שבוע הבריאות של ערי ישראל - (למעלה מימין עם כיוון השעון) דר ישי לב, ענת טרגר-שיקלוש, ריקי סגל, דר רחל לבינסון וונש - (צילומים: טל נתנאל-נוריאל, שלומי הלר)
שבוע הבריאות של ערי ישראל - (למעלה מימין עם כיוון השעון) דר ישי לב, ענת טרגר-שיקלוש, ריקי סגל, דר רחל לבינסון וונש - (צילומים: טל נתנאל-נוריאל, שלומי הלר)

ההצלחה הגדולה בשבוע הבריאות של ערי ישראל: הרפואה בעידן הדיגיטל במוקד

חיפוש מידע נכון באינטרנט, התמודדות עם מצבי לחץ והיתרונות של הרופא הווירטואלי: במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל, יוזמת "רשת שוקן" ו"כל העיר" בשיתוף "כללית", התקיימו הרצאות מרתקות שיעזרו לכם לשמור על אורח חיים בריא בעידן הדיגיטל

פורסם בתאריך: 21.11.19 09:48

ארבע הרצאות מרתקות, עשרות משתתפים והצלחה גדולה בהעברת המסר של חשיבות העידן הדיגיטלי ברפואה המודרנית. כך ניתן לסכם את שבוע הבריאות של ערי ישראל, יוזמת "רשת שוקן" ו"כל העיר" בשיתוף "שירותי בריאות כללית", שהתקיים במהלך השבוע האחרון בטרמינל במתחם התחנה.

עשרות מומחי ורופאי כללית הגיעו למפגשים פתוחים עם הקהל, והציגו את מגוון התחומים הרפואיים המושפעים מהשינויים הטכנולוגיים של העידן החדש. ההרצאות עסקו, בין השאר, בנושאים הרפואיים שהסעירו בשנה האחרונה את הרשתות החברתיות, בהם ההתנגדות לחיסונים המלווה לעיתים במידע שגוי ותחום הדיאטות והתזונה נכונה, שגם סביבו מופצים ברשתות מיתוסים שונים. עוד עסקו ההרצאות בהתמודדות עם לחץ ומתח המאפיינים את החיים בעידן החדש וביתרונות הרפואה הדיגיטלית עבור המטופלים ועבור הרופאים.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


"העידן החדש הביא עימו שפע של מידע נגיש וזמין לכולם. עם המידע עלתה גם מידת המודעות והאחריות האישית של המטופלים כלפי בריאותם", מסבירים ב"כללית", "באותה נשימה ניתן לומר, כי העידן החדש טומן בחובו פוטנציאל גדול להצפת מידע וחשיפה למידע מוטעה. על המטופל להפעיל שיקול דעת בבואו לבחון מידע הזמין לו ברשת ולברור את המידע האמין והמקצועי ביותר. שבוע הבריאות נתן למטופלים את הכלים להבין, להתמודד וליהנות מהטכנולוגיה הזו".

היתרונות של העידן הדיגיטלי

אז מה היה במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל בירושלים? ד"ר רחל לבינסון וונש, מומחית ברפואת משפחה, מנהלת מרחב פריפריה בכללית ירושלים, נתנה מעין מורה נבוכים למטופלים בעידן הדיגיטלי. "בעבר, מטופל היה צריך להיכנס למרפאה ולהמתין לתור", מספרת ד"ר לבינסון וונש. "מאז התקדמנו לשיחות טלפון של הרופא והמטופל, הודעות וואטסאפ, אפליקציות וכו'. זה יתרון אדיר. לטכנולוגיה יש יכולת להפיג בדידות ודיכאון".


ד"ר רחל לבינסון וונש, ערב הפתיחה של שבוע הבריאות של ערי ישראל (טל נתנאל-נוריאל)

ד"ר רחל לבינסון וונש בשבוע הבריאות של ערי ישראל (טל נתנאל-נוריאל)


ד"ר לבינסון וונש המשיכה והציגה את היתרונות של העידן הטכנולוגי והדיגיטלי: "ישנם מקומות מבודדים, למשל ביישוב עין גדי, כשעה וחצי נסיעה מירושלים. בשירותי בריאות כללית יש רופא אחד שמגיע לעין גדי כ-3 פעמים בשבוע, זה לא תמיד מספיק. לפעמים לילדים יש דלקת ולא ניתן להעניק שירות כל יום ויום. אחד הפתרונות של העידן הטכנולוגי הוא שלרופא משפחה כיום יש טייטו, בעבר היה כלים ותיקים שלא התחדשו, ודרך הטייטו החדשני אפשר לבדוק מטופל מרחוק. המכשיר מכיל מד חום ועוד מגוון טכנולוגיות לאבחון ואפילו ניתן לתת מרשמים דרך טביעת אצבע".

"אם אנחנו מסתכלים קדימה על מה הולך להיות בעתיד", סיכמה ד"ר ליבנסון וולש, "הרי שלדעתי מתקרב היום שאדם יוכל להסתכל לעצמו באוזן ולהבין מה יש לו ולדלג על הרופא. בעיני יש בזה משהו הזדמנותי שנוכל לדעת מה קורה איתנו. הרי כבר כיום אנחנו מתחילים לראות הדרכות ביוטיוב של ריפוי ועיסוק, קלינאית תקשורת, מוכנות ל-MRI, היערכות לאולטרסאונד ועוד ועוד. בנוסף, כמעט כל פעולה יכולה להתבצע דרך הדיגיטל – שולחים במייל מרשמים והתחייבויות, מבטלים תורים באפליקציה ורואים תוצאות בדיקות במחשב. היום כמעט כל מטופל מנהל את הטיפול שלו בעצמו, ואני משוכנעת שכל הטכנולוגיה הזו עוזרת למטופלים ולרופאים בהרבה מישורים שלא היו קיימים בעבר".

האינטרנט כמקור מידע רפואי

אחת ההרצאות המרתקות עסקה באחד הנושאים הבוערים על סדר היום הרפואי – נגישות המידע ברשת האינטנרט. תחת הכותרת "חורים ברשת: ההתנגדות לחיסונים – כיצד תזהו מידע שגוי באינטרנט" הסבירה האחות ריקי סגל, מנהלת תחום רפואה מונעת ב"כללית" ירושלים, כיצד לחפש את המידע הרלוונטי עבור כל אחד ואחת.


שבוע הבריאות של ערי ישראל - הרצאתה של ריקי סגל (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

ריקי סגל בשבוע הבריאות של ערי ישראל (צילום: טל נתנאל-נוריאל)


"כיום ישנו את ד"ר גוגל שנותן לנו מידע רב ואלפי תוצאות", אמרה סגל, "אך כיצד ניתן לדעת מהו המידע הרלוונטי שאנו זקוקים לו? למשל, חיפוש על חיסונים באינטרנט יכול להוביל אותנו למידע לא נכון, אנשים יכולים להגיע לתוצאות לא הגיוניות. הטיפ הראשון הוא שמחפש המידע יגיע לאתר הגיוני, שקשור לנושא שהוא מחפש. בנוסף, אמינות האתרים והארגונים הכותבים הקשורים לאתר – לבדוק מי עומד מאחוריהם".

"ישנו נושא נוסף שנקרא הטיה פסיכולוגית", הוסיפה וסיפרה סגל. "ישנם אנשים שיכולים להרשים באמצעות גרפים, טבלאות קול סמכותי ובטוח ודברים נוספים שיכולים להטעות. אך את כל הגורמים האלה צריך לבחון לעומק מאחר שאפשר להגיע לגורמים מדעיים כביכול ואינם כאלה בכלל. קיימים אתרים שכולם שם רופאים, אחיות ורוקחים שיודעים מה לענות ובזה חשוב לדייק".

ניהול מצבי לחץ

העידן הדיגיטלי, כך עלה בשבוע הבריאות של ערי ישראל, מוביל ליצירת לחצים, חלקם חיוביים, וזאת בשל זמינות המידע. "למעשה, אין רגע שאנחנו לא מחוברים למדיה באופן כזה או אחר", ציינה בהרצאתה האחות ענת טרגר-שיקלוש, מנהלת הדרכה ורכזת בריאות נשים ב"כללית" ירושלים.

הנושא עליו דיברה טרגר-שיקלוש היה "איך את/ה מרגיש/ה? – סטרס וניהול מצבי לחץ בעידן הדיגיטלי". היא הסבירה כי "הסטרס קיים ופוגש אותנו בכל מצב ובכל זמן. למשל, כשאנחנו שולחים הודעה בוואטסאפ – האם אנחנו עוקבים שהיא הגיעה ליעדה? שיש סימוני וי כחול? רובנו עוקבים. ואם אין תשובה נוצר לחץ ותסכול. העולם היום רוצה תשובות מהירות, כאן ועכשיו, והלחץ שנגרם לנו מגיע מכל כיוון".


ענת טרגר-שיקלוש בשבוע הבריאות של ערי ישראל (צילום: שלומי הלר)

ענת טרגר-שיקלוש בשבוע הבריאות של ערי ישראל (צילום: שלומי הלר)


שלא יובן לא נכון, טרגר-שיקלוש ממש לא מתנגדת לקדמה. "הטכנולוגיה והחדשנות זה דבר מצוין", היא הדגישה והוסיפה כי, "אני מאוד מאמינה שאנחנו יכולים להשתמש בה באופן שישרת אותנו. ואפשר לראות את זה מתרחש בשיח שלנו מול הרופאים".

יחד עם זאת, טרגר-שיקלוש גם דיברה על הצד השני, על כך שהדיגיטלי והווירטואלי חושפים את האדם לדיכאון ולחרדה. "יש מחקר מאוניברסיטה בפנסילבניה שחקרה את הנושא של מדיה-חרדה-דיכאון-סטרס", היא סיפרה, "מתוך המחקר עלה שברגע שאנחנו משתמשים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'ט נרשמת ירידה באיכות החיים, והיא מתבטאת מהתעצמות תחושת דיכאון וחרדה בקרב המשתמשים".

"ההסבר לכך", המשיכה טרגר-שיקלוש, "הוא שאנחנו יושבים לבד וזה וירטואלי, בנוסף הדשא של השכן תמיד ירוק יותר, וההסתכלות שלנו כל הזמן החוצה במקום להסתכל פנימה יוצר לחצים, עצבים ודיכאונות. הכל עניין של מינון ועל זה צריך להקפיד".

הרופא הווירטואלי

רופא בטייקאווי – מה קורה שמטופלת מודיעה לך בווטסאפ שקיבלה אבחנה שהיא חולה בסרטן? איך הקדמה מאפשרת לרופא להיות זמין גם במרפאות המרוחקות יותר בלי להגיע אליהן פיזית? ומה עוד צפוי לנו במהפכה הדיגיטלית בתחום הרפואה? על השאלות הללו ואחרות ענה ד"ר ישי לב, מומחה ברפואת המשפחה במרכז הרפואי כללית מבשרת ציון, בהרצאה שנתן במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל.

בתחילת דבריו שיתף ד"ר לב על ההיסטוריה שלו וסיפר כי "עשיתי את ההתמחות בתקופה שמחשבים רק התחילו להיכנס למרפאות והיו רופאים שניסו להדוף את זה. כשנכנסו המחשבים היו גם כאלה שהיה חשוב להם להשאיר את התיקים הרפואיים הירוקים של פעם. זו התקופה שבה אני למדתי. האינטרנט היה בחיתוליו, ובמיוחד השימוש הציבורי בו".


ד"ר ישי לב בשבוע הבריאות של ערי ישראל (צילום: שלומי הל)

ד"ר ישי לב בשבוע הבריאות של ערי ישראל (צילום: שלומי הל)


בשנים האחרונות הולכת ומתגבשת מול עניינו המהפכה הדיגיטלית של הרפואה, ועל פי ד"ר לב, זה קורה בכמה היבטים: "כמובן שהתיק הרפואי הפך להיות ממוחשב לחלוטין כולל האבחנות והמרשמים. גם הקשר עם המטופל הופך לאט לדיגיטלי וכן, זה דורש גמישות מסוימת. דברים שלמדנו והתרגלנו לבדוק פיזית, מקרים בהם למדנו שצריך להסתכל בעיניים, לשים יד על הכתף, עכשיו זה אחרת. היום גם אם אנחנו לא יוזמים את זה, המטופל יכול להגיש פנייה מקוונת. השבוע למשל הגעתי בצאת שבת לעשות ניירת במרפאה, וקיבלתי פניה דחופה בוואטסאפ המאובטח, שבו המטופלים שלי מתייעצים איתי. מטופלת נדרשה לעצה ועזרה לאחר שאובחנה עם סרטן לפני הסוף שבוע. אז אחרי שדאגתי לה לכל ההפניות בכל זאת ביקשתי שתבוא פיזית. כי יש מקרים שבכל זאת צריך להסתכל בעיניים ולשים יד על הכתף, אבל לפחות היה לה סעד דחוף גם בשיחה וגם טכני ביעוץ ובכל ההפניות וההתחייבויות . אני מספר את כל זה כדי להבהיר שהדיגיטל לא בא במקום הטיפול הפיזי אלא רק בנוסף".



לדברי ד"ר לב, "משרד הבריאות התיישר עם מה שקורה בשטח. למשל פעם אי אפשר היה לגבות כסף על טיפול אונליין כי היה פחד שזה יחליף את הרפואה הפיזית, היום בהחלט אפשר".

ד"ר לב גם ענה לשאלות מהקהל, אחת מהן היתה לגבי הקשר הבין-אישי. ד"ר לב הסביר: "היום כל הקופות מקיימות תיק ממוחשב שמחזיק את כל המידע הרפואי אונליין ולמטופל יש גישה לחלק הולך וגדל מהמידע הזה, אנחנו בכללית היינו הראשונים בגישה זו. וזה ממש משנה את הפרידגמה ולמעשה הופך את היחסים בין הרופא והחולה ליותר שוויוניים. כשאתה כמטופל מרגיש שותף אמיתי, מודע ויותר מעורב, זה מקרב אותך לרופא. כל האינטראקציה עם הרופא הופכת ליותר אינטראקטיבית ויותר דומה לשיחה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר