ד"ר אינה קניש ז"ל (צילום: הבית הפתוח)
ד"ר אינה קניש ז"ל (צילום: הבית הפתוח)

אבל בקהילת הלהט"ב בירושלים: הלכה לעולמה הרופאה של הבית הפתוח

ד"ר אינה קניש, מהדמויות המוכרות והבולטות בבית הפתוח בירושלים, נפטרה לאחר התמודדות עם מחלת הסרטן. אלינור סידי, לשעבר מנכ"ל הבית הפתוח: "אשת חסד וחמלה; אם אלוהים קיים אז לד"ר אינה שמור מקום טוב ממש קרוב אליו"

פורסם בתאריך: 26.11.19 20:09

אבל בקהילה הלהט"ב בירושלים: הרופאה של הבית הפתוח בעיר, ההמטולוגית ד"ר אינה קניש, נפטרה לאחר התמודדות עם מחלת הסרטן. ד"ר קניש ז"ל, בשנות ה-60 לחייה, תושבת אשקלון, החלה לעבוד בבית הפתוח לפני כעשור והיא היתה אחראית בין השאר על הבדיקות הרפואיות לחברי ולחברות הקהילה בבית הפתוח. מעבר לעבודתה המקצועית, בבית הפתוח מספרים על דמות מעוררת השראה, שהיתה מחוברת לבית הפתוח ולקהילה כולה בירושלים. היא הותירה אחריה שני ילדים.

אלינור סידי, לשעבר מנכ"ל הבית הפתוח, מספרת ל"כל העיר" על ההיכרות האישית עם ד"ר קניש: "את אינה הכרתי כשקיבלתי אותה לעבודה אצלנו במרפאה של הבית הפתוח. אינה שימשה כרופאה שלנו, כאחראית על בדיקות HIV: פיקחה על עבודת המתנדבים לוקחי הדמים, על האיכות הרפואית של העבודה ועל הקשר עם משרד הבריאות. עד כאן התיאור היבש. קשה לי לספר על החשיבות של ד"ר אינה עבור הקהילה הגאה בירושלים. איך לתאר עולם ומלואו?".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ד"ר אינה קניש ז"ל - רופאת הבית הפתוח (צילום: אלבום משפחתי)

ד"ר אינה קניש ז"ל (צילום: אלבום משפחתי)


סידי ממשיכה ומספר כי "אל מלאכת חיפוש הרופא הגענו בחששות כבדים. הרופא שקדם לאינה היה חלק מהקהילה שלנו, ירושלמי והומו בעצמו, וחששנו להחליף אותו במישהו מבחוץ. תבינו, עבודת הרופא בבית הפתוח כללה מפגש עם אנשים בנקודת החיים הכי נוראית שלהם. לקבל תשובה חיובית בבדיקת HIV היה שקול לפני חמש שנים, ואולי גם עכשיו, לקבלת גזר דין מוות. אנשים היו מתאבדים אחרי תשובה חיובית. המפגש עם הרופא בנקודה הזו של קבלת תשובה חיובית הוא כל כך קריטי. הוא באמת יכול להציל חיים. ראיינתי רופאים רבים ולא הצלחתי למצוא את האדם המתאים לנו. וכשד"ר אינה נכנסה לחדר, אני זוכרת שממש כמו אהבה ממבט ראשון ידעתי ממש בהתחלה שמצאנו את האחת שלנו. החיבור שלה אל הבית הפתוח היה פשוט מדהים".


אלינור סידי, לשעבר מנכ"ל הבית הפתוח (צילום: אסף קרלה)

אלינור סידי, לשעבר מנכ"ל הבית הפתוח (צילום: אסף קרלה)


"ד"ר אינה לא היתה רק המטולוגית מוכשרת, אלא היתה אשת חסד וחמלה בראש ובראשונה", מתארת סידי, "היכולת שלה להבין את הפציינט שמולה, להזדהות איתו, להניח יד חומלת על הכתף, לבכות יחד איתו… היכולת הזו היא הדבר הראשון שחיפשתי ולא הצלחתי למצוא אצל אחרים. ואצלה היה את כל זה בשפע, ועוד הרבה יותר. אני זוכרת פגישה אחת יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות. אנשים בחליפות שהתייחסו לנשאי HIV כאיום מהלך על בריאות הציבור. וד"ר אינה נכנסה לחדר, ישבה שם איתי, עם העדינות המופלאה הזו שלה ועם התארים האקדמיים והידע המקצועי שאף אחד בחדר לא הצליח לערער עליו. בשקט מופלא, בביטחון עצמי, ועם עמוד שדרה שלא נכפף לרגע היא הצליחה להשרות במהלך חצי שעה של פגישה רוגע על שני צדדים עויינים. היא גרמה לנציגי משרד הבריאות להבין שיש מבוגר אחראי בתמונה, ששולט על העניינים מול כל המופרעים האלו מהבית הפתוח עם הרעיונות המשוגעים שלהם על זכויות החולה. והיא גרמה לנו בבית הפתוח להבין שיש פה רופאה שערה לזכות האוטונומית של אדם על גופו, ועל קבלת ההחלטות הנוגעות לטיפול הרפואי שיקבל".

"היא באמת היתה אשת מקצוע משכמה ומעלה", מדגישה סידי, "ד"ר אינה כתבה נהלי עבודה מתקדמים. מהמתקדמים בארץ. היא עזרה לנו ליישם ולהטמיע מודל חדשני בבדיקות HIV, כזה שמבצע בדיקות בתוך הקהילה ומאפשר לקהילה לתמוך בנשא. אלו דברים שאף אחד לא עשה קודם לכן בישראל. המהפכה שהיא סייעה לחולל, באמת שקשה לתאר אותה. ואת כל זה היא עשתה בעדינות, בחמלה ומבלי לוותר אפילו על פסיק מהדרישות המקצועיות המחמירות שלה. זו באמת היתה אהבה ממבט ראשון, ד"ר אינה ואני. ד"ר אינה והקהילה בירושלים".

סידי מוסיפה ואומרת כי ד"ר קניש היה מגיעה לירושלים, "כל הדרך מאשקלון, בתחבורה ציבורית, במזג אוויר חם או קר. במחויבות אינסופית לתפקידה. הערצתי אותה על כך ועד היום אני רואה בה מודל לחיקוי. את החסד שהיא עשתה עם הקהילה שלנו, ובמיוחד עם האנשים הכי חלשים בקהילה שלנו – הנשאים, את החסד הזה נזכור לה לעד. אני לא יודעת האם יש אלוהים וחיים שלאחר המוות וכל זה. אבל ברור לי שאם אלוהים קיים אז לד"ר אינה שמור מקום טוב ממש קרוב אליו, המקום ששמור לאנשי חסד מהמעלה הראשונה".

ד"ר אינה קניש הובאה למנוחת עולמים, היום, שלישי, 26.11, בבית העלמין באשקלון.

יהי זכרה ברוך.




 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. עוזי

    אלוקים קיים יש לך סיכוי להיות לידו רק תפקחי את העיניים ותתחילי לעשות קצת טוב בעולם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר