אלי כהן, צומת גילה (צילומים: פרטי, תאגיד הגיחון)
אלי כהן, צומת גילה (צילומים: פרטי, תאגיד הגיחון)

"אף תשתית לא יכולה לנצח את החורף הירושלמי"

מ"מ מנכ"ל הגיחון אלי כהן מספר ל"כל העיר" על ההיערכות לקראת הימים הגשומים, אך מבהיר: "אי אפשר לתת אחריות שבירושלים לא יהיו הצפות"

פורסם בתאריך: 9.1.20 08:03

שיאה של עונת החורף – השיטפונות וההצפות בשבוע האחרון התגברו ברחבי הארץ ואף גרמו להרוגים. בעקבות אסון המעלית בתל אביב וטביעתם למוות של נהגים, בירושלים נערכו השבוע בכוננות מוגברת לקראת ימים סוערים שכוללים כמויות חריגות של גשמים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת9"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


האסון שזעזע מדינה שלמה היה מותם של בני הזוג דין שושני וסתיו הררי, בני ה-25, שנלכדו במעלית בחניון בניין בשכונת התקווה בתל אביב וטבעו למוות. "האסון שקרה בתל אביב יכול לקרות בכל מקום, גם בירושלים יכול להיות מקלט שיוצף במים", מזהיר אלי כהן, מ"מ מנכ"ל בחברת הגיחון, בשיחה עם "כל העיר". "יש הרבה בניינים בירושלים עם תשתית ישנה והמקלט יכול לספוג מים. צריך להבין שאף תשתית לא יכולה לנצח את החורף, אי אפשר לתת אחריות שאצלנו בירושלים לא יהיו הצפות. כל מערכת בנויה להתנהלות נורמטיבית, ואף מערכת לא בנויה למקרי קיצון".

"במצב של גשמים רבים בעיית הניקוז צריכה להיות כבר מטופלת", אומר כהן, "עיריית ירושלים אחראית על עבודות הניקוז ואנחנו בחברת הגיחון אחראיים על ניקוי הקולטנים, על הכנת תשתית עירונית וכו'".


צומת גילה (צילום: פרטי)

צומת גילה (צילום: פרטי)



איך אתם נערכים לימים גשומים למניעת הצפות?
"אם מחר יירדו בירושלים מ"מ רבים של מים בשעתיים, התשתית בירושלים לא תוכל לנקז את הכל ויכולה להיות ברחובות מסוימים הצפה עד שייספג הגשם. אין לזה פתרון. אי אפשר לבנות מערכת ניקוז של כמה מטרים שאולי חלילה פעם בחמש שנים יירד גשם בצורה מוגזמת ויגרום לנזקים, זה לא נכון כלכלי לעשות את זה וגם יהיה קשה לתחזק את כל זה. בונים מערכת לפי צורה נורמטיבית של גשם שצפוי לפי ממוצע".

לפני כחודש התרחשו בגילה הצפות חריגות במספר מוקדים בשכונה, בראשם צומת הכניסה לגילה. כהן טוען כי "ההצפה המסיבית בגילה נגרמה בשל עבודות הרכבת הקלה. בתשתיות של שכונת גילה מעולם לא היו הצפות. רק כשהתחילו העבודות של הרכבת הקלה נסתמו הניקוזים ונגרמו לא מעט תקלות. כתוצאה מכך, התושבים חוו הצפות בצומת המרכזי של השכונה. חברת הגיחון עבדה שם שבוע שלם באופן רצוף, בנינו תשתית חדשה של ניקוז בצומת המרכזי, זה יכול לקרות בכל מקום שבונים רכבת קלה בגלל שמשנים תשתיות ומפלסים ".

הרלב"ד: תדווחו לנו על מוקדי סיכון בירושלים

בחורף נרשמות לא מעט סכנות בכבישים – החלקה, בורות ושדה ראייה מוגבל בשל מזג אוויר סוער. אבי שמר, מנהל מחוז ירושלים ברלב"ד, מציין כי "במטה הרלב"ד ישנו מוקד פניות ציבור שאליו האזרחים פונים עם בעיות שקשורות לתשתיות הכביש. מכיוון שאנחנו מעורבים בתחום התשתיות, ומדווחים לנו על מוקדי הסיכון. במידה ואנו רואים כי באמת יש מוקדים, שמסכנים את הנוסעים, אנו בוחנים אותם, מוציאים פנייה לעירייה, ומעבירים לטיפול מול האגף המתאים שאמון על הטיפול".

"כמו כן, גם בנושא ההסברה המסר המרכזי שלנו שכל משתמש דרך בין אם זה נהג או רוכב אופנוע צריך להתנהג בהתאם לתנאי הדרך, למזג האוויר ועוד", מדגיש שמר. "הערכות מצב לחורף נעשות על ידי העירייה, ואנחנו מציפים את זה בפני מנהלי המטות במרכזים ומחדדים את סוגיית החורף ברלב"ד".



תגיות:

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עצה לעירית ירושלים ולחברת הגיחון, לפעולה יעילה, מובנת מאליה ומאוד זולה, שתעזור בהקטנת הסיכון להצפות בירושלים: לפנות פחים, לרוקן מיכלי מחזור, לנקות את העיר ולפתוח את כל פתחי הניקוז הסתומים בזבל בצידי הכבישים. כל הלכלוך המעופף ברחובות מהפחים שברוב ימות השבוע עולים על גדותיהם, וממיכלי המחזור של הנייר והבקבוקים, שכמעט תמיד מלאים עד אפס מקום ותכולתם נשפכת לרחוב – גורמים לסתימת פתחי הניקוז באיזורים רבים בעיר. בשכונת גילה, שהחורף הזה סובלת מהצפות ענק, יש אמנם את בעיית החפירות של הרכבת שגורמת לבעיית ניקוז קשה, אולם בנוסף יש המון אשפה ברחובות, וכמו כן, רבים מאוד מפתחי הניקוז לצידי הכבישים פשוט סתומים באשפה. כשהתקשרתי בקיץ לעיריה להודיע על פתח סתום לחלוטין בשכונה, הפנו אותי לגיחון. בגיחון אמנם שלחו מישהו, אבל כשהסברתי לו שכדאי לפתוח את פתח הניקוז הסתום לפני החורף, הוא אמר לי 'גיברת, אבל עכשיו לא יורד גשם'. בקיצור – אם רוצים, אפשר לפחות לצמצם את תופעת ההצפות מכיוון מתבקש וברור מאליו, שאינו דורש תשתיות חדשות. פשוט לנקות את העיר המטונפת הזו, לדאוג לריקון בתדירות גבוהה הרבה יותר של פחים ומכולות מחזור, וכך אפשר יהיה לפחות למנוע את סתימתם של פתחי הניקוז. זה לא יפתור את הצורך בתשתיות חדשות, אבל לפחות יצמצם את הבעיה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר