עין חניה השבוע (מימין), עין חניה לפני שנה וחצי (צילומים: בעז הלה, אסף פרץ)
עין חניה השבוע (מימין), עין חניה לפני שנה וחצי (צילומים: בעז הלה, אסף פרץ)

12 מיליון שקלים ירדו לטמיון? המחלוקת שמונעת את פתיחת אתר הטבע עין חניה לקהל

העבודות לשדרוג האתר, שממקום בסמוך לגן החיות, הסתיימו לפני כשנה וחצי – אבל מאז הוא נותר סגור. הסיבה: העתקת מחסום וואלג'ה והיעדר מקורות מימון

פורסם בתאריך: 24.9.19 13:07

בתחילת שנת 2018 הושק בטקס חגיגי אתר הטבע עין חניה הסמוך לגן החיות התנ"כי וזאת בהשקעה של כ-12 מיליון שקלים. כיום, במרחק של למעלה משנה וחצי, האתר סגור למבקרים וכל השיפוצים שהתבצעו בו ירדו לטמיון.
השבוע, לקראת החגים, נפתחה במרשתת עצומה הקוראת לפתיחתו המידית של האתר לרווחת של אלפי מטיילים שיכולים היו לפקוד אותו במהלך חגי תשרי.

את העצומה יזם בועז הלה, תושב שכונת גילה, אשר גילה השבוע כי האתר סגור למבקרים. בשיחה עם "כל העיר" מציין הלה כי "הייתי במקום ביום שישי ונתקלתי בשער סגור וראיתי שהמעיין יבש. אני יודע שהמקום שופץ בהרבה מאוד כסף לפני כמה שנים והרבה אנשים נהגו לבקר בו. זה אחד האתרים היפים והאטרקטיביים שיש באזור, ומצער שהוא סגור. אני חושב שהגיע הזמן שהציבור ידרוש את פתיחתו מחדש ועל כן יזמתי את העצומה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


כאמור, בתחילת שנת 2018 ולאחר ארבע שנות עבודה של רשות העתיקות, רשות הטבע והגנית והרשות לפיתוח ירושלים, הושק אתר עין חניה המשודרג. במעמד ההשקה הובטח כי המעיין ייפתח לקהל הרחב בתוך מספר חודשים, אך מאז ולמרות השקעת הענק, הוא נותר סגור למטיילים.


עין חניה, השבוע (צילום: אסף הלה)

עין חניה, השבוע (צילום: אסף הלה)


מבדיקת "כל העיר" עולה כי הסיבה לעיכוב בפתיחת המעיין לקהל הרחב היא ביטחונית וכלכלית. לשם פתיחת המעיין נדרשת העתקה של מחסום וואלג'ה (עין יעל) להמשך הכביש וזאת כדי לתחום את המעיין ולאבטח אותו, אולם עדיין לא נמצא גורם אשר יממן את העתקת המחסום וכפי שמסתמן כרגע – הוא יהיה סגור למבקרים גם בחגי תשרי הקרובים.



את האתר אמור להפעיל ולנהל רשות הטבע והגנים, אשר מוסרת בתגובה: "אתר עין חניה מנוהל על ידי רשות הטבע והגנים תוך סיוע תקציבי מהרשות לפיתוח ירושלים. על פי הנחיית גופי הביטחון ועל בסיס שיקולים ביטחוניים, יש להעתיק את המחסום הביטחוני עין יעל סמוך יותר לגדר ההפרדה, זאת על מנת לאפשר את פתיחת האתר לקליטת קהל. נכון לעתה קיים פער תקציב של מיליוני שקלים בין הסכום שהוקצב להעתקת המחסום לבין הסכום הנדרש בפועל בהתאם להנחיות הביטחוניות. ברגע שיימצא התקציב מצד הגופים הממנים והמחסום יועתק בפועל, אנו מקווים כי יתקבלו האישורים לפתוח את האתר לקליטת קהל".


עין חניה (צילום: אסף פרץ)

כך זה היה צריך להיראות – עין חניה לפני כשנה וחצי (צילום: אסף פרץ)


ממשרד ירושלים ומורשת נמסר: "משרד ירושלים ומורשת מימן את פרויקט עין חניה בעלות של 12 מיליון שקלים. הפרויקט בוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים ובשיתוף רשות העתיקות, על פי בקשת רשות הטבע והגנים ועיריית ירושלים. בנוסף, משרד ירושלים הקצה באופן חריג 6 מיליון שקלים נוספים לטובת העתקת המחסום וואלג'ה הסמוך למעיין לפי דרישת המשטרה. העבודות להעתקת המחסום החלו, אך משטרת ישראל ומנהלת קשת צבאים הציבו לפתע דרישות נוספות, שייקרו באופן משמעותי את עלות הפרויקט, ולמשרד ירושלים אין מקור תקציבי לכך. כדי למצוא פתרון הולם, השר זאב אלקין יזם פגישה בחודש שעבר עם ראש העיר משה ליאון, מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, נציגי רשות הטבע והגנים וכל הגורמים הרלוונטיים, שבמהלכה סוכם שעיריית ירושלים תפנה למשרד התחבורה, ולמשרדים רלוונטיים אחרים כדי למצוא מקור תקציבי נוסף להשלמת הפרויקט. לצערנו, לאור האמור, האתר יהיה סגור בחג הסוכות הקרוב. למעיין עין חניה יש ערך חשוב לרווחת ופנאי תושבי ירושלים, ואנו מקווים שיימצא מקור תקציבי להשלמת פרויקט העתקת המחסום והאתר יפתח לרווחת הקהל".



מהעירייה נמסר: "בשל דרישת משטרת ישראל להעתיק את מחסום עין יעל (מחסום וולאג'ה) לקצה הגבול המוניציפלי, לצרכי ביטחון המטיילים, העירייה והרשות לפיתוח ירושלים החלו בעבודות ההעתקה כנדרש".


עין חניה (צילום: אסף פרץ)

עין חניה לפני כשנה וחצי (צילום: אסף פרץ)


תגובת משרד הביטחון: "האחריות לפתיחת האתר הינה של עיריית ירושלים ומשטרת ישראל".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תושב הר גילה

    חראטה, תגידו שאתם לא רוצים את תושבי וולג'ה במעיין, בגלל זה כל הבולשיט של הזזת המחסום והסגירה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר