קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)
קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)

תופעת קופות הצדקה שמוצבות ללא היתר ברחבי העיר: החלו פעולות הפינוי

לראשונה: העירייה תטפל בתופעת קופות הצדקה הפיראטיות, שמוצבות ללא היתר ברחבי העיר; בשלב הראשון יינתנו התראות להסרת הקופות, בהמשך הן יפורקו ויועברו לאתר אחסנה עירוני

פורסם בתאריך: 19.8.19 20:28

עיריית ירושלים החלה בפעולות הפינוי של קופות הצדקה, שמוצבות ברחבי ירושלים ללא היתר ובניגוד לחוק. מדובר בקופות צדקה פרטיות, שבעליהן הציבו אותן במקומות לא מוסדרים – כמו למשל על עמודי חשמל ועל גדרות, באופן שהן מהוות מטרד של ממש ומפגע חזותי.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


קופות הצדקה הפיראטיות הפכו לתופעה של ממש, במיוחד בשכונות החרדיות בעיר. למעשה, מדובר בשוק פרוץ שמאפשר לכל עמותה, גוף או אדם פרטי להציב תיבות ברזל – עוברי האורח מכניסים לקופות כספים רבים, שלא מפוקחים. יש לציין כי בחלק מקופות הצדקה "הפיראטיות" לא ידוע בוודאות להיכן מגיע הכסף, והאם הסיוע הכספי אכן נשלח לנזקקים.

לפי הנוהל החדש שיצא בעיריית ירושלים, שהגיע לידי "כל העיר" – לאחר שפקחי העירייה מאתרים קופות צדקה, שהונחו בניגוד לחוק – השלב הראשון הוא לתת התראה ודרישה להסרת קופת הצדקה תוך 72 שעות. במידה ולא הוסרה הקופה לאחר 3 ימים, ניתן יהיה לתת קנס, שיודבק לקופה. הפירוק וההחרמה של הקופה יבוצעו בתיאום מסגר מקצועי. "הקופות המוחרמות יועברו לאתר האחסנה העירוני בהר חומה ויונחו בחדר נעול ומבודד", כך נכתב בנוהל העירוני. "בעת ההעברה ייערך רישום מדויק, סימון וצילום של כל קופה".

לפי הנוהל, לאחר חצי שנה מיום פינוי הקופה – אם אף אחד לא דרש לקבלה ולא שילם את עלות הפינוי והאחסנה שלה (60 שקלים ליום), תיפתח הקופה בנוכחות נציג התביעה העירונית. "בעת פתיחת הקופות ייערך פרוטוקול, ייספר הכסף שבכל קופה ויועבר לגזברות", כך נכתב בנוהל.


קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)

קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)


בנוהל מודגש כי "בעיר קיימת תופעה רחבת היקף של הנחת קופות צדקה במרחב הציבורי. המדובר בתופעה פסולה שבה מונחים קופות צדקה בצורה פרועה, לעתים על גבי עמודי תאורה לעתים תוך הפרעה לציבור העוברים ושבים. תופעה זו מהווה מטרדים רבים לעיר ובכללם: הפרעה לתנועת הולכי הרגל, מפגעים חזותיים לעיר והעברת מסר שלילי לציבור הרחב לפיו המרחב הציבורי הינו שטח הפקר". בנוהל מובהר כי "אנו סבורים כי אין בטיפול במטרדים הללו כדי לפגוע, חלילה, במטרתן הנעלה של אלו המציבים את קופות הצדקה. שכן, בחלק נרחב מהחנויות קיימות קופות צדקה המהוות תחליף ראוי יותר לאופן שבו יש לאסוף את כספי הציבור של אלו המעוניינים לתרום בדרך זו".

הטיפול העירוני במטרד קופות הצדקה יוצא לדרך על רקע דוח מבקר המדינה החמור שפורסם לפני חודשיים וחצי ביום ירושלים. בדוח הביקורת המיוחד מפרט מבקר המדינה במספר תחומים את הליקויים שנרשמים בירושלים, לפי בדיקה שנערכה במהלך שנת 2018 – כשראש העיר המכהן היה ניר ברקת. בפרק "מצב הניקיון העגום בעיר" עלו מטרדי קופות צדקה "שקשורות בשלשלאות ברחבי העיר בצורה פיראטית ולא מוסדרת".



קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)

קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)


יחד עם זאת, בעמותות הסיוע חוששים כי המהלך להסרת הקופות יוביל לפגיעה ביכולת שלהן לעזור לנזקקים. לדברי גורם בעמותה ידועה בירושלים, "אם אני אזדהה בשמי מחר עלולים בעירייה להוריד לנו את כל הקופות ברחבי העיר. מעולם בעירייה לא ניסו להסדיר מול העמותות את הנושא, והעדיפו להתעלם מהתופעה ובכך יצרו באמת אינפלציה של קופות ברזל, שפוגעת בכולנו. גם במי שהציב את את אותן קופות באופן מוסדר. צריך לחשוב על פתרון להסדרה חזותית של קופות הצדקה, אבל לא במחיר של פגיעה במשפחות".

מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים פועלת להסיר קופות צדקה שרותכו באופן פיראטי ללא אישור לתחנות אוטובוס לתמרורים, מעקות בטיחות, קירות מאבן ירושלמית, מעברים צרים, גרמי מדרגות ובמקרים רבים קופות גדולות המוצבות על מדרכות צרות מונעות מעבר של עגלה עם תינוק או מעבר של נכים עם כסאות גלגלים, תוך גרימת נזק של עשרות אלפי שקלים לרכוש הציבורי ופגיעה בחזות העיר בניגוד לחוק. העירייה מברכת על פעולת העמותות לרווחת הציבור אך דורשת שתתבצע על פי החוק שכן רכוש העירייה ומתקניה אינם הפקר ואינם מיועדים לקופות צדקה".


קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)

קופות צדקה, שהוצבו ללא היתר (צילום: שלומי הלר)




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר