ריקי סגל, אילוסטרציה חיסונים (צילומים: יהושוע מנשה, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

שבוע הבריאות של ערי ישראל: כל האמת על החיסונים – כיצד תזהו מידע שגוי באינטרנט

במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל, יוזמת "רשת שוקן" ו"כל העיר" בשיתוף "כללית", תתקיים הרצאה שבה תנסה ריקי סגל, אחות מנהלת תחום רפואה בכללית, לתת את הכלים לחיפוש נכון של מידע ברשת

פורסם בתאריך: 14.11.19 14:11

בעידן הדיגיטלי, שבו המידע נגיש לכולם דרך האינטרנט, רבים הם האנשים שקוראים בשקיקה כל מילה שנכתבה על מחלה כזו או אחרת, על טיפולים ועל חיסונים. זה מוביל, לעיתים, לדיסאינפורמציה ולהרבה בלבול. בימים אלו הנושא הבוער הוא חיסונים נגד שפעת, בשנה שעברה היו אלה החיסונים נגד חצבת ובאופן כללי נדמה שבכל שנה עומד נושא רפואי כזה או אחר במוקד דיונים והשמעת דעות נחרצות.

במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל, יוזמת "רשת שוקן" ו"כל העיר" בשיתוף 'כללית', יתקיימו בשבוע הבא (21.11-17.11) בירושלים ובערים נוספות ברחבי הארץ מגוון הרצאות של מומחי 'כללית' בנושאים שונים הקשורים לבריאות ודיגיטל, בהן ההרצאה 'כל האמת על החיסונים – כיצד תזהו מידע שגוי באינטרנט'.

בירושלים תתקיים ההרצאה בטרמינל במתחם התחנה ביום שני הקרוב, 18.11, בשעה 18:00, ותעביר אותה ריקי סגל, אחות מנהלת תחום רפואה ב'כללית' מחוז ירושלים. בשיחה עם "כל העיר" לקראת ההרצאה מדגישה סגל כי "ההרצאה לא עוסקת בלתת מענה למתנגדים בחיסונים. הנושא מבחינת הוא כיצד ניתן לזהות דרך הכלים שיש באינטרנט מהו המידע הרלוונטי והנכון עבור המשתמש".

"בהרצאה אעסוק בשני כיוונים מרכזיים", ממשיכה ואומרת סגל. "קודם כל, אעסוק בנושא של המחקר המדעי – מכיוון שבמחקר המדעי יש הרבה כללים ואנשים מגיעים לכל מיני תוצאות באמצעות כל מיני חישובים סטטיסטיים, על מנת להגיע לקשרים בין תופעות שונות. למשל: האם יש קשר, ואם כן מה האופי של הקשר. באופן כללי בקטע המדעי צריך לעבוד באופן מסוים, ואם לא מספיק מבררים באופן יסודי ונכון, אנשים יכולים להגיע לכל מיני דברים לא הגיוניים ולפרטים מושמטים. הכיוון השני שעליו אשים דגש הוא השפה שמשתמשים בה. מכיוון שהשפה המדעית היא שפה מבלבלת, אנשים יכולים לראות מישהו מדבר באופן גורף וסמכותי שמצביע על גרפים ואומר שדבר מסוים לא יכול לעשות נזק, והתוצאה הפוכה – זה עושה נזק ומשפיע על הציבור".


ריקי סגל (צילום: יהושוע מנשה)


לדברי סגל, אחת הנקודות הנוספות שתדבר עליהם בהרצאה, זו ההטיה הפסיכולוגית על מנת שהציבור ידע כיצד לא להיות מושפעים מבעלי אינטרסים, וכיצד ניתן להתרחק מזה. "יש באוכלוסייה הרבה מאוד אנשים חכמים שעוסקים בהרבה מקצועות – אך ברגע ששומעים מישהו שמעניק מידע לא מספיק מדויק, ואומר חצאי אמיתות ומראה סרטון שהוא ערוך, מדובר בהטיה", מסבירה סגל. "למשל, כמו שעשו לחוקר בנושא מתן החיסונים. מתנגדי החיסונים אוהבים להביא משפטים של חוקרים, לערוך, לרכז אותם לדקה וחצי ולהוציא את דברי החוקר מהקשרם – להתייחס לדבר פעוט ולעשות ממנו העיקר, כמו בנושא החצבת".

"יש אוכלוסיות שלא מחסנות", מסבירה ואומרת סגל. "ערכו מחקרים האם בעקבות כך יש באותן אוכלוסיות פחות אוטיזם, וחד משמעית הוכח שלהפך. לגבי החצבת, הסטטיסטיקה עבדה וכמה חולי חצבת מתו. מי שלא מתחסן זה עובד לרעת כל האוכלוסייה. זה נוצר בגלל איזושהי תפיסה מסוימת, וגם שישנה במה לאנשים שמשתפים בחוסר זהירות. זה דבר חשוב ומבורך לבדוק ולבחון בעוד כלים זמינים לגבי מתן החיסונים – אבל חשוב לזהות האם מדובר במקור אמין או שגוי – וזה בדיוק הכלים שאנסה לתת בהרצאה שלי במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר