כיכר ספרא - בניין עיריית ירושלים (צילום: ששון תירם)
כיכר ספרא (צילום: ששון תירם)

ההכרזה הרשמית: כיכר ספרא הוכרה כאתר מורשת היסטורי

המועצה לשימור אתרים הכירה בכיכר ספרא, שבה שוכנים בנייני עיריית ירושלים, כאתר מורשת היסטורי. ראש העיר משה ליאון: "כיכר ספרא ומבני העירייה השונים הינם בניינים ששומרו ושוחזרו וחקוקים בדפי ההיסטוריה, אך טבעי הוא שיוכרו כאתרי מורשת היסטוריים"

פורסם בתאריך: 11.9.19 08:11

כיכר ספרא הוכרה כאתר מורשת היסטורי. ל"כל העיר" נודע כי המועצה לשימור אתרים אישרה את בקשת עיריית ירושלים והכירה במתחם כיכר ספרא ובמרכז המבקרים של העירייה כאתר מורשת היסטורי.

באירוע חגיגי שהתקיים ביום שלישי במעמד ראש העיר משה ליאון, מנכ"ל העירייה איציק לארי, מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים איציק שוויקי ומנכ"ל המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון, הוכרז באופן רשמי על כיכר ספרא כאתר מורשת היסטורי.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ראש העיר משה ליאון מציין כי "כיכר ספרא ומבני העירייה השונים הינם בניינים ששומרו ושוחזרו וחקוקים בדפי ההיסטוריה, אך טבעי הוא שיוכרו כאתרי מורשת היסטוריים. אני מזמין את כולם לבוא וליהנות מפעילויות מרכז המבקרים המאפשר הצצה מחכימה ומרשימה לעבר המרתק של ירושלים, גם באזור זה בעיר".


(במרכז) ראש העיר משה ליאון ומנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים איציק שוויקי וצוות לשכת ראש העיר (צילום: ג'קי לוי)

(במרכז) ראש העיר משה ליאון ומנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים איציק שוויקי וצוות לשכת ראש העיר (צילום: ג'קי לוי)


המשמעות של ההכרה בכיכר ספרא כאתר מורשת היסטורי, מעבר לחשיבות הסמלית, היא משמעות מעשית – הכוללת סבסוד של סיורי חיילים, סוהרים, שוטרים וכוחות הביטחון, תקצוב ממשלתי בשדרוג אתרי מורשת, פרסום במדריך לאתרי המורשת, במדיה האינטרנטית ובעמודי הפייסבוק, השתתפות בכנסים, בפורמים ובהשתלמויות של המועצה לשימור אתרים.

למעשה, עד 1993 – בשנה שנחנך בניין עיריית ירושלים הנוכחי, פעלו אגפיה של העירייה במשך כ-70 שנה ממבנה הממוקם בכיכר צה"ל. המבנה הוקם בתקופת המנדט הבריטי במימונו של בנק ברקליס ובתכנונו של אדריכל קליפורד הולידיי. לפני 26 שנה, לאחר שעבודת העירייה התרחבה והמבנה היה צר מהלכיל את כל העובדים – נחנכה כיכר ספרא שכוללת את הבניין הראשי של עיריית ירושלים ומבנים היסטוריים, שעברו הליך של שימור. בכיכר יש כמה סגנונות אדריכליים – ארמניים, בריטיים, אר דקו, בנייה רוסית ובנייה מוסלמית.

סיורים בכיכר ספרא מתקיימים כבר למעלה מ-30 שנה, ולפני כארבע שנים החל לפעול במקום מרכז מבקרים רשמי של עיריית ירושלים "המהווה מוזיאון חי בעל אדריכלות מגוונת הנפרשת לאורך תקופות היסטוריות רבות", מציינים בעירייה. "המרכז מציע סיורים ופעילויות תוכן לציבור הרחב במגוון נושאים וגילאים שונים, כגון: סיורי שימור ופיתוח, מתחם בריחה למשפחות ותלמידים בכיכר ספרא, סיור אומנות וגלריות, סיורים לגני ילדים, סיור מונגש לאוכלוסיות מיוחדות כגון ועוד. כך למשל התקיים לאחרונה סיור לקבוצת עיוורים ולקויי ראייה מבית חינוך עיוורים כשהם מלווים בכלבי נחייה, או במקלות חישה ומיששו את המוצגים השונים בידיהם".

מרכז המבקרים של עיריית ירושלים מקיים כיום כ-450 סיורים בשנה. בעירייה מוסיפים ומספרים כי "משנת 2016 ועד שנת 2019 נמדדה עלייה של כ-100 אחוזים במספר המבקרים והממוצע השנתי עומד כיום על למעלה מ- 10,000 מבקרים בשנה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דניאל

    עיר בת 5000 שנים לפחות מכריזה על כיכר שלטונית בת 25 שנים על אתר מורשת הסטורית,
    כמה נלעג

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר