הרחוב המדורג שהתגלה בחפירות בעיר דוד, מכשיר מדידת הנפח שהתגלה בחפירות (צילומים: באדיבות רשות העתיקות, קובי הראתי)
הרחוב המדורג שהתגלה בחפירות בעיר דוד, מכשיר מדידת הנפח שהתגלה בחפירות (צילומים: באדיבות רשות העתיקות, קובי הראתי)

מחנה יהודה פינת בית שני: האם התגלתה כיכר השוק מתקופת בית שני?

בחפירות בעיר דוד נמצא מכשיר אבן בן כ-2,000 שנים אשר שימש למדידה אחידה של נפח: התגלית מחזקת את הסברה כי בכיכר העיר התחתונה מתקופת בית שני התקיימה פעילות המסחר של ירושלים

פורסם בתאריך: 6.1.20 20:41

תגלית חדשה שנמצאה בחפירות של רשות העתיקות בעיר דוד מחזקת את הסברה שנחשפה כיכר העיר התחתונה מתקופת בית שני, שבה התקיימה פעילות המסחר של ירושלים לפני כ-2,000 שנה.

בחפירות, שמקיימת רשות העתיקות בגן הלאומי סובב חומות, נמצא חפץ חפץ נדיר ששימש למדידה אחידה של נפח, בן כ-2,000 שנה. מדובר בחלק של שולחן אבן, ששימש לקביעת מידות נפח אחידות. הוא התגלה בסמוך לרחבה מרוצפת גדולה ברחוב המדורג, שהוביל את עולי הרגל מבריכת השילוח אל הר הבית.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


התגלית, כאמור, מחזקת את הסברה שנחשפה כיכר השוק של תקופת בית שני. חוקרי רשות העתיקות נחשון זנטון, מורן חג'בי ומידד שור, סבורים שבאזור זה היה מצוי משרדו של ה"אגוֹרַנוֹמוֹס" – המפקח על המידות והמשקולות של ירושלים.



פרופ' רוני רייך, שחוקר את החפץ, מספר: "בשבר שולחן המדידות שנתגלה בעיר דוד, נותרו שניים מהשקעים החרוטים העמוקים, כשלכל שקע נקב קטן בתחתיתו. את הנקב שבתחתיתו ניתן היה לפקוק באמצעות אצבע, למלא את השקע נוזל כלשהו, להסיר את האצבע ולרוקן את החומר אל תוך כלי אחר, ולקבוע בכך את נפחו של הכלי, על פי התקן של שולחן המדידות. בצורה זו, יכלו סוחרים לבוא ולכייל את כלי המדידה שלהם לפי תקן אחיד".


חלקו התחתון של מכשיר מדידת הנפח שהתגלה בחפירות בעיר דוד (צילום: באדיבות רשות העתיקות)

חלקו התחתון של מכשיר מדידת הנפח שהתגלה בחפירות בעיר דוד (צילום: באדיבות רשות העתיקות)


לדברי רייך, "ייתכן כי באזור זה של העיר שמימי הבית השני, היה מצוי משרדו של המפקח על המידות והמשקולות של העיר ירושלים- תפקיד שהיה מקובל בערים אחרות ברחבי האימפריה הרומית בעת העתיקה ואשר מוכר בתואר היווני אַגוֹרַנוֹמוֹס. מדובר בכלי נדיר. כלי אבן אחרים היו מאוד פופולאריים בירושלים של ימי הבית השני, אבל עד כה, התגלו בחפירות רק שני כלים למדידת נפחים – האחד התגלה בשנות ה-70 של המאה הקודמת בחפירות הרובע היהודי, וכלי אחר נמצא בחפירות באזור שועפאט, בצפון ירושלים".


הרחוב המדורג שהתגלה בחפירות בעיר דוד (צילום קובי הראתי)

הרחוב המדורג שהתגלה בחפירות בעיר דוד (צילום קובי הראתי)


הארכיאולוג ארי לוי, ממנהלי החפירה ברחוב המדורג מטעם רשות העתיקות, מוסיף: "בחפירות הרחוב המדורג בעיר דוד התגלו גם משקולות אבן רבות מאוד, ובערכים שונים. המשקולות שנמצאו שייכות לטיפוס שהיה אופייני בעיקר לירושלים. העובדה שהיו משקולות אופייניות לעיר, מעידה על הייחודיות של הכלכלה והמסחר בירושלים של ימי בית שני, ייתכן שבהשפעת המקדש. שולחן תקני הנפח שמצאנו ומשקולות האבן שהתגלו בסמוך, מחזקים את ההערכה כי התקיימה במקום פעילות מסחרית ענפה, ואולי יש כאן כדי להצביע על קיומו של שוק".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר