבר הנוכחי תיתכן רק בגלל שכולנו כאזרחים מאפשרים אותה. אם לא נתעורר- ככה ינוהלו גם המשברים הבאים".

ד"ר פריד מוסיפה וכותבת: "מה אפשר לעשות? אל תוותרו על זכותכם לשאול את משרד הבריאות – שוב ושוב – כמה ילדים נאלצים לשלם את מחיר ההחלטות שנלקחו, אל תוותרו על זכותכם לברר איך ומתי יהיה פיתרון למשבר – וכמה הוא יעלה, אל תניחו לאנשי הציבור להתחמק מעיסוק בנושא. הרגע בו כל אחד מאיתנו נזקק לרפואה הציבורית – מגיע, את המחיר על ניהול מהסוג שראינו עתה – נשלם כולנו.

"והערה אחת חשובה: בתוך כל המשבר הזה היתה לכותבים רבים עזות המצח לזלזל במשפחות החולים ולקבוע שהם 'שבויים' שלי ושל חבריי הרופאים. משפחות אלה באות מכל קצוות  החברה, לחלקן ילדים שהבריאו לפני זמן רב, לחלקן ילדים שנפטרו, חלקן מטפלות בילד חולה שעבר לבית חולים במרכז. בכולן הורים חושבים, המתמודדים בעוצמה מעוררת הערצה עם המשבר הגדול בחייהם.  אין דבר שיהפוך אנשים אלה לכלים בידי מישהו. אין דבר שיטול את עצמאות המחשבה מהם ואין כבוד גדול יותר  מכך שהם רואים אותי ואת חבריי ראויים לטפל בילדיהם. אל תזלזלו בהם – הקשיבו.

פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

(צילום: יח"צ)

לסיום, משתפת ד"ר פריד ומספרת: "השבת האחרונה היתה הראשונה מזה שנים רבות שבה לא הסתובבתי עם פלפון פתוח לענות לחולים שלי. החולים שהיו חלק ממני – נקרעו מעלי ואני אצטרך כנראה להשלים עם זה ולעזוב את המקצוע שכל כך אהבתי. אם אתם – כל אחד הקורא או שומע אותי – רוצים לעצור את הפגיעה הזו ואת הפגיעות הבאות ברפואה הציבורית –  תצטרכו להתגייס ולשאול בחודשים הקרובים איך זה קרה, ואיך עוצרים חורבן כזה מלקרות שוב. אולי תצליחו במקום שבו אני כשלתי".

פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

(צילום: יח"צ)

 

"פסק הדין מבטיח את המתווה בשערי צדק, ובנוסף מאפשר לשערי צדק לפעול מעבר למתווה וללא ההגבלות שבו, בכפוף לרשיונות הקיימים לו כבר כיום", נמסר אמש מההורים לאחר החלטת בג"ץ. "המתווה מצד אחד ופעילות שערי צדק בהתאם לרשיונות מצד שני בהחלט יכולים לתת מענה לילדים החולים בירושלים. עם זאת , האמת חייבת להיאמר – אנחנו יודעים שכבר היום משרד הבריאות ושר הבריאות ליצמן מתנכלים לבית החולים שערי צדק, ואנחנו נפעיל לחץ ציבורי ככל שיידרש כדי שציד המכשפות ייפסק והרגולטור יאפשר לקיים את הפתח הקיים בשערי צדק. אנחנו נפעל ככל שנוכל וננקוט בכל הצעדים נגד משרד הבריאות ונגד השר אם כתוצאה מנקמנות ואיומים יימנע מהילדים שלנו לקבל את הטיפול שמגיע להם".

 

פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

(צילום: יח"צ)

אורי יקיר, אחד ההורים, הוסיף ואמר: "אנו רואים בפסק הדין פתח ותקוה לפתרון אמיתי בשערי צדק. אנחנו נמשיך במאבקנו הצודק בכדי להבטיח שמשרד הבריאות לא יתנקם בבית החולים שערי צדק ואכן יאפשר לו להרחיב את הפתרון עבור כל ילדי ירושלים החולים בסרטן. כל שנותר לנו לקוות שבית חולים שערי צדק יהיה אמיץ מספיק מחד, ומשרד הבריאות יהיה הוגן מנגד כך שתפתח יחידה המטו אונקולוגית ראויה בירושלים". 

יחד עם זאת, פרופ' יונתן הלוי, מנכ"ל שערי צדק, תוקף את שר הבריאות ואמר: "שערי צדק מכבד את החלטת בית המשפט הגבוה לצדק. עם פרוץ הסכסוך בין רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים בהדסה והנהלת המוסד, ומשהסתבר כי אובדן האמון של הרופאים בהנהלת הדסה מוחלט, נענה שערי צדק לפניית הרופאים ובקש בתום לב, ללא כוונה לרווח משני כלשהו ותוך ידוע שר הבריאות, לסייע במציאת פתרון למשבר. לצערי, עמדת משרד הבריאות כלפי הרופאים, הורי הילדים המוחים ושערי צדק, לוותה ללא צורך בכוחנות נטולת חמלה אשר פרטיה הובאו גם בפני שופטי הבג"ץ; והביאה לכך שעד היום לא נמצא פתרון למשבר חסר התקדים בתולדות הרפואה בישראל. התחושה של עמידה מנגד מבלי לסייע בפתרון משבר אנושי כה קשה כאשר בידי שערי צדק לתרום לפתרונו כפי שהאתיקה ושבועת הרופא מחייבים, היא תחושה קשה והשיקולים שהנחו את הריבון בהתנהלותו מתמיהים וזאת על דרך ההמעטה".

מהדסה נמסר בתגובה: "החלטת בג״ץ קוטעת באופן סופי את הניסיון של קבוצת הרופאים להעביר כגוף אחד את המחלקה ההמטואונקולוגית מהדסה לשערי צדק. כעת, האתגר שניצב בפני הדסה, מעבר לאתגר הכללי של הוצאת הדסה מהמשבר הכלכלי הקשה והחזרתה למעמדה כשחקן מפתח,מתקדם ופורץ דרך בחדשנות רפואית, הוא בניית בית חולים לילדים בהדסה כמרכז מצוינות עולמי. בית חולים ראשון מסוגו, מוביל בעולם, מודרני ומתקדם, שיאפשר את כל סוגי הטיפולים ויציע את כל השירותים הניתנים להעלות על הדעת תחת קורת גג אחת, לרבות מחלקה מפוארת לטיפול בחולי סרטן בילדים ובהשתלת מח עצם הילדים.  החל מה-1.6 פועלת בהדסה מחלקה חדשה בניהולו של ד״ר גל גולדשיין וצוות רופאים מוביל ומוכשר, שמטפל ומעניק מענה מקצועי מלא, המציל חיים".

 

 * משבר הדסה: ההורים וילדיהם חסמו את הכניסה לעיר 
חלק מההורים החלו בשביתת רעב 
וידאו – ההורים הקימו בית חולים שדה בגן סאקר
פירוק אוהל המחאה של הורי הדסה (צילום: יח"צ)

(צילום: יח"צ)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אזרח מתבונן ומבין ענין.

    בהחלט מאשים את הרופאים שהפרופסור שלהם סובב להם את הראש ואת המצפון .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר