הרכבת הקלה ברחוב יפו. צילום: אוריה תדמור
הרכבת הקלה (צילום: אוריה תדמור)

להתראות סיטיפס: נבחרה החברה החדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים

הספרדים ניצחו את הסינים: קבוצת שפיר הנדסה והשותפה הספרדית CAF גברו על קבוצת שיכון ובינוי, אגד וחברת CRRC הסינית במכרז הענק להפעלת הרכבת הקלה בירושלים, שמוערך בהיקף כספי של כ-10 מיליארד שקלים

פורסם בתאריך: 7.8.19 20:39

היום, רביעי, נבחרה החברה החדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים – הן את הקו האדום שכבר פועל בירושלים (13.8 ק"מ), והן את הקו הירוק שנבנה בימים אלה וצפוי להתחיל לפעול שנת 2023. ההיקף הכספי של המכרז מוערך בכ-10 מיליארד שקלים.

החברה החדשה שנבחרה על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, היא TransJerusalem J-Net LTD, שהוקמה באופן ייעודי לטובת הפרויקט על ידי קבוצת שפיר הנדסה שכוללת את סופרבוס והשותפה הספרדית CAF, עבור הפעלת הרכבת. הקבוצה גברה על חברת שיכון ובינוי, אגד וחברת CRRC הסינית.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


כזכור, לפני כארבעה חודשים פרשה סיטיפס, החברה שמפעילה כיום את הרכבת הקלה בירושלים, מהמכרז. כפי שפורסם ב"כל העיר", בעלי המניות בקבוצת סיטיפס החליטו כי הפעלת הקו הקיים והתמודדות במכרז על הפעלת קו נוסף בירושלים אינה משתלמת כלכלית, בין השאר בשל קנסות לא סבירים שהוטלו על סיטיפס בעת שהרכבת לא פעלה בגין הפגנות חרדים, ששיבשו את פעילות הרכבת, ואירועים ביטחוניים שמתרחשים מעת מעת בירושלים.



החברה החדשה TransJerusalem J-Net תפעיל את הקו האדום, הראשון, של הרכבת הקלה בירושלים שאורכו 13.8 ק"מ – מפסגת זאב ועד הר הרצל. הקו האדום יגיע בעתיד עד להדסה עין כרם בדרום העיר ולנוה יעקב בצפון העיר. כמו כן, החברה תפעיל את הקו הירוק – שאורכו כ-27 ק"מ – מהר הצופים לגילה.

מדובר באחד המיזמים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון הנבנים כיום, ובמערכת הסעת המונים שצפויה להסיע כחצי מיליון נוסעים מדי יום. המיזם כולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.

הפרויקט יבוצע בשיטת PPP – Public Private Partnership, ויהיה לפרויקט הגדול ביותר מסוג זה שנעשה עד היום בישראל. במסגרת הפרויקט הזכיין יפעיל ויתחזק את הקו האדום הקיים, ובמקביל יממן, יקים, יפעיל ויתחזק את הארכות הקו האדום ואת הקו החדש. הזכיין יפעיל את הרשת לתקופה של 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות ויתחזק את הרשת למשך 25 שנה. חברת TransJerusalem J-Net  צפויה להתחיל בעבודת התכנון כבר במהלך השנה הנוכחית והפעלת הרשת תבוצע בהדרגה, החל מסוף שנת 2022 ועד להפעלה מלאה בשנת 2025.

ראש העיר משה ליאון מציין כי "הרכבת הקלה מתרחבת. אלה חדשות היסטוריות לעיר ירושלים. אני שמח ונרגש על בחירת מפעיל להמשך ההקמה וההפעלה של הרכבת הקלה בעיר. מערכות הסעת ההמונים הן הפיתרון לגודש בכבישים, הן אשר יביאו ציבור רחב לנסיעה מהירה, יעילה ובטיחותית ברחבי העיר. זאת, בנוסף להפחתה משמעותית בזיהום האויר ונגישות רבה לכל רחבי העיר. עיריית ירושלים תירתם כדי להאיץ את העבודה, ולהביא לקווי רכבת קלה נוספים מהר ככל שאפשר, למען התושבים. אני מבקש להודות מאד למשרדי האוצר והתחבורה על התמיכה וההירתמות לפרויקט משנה מציאות זה".


מפת קווי הרכבת הקלה בירושלים (צילום: JTMT צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים)

מפת קווי הרכבת הקלה בירושלים (צילום: JTMT צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים)


מנכ"ל תכנית אב לתחבורה זוהר זולר: "תכנית אב לתחבורה מברכת על בחירת זכיין חדש לרשת ה-JNET, שנבחר במכרז בינלאומי בהובלת משרד האוצר. הזכיין החדש נבחר בתהליך מכרזי בליווי מקצועי של תכנית אב לתחבורה, תוך עמידה בלוחות הזמנים ותוך הפקת לקחי הקו הראשון לטובת שיפור הפרויקט. בזאת, ירושלים צועדת לקראת תנופה תחבורתית עצומה בגודלה בארץ, בה יפעלו בעתיד הקרוב רשת של חמישה קווים תפעוליים, שתסיע כ-500 אלף נסיעות נוסע ביום ועתידה לשנות את פני העיר והמטרופולין כולו".


הרכבת הקלה בירושלים (צילום: גור דותן)

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: גור דותן)


החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו: "בחירת הזוכה בפרויקט ה-JNET הינה אבן דרך מרכזית בקידום תשתיות התחבורה בירושלים. פרויקט זה הינו חלק משמעותי מ"תכנית 2030", במסגרתה צפויים להתבצע פרויקטי תשתית במגוון תחומים כמו אנרגיה, התפלה ופסולת וכמובן פרויקטי תחבורה נוספים כמו הרכבת הקלה בתל אביב ופרויקט המטרו בגוש דן. סיום ההליך המכרזי בלוח זמנים כה קצר מוכיח כי משרדי הממשלה פועלים במלוא המרץ כדי לקדם את רמת התשתיות בישראל לרמתן במדינות המפותחות בהקדם האפשרי".

חבר מועצת העירייה אלעד מלכא (התעוררות), ומנהל קבוצת הפייסבוק אגד WATCH מוסר: "המכרז יפתח עידן חדש בתחבורה בירושלים. גם רשת קווי רכבת קלה המחברת חלקים נרחבים בעיר וגם תחרות בין הרכבת קלה לאוטובוסים, כזו שלא מתקיימת היום. תנאי המכרז החדשים יעלו את רמת השירות ברכבת הקלה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. בשורה משמחת

    הספיק לנו מסיטפס,הגיע הזמן שחברה אחרת תפעיל את מערך התחבורה הציבורית
    סבלנו מספיק,הגיע הזמן שיתיחסו אלינו כלקוחות,ולא כלקוחות שבויים שאפשר להתעמר בהם בכל צורה

  2. חומי

    ביום זה נזכור את חברת המועצה לשעבר יעל ענתבי שנלחמה בכל כוחה בפרויקט הרכבת הקלה המוצלח על פי כל קנה מידה. טיפשותה ועליבותה של הקשקשנית הזו לנצח ישאר עימנו

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר