תקיעת שופר בכותל (צילום: אביר סולטן, אוסף האמן)
תקיעת שופר (צילום: אביר סולטן, אוסף האמן)

זמני כניסת ויציאת צום יום הכיפורים בירושלים

ט' תשרי התשפ"ד, 24.9.2023: מתי נכנס צום יום הכיפורים ומתי הוא יוצא?

פורסם בתאריך: 23.9.23 21:26

 

כניסת הצום: יום ראשון, 24.9.2023, ט' בתשרי תשפ"ד – 17:54

יציאת הצום: יום שני, 25.9.2023, י' בתשרי תשפ"ד – 19:10


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ונתנה תוקף: לחיות את התפילות / הרב ד"ר כתריאל ברנדר

גם עם חלוף השנים וההתרחשויות, התפילה שממשיכה להיות הכי משמעותית עבורי היא תפילת "ונתנה תוקף", שמציבה שאלות קיומיות – מי יחיה ומי ימות? מי בקיצו ומי לא בקיצו? מי במים ומי באש? מי ברעש, ברעידת אדמה? ומי במגפה?

במשך קרוב לאלף שנה תפילת ונתנה תוקף יוחסה לרב אמנון ממיינץ, מנהיג קהילת יהודי ריינלנד, קהילה שחוותה חורבן נוראי במהלך מסע הצלב הראשון. אך עדויות מצביעות על כך, שהמילים נכתבו כנראה על ידי המשורר הגדול ינאי, שחי בארץ ישראל מתישהו בין המאה הרביעית לשביעית. אם כן, למה אנחנו בדרך כלל מזהים את הרב אמנון כמחבר התפילה? במיוחד כאשר מחקרים מראים, כי גם מי שבחרו לספר את הסיפור כנראה ידעו מי היה מחבר התפילה ומה מקורה האמיתי?


הרב ד"ר כתריאל ברנרד (צילום: פרטי)

הרב ד"ר כתריאל ברנרד (צילום: פרטי)


התשובה נובעת מכך שהרב אמנון ממיינץ (ובעצם כל קהילתו) גילם באישיותו את המעשים המיוחסים לו ב-ונתנה תוקף. אפילו שמו – אמנון – מסמן אמונה. כי תפילה עתיקה זו היא מחווה לאינספור הנשמות שמסרו את נפשם על קידוש ה' במהלך השנים הנוראיות של מסעי הצלב העקובים מדם. כך שגם אם הרב אמנון לא חיבר את ונתנה תוקף, הוא בהחלט ייסד את הטקסט באמצעות מעשיו, ומעשיהם של בני קהילתו.

 

 

בעבר ובהווה, מילות תפילת ונתנה תוקף שיקפו את הפאתוס ואת ההבטחה של היהודים – עם קדום שלעיתים קרובות מסר את נפשו מתוך מחויבות לאידיאלים הגבוהים יותר של אמונתנו ושל בני עמינו. יש בכך תזכורת לכולנו, שגם בעולם בו יש כל כך הרבה חוסר ודאות, אנחנו עדיין יכולים להיות מחברי התפילות שלנו. אנחנו עדיין יכולים להיות המחברים של התורה שאותה אנחנו לומדים, כשאנחנו מפנימים את המסרים שלה. שנזכה לחיות בתכלית. שנזכה לקיים חיים עם הרבה פחות אתגרים, אך עדיין עם יכולת למצוא את ההזדמנויות, גם בתוך האתגרים. אני מאחל לכם ולמשפחותיכם, גמר חתימה טובה ושנה טובה, משמעותית ובריאה.

  • הכותב הוא נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון'

 

 

 

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר