(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: איך מזהים וכיצד מטפלים בסינוסיטיס?

נזלת, אף סתום וירידה בחוש הריח: ד"ר אורי פלג, רופא בכיר במחלקת אף אוזן וגרון ומנהל שירות אף וסינוסים במרכז הרפואי שערי צדק, מסביר איך תזהו סינוסיטים וכיצד תטפלו בתופעה

פורסם בתאריך: 2.4.19 20:14

האביב כבר כאן, אך בינתיים החורף מתעקש בימים אלה להישאר בקדמת הבמה. אחת המחלות האופייניות לחורף ולאביב היא הסינוסיטיס (דלקת מערות האף).

הסינוסים הם חללי אוויר שנמצאים בתוך הגולגולת ומתחברים לחלל האף. האף והסינוסים, הינם למעשה חלל המשכי, שמצופה ברירית של מערכת הנשימה אשר אחראית באף על סינון, הוספת הלחות וחימום האוויר שאנו נושמים בדרכו אל הריאות. מטבע תפקידו, כפי שכולנו חווים מדי פעם, האף חשוף ל"מתקפות" על ידי גורמים שונים. הנפוצים בהם הם זיהומים ויראליים ואלרגיות. הביטויים העיקריים לזיהומים מסוג זה הם נזלת, אף סתום וירידה בחוש הריח.



כתוצאה מזיהום ויראלי או אלרגיה עלולה להתפתח סינוסיטיס חריפה. זוהי דלקת של חללי הסינוסים המתבטאת בנזלת מוגלתית וכאבים בפנים, במצח ובראש. סינוסיטיס עלולה להמשך בין שבוע למספר שבועות (סינוסיטיס חריפה), או מעל 3 חודשים ועד שנים בסינוסיטיס כרונית (במיוחד באנשים אלרגיים). זו הכרונית תתבטא בעיקר באף סתום, ירידה בהרחה ונזלת מימית או מוגלתית ממושכת. גורמיה הנפוצים הם נטייה מולדת, השפעות סביבתיות, אלרגיה וטיפולי שיניים נרחבים. תופעות אלה גורמות לסבל ניכר ולהפרעה משמעותית בתפקוד היומי בחלק ניכר מהאוכלוסייה.


(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)


ההנחיות כיום קובעות שלאבחנה של סינוסיטיס חריפה ניתן להסתפק בשילוב של תסמינים (מה שהמטופל/ת מרגיש/ה) וסימנים קליניים שמתגלים בבדיקת האף. אין לרוב צורך בצילום. הטיפול נקבע בהתאם להנחיות האיגודים הרפואיים האירופאיים והאמריקאים, שאומצו כאן בישראל.


המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)


הטיפול הראשוני בסינוסיטיס כולל בדרך כלל תרופות להקלה על התופעות המטרידות.

הטיפול בסינוסיטיס חריפה, כולל בתחילה שטיפות אף עם מי מלח, ניתן להשתמש בספריי אף ונוגדי כאבים לפי הנחיות הרופא. במידה ויש הצדקה תינתן גם אנטיביוטיקה.

בסינוסיטיס כרונית הטיפול מורכב יותר ודורש בדיקות שונות ותרופות בעיקר ממשפחת הסטרואידים. אם לא תהיה הקלה משמעותית וממושכת לאחר הטיפול התרופתי, תוצע אפשרות לטיפול ניתוחי. בקרב מטופלים הסובלים מבעיה מתמשכת או חוזרת נבצע מעקב ארוך טווח (לפעמים אף לאורך שנים) ונשלב טיפול בתרופות שונות ביחד עם ניתוח (ואף מס' ניתוחים במקרים עקשניים של סינוסיטיס כרונית) על מנת להשיג הקלה ממושכת.

 


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר