(צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE, תומר אפלבאום)

לנצח את הקורונה – הזירה העסקית בירושלים ממשיכה לעבוד

בזירה העסקית-כלכלית-מסחרית של ירושלים מחפשים כל דרך יצירתית לתפקד למרות הקורונה

פורסם בתאריך: 13.3.20 13:14

בשבוע האחרון, בעקבות עליית המדרגה בכל הקשור לנהלי הבריאות בשל התפרצות מחלת הקורונה – הזירה העסקית-כלכלית בירושלים נכנסה להילוך הכי גבוה, במטרה להמשיך לתפקד. בעלי עסקים בירושלים מספרים ל"כל העיר" על תנועה דלילה יותר של לקוחות, לצד זאת הם מנסים למצוא פתרונות יצירתיים להמשיך ולהניע את גלגלי המסחר בעיר.

בגזרת המסעדות מספרים בשיחות עם "כל העיר" על השפעות משבר הקורונה בירושלים, ומתארים את ההתמודדות ואת הרצון לשמור על השגרה ועל קור הרוח עד כמה שניתן.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


קורונה (צילום: תומר אפלבאום)


"ההשלכות מורגשות מאוד", אומר בשיחה עם "כל העיר" שבי שרפלר, מבעלי מסעדת 'עזורה' בשוק מחנה יהודה. "קיימת היסטריה ויש ירידה בתנועה שמורגשת בשבועות האחרונים. זה מתבטא שאין קבוצות תיירים, בנוסף גם תיירות הפנים ירדה – אנשים לא מגיעים למקומות שמכילים ריכוזים גדולים של אוכלוסייה. אנחנו במסעדה תלויים יותר בתיירות פנים – צריך לשמור על מצב מאוזן בתוך כל העניין ועל הצורך לחסוך בעסק, להקדים תרופה למכה – במידה ותבוא מכה גדולה יותר אז אנחנו נערכים לכך. ניתן לראות שגם בשעות הצהריים הקבוצות לא מגיעות כמו בעבר. שוק מחנה יהודה היה שוקק קבוצות, תיירים ומדריכים. ככל שההיסטריה יותר גדולה ככה היא מורגשת, אנחנו במדינה עוד במצב יחסית סביר – רק שלא ישלחו את כולם בידוד ואז באמת העניינים  עלולים להחמיר".

מאיר מיכה, בעלי מסעדת 'פינתי' ברחוב קינג ג'ורג' שבמרכז העיר מקווה בשיחה עם "כל העיר" כי העסקים יחזרו לשגרה במהרה. "בכל פעם קורה משהו אחר בעיר – ירושלים ידעה פיגועים, מזג אוויר סוער שכולל סופות שלגים, ועכשיו גל הקורונה", מציין מיכה. "אבל הפעם ישנה השפעה של התקשורת שמכניסה לפאניקה. נכון, אין תנועה של תיירים כרגע וזה מורגש, נקווה שנתגבר על זה. הדאגה היא שאנשים לא יודעים כמה זמן המצב הזה יימשך ובשורה התחתונה תנועת הלקוחות זו פרנסה לבתי העסק. אני מקווה שזה ייגמר כמה שיותר מהר, אחרת עסקים עלולים לקרוס כמו מגדל קלפים. ישנם בעלי עסק שאין להם הון עצמי וצריכים לשלם שכירויות לעסקים, נקווה שנחזור לשגרה במהרה".

יחד עם הירידה בתיירות והתנועה בעסקים הירושלמים, יש שקוראים לשמור על אופטימיות ופרופורציות בעיר למרות המצב הקיים, ולא להיכנס לפאניקה. שף אבי לוי, בעלי מסעדת 'המוציא' במרכז העיר אומר כי "איך שלא נסתכל על זה, וכמובן במצבים כאלה שקשורים לווירוס מהזן הזה כל העסקים נפגעים, ללא ספק. נכון שזה מצב בעייתי, אך אני אופטימי ואני רוצה לומר לשאר העסקים לשמור על מקום של אופטימיות. להרגשתי האישית הדבר הזה יחלוף במהרה ויימצא לזה פתרון – אני אישית סומך על ההתנהלות של המדינה בנושא".

לוי מספר כי "במסעדה יש פגיעה בסביבות 20 אחוז, בעיקר בתחום האירועים. יש לי קומת סועדים שמכילה עד 80 אנשים, וכן היו ביטולים וצמצומים. במקום שיגיעו 80 סועדים הגיעו בסביבות 30 – אנשים כרגע לא רוצים להגיע לאירועים המוניים. יש לציין כי למרות המצב במסעדה שלי בפורים היתה תנועת לקוחות שבאו ודווקא די הופתעתי מהמצב. הכי חשוב זה לשמור על קור רוח ולשמור על פרופורציה".


קניון חנויות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)


גם בגזרת בתי הקפה בעיר מורגשת ההשפעה של משבר הקורונה בקרב ציבור המבלים. בקפה אביחיל בשכונת מלחה מדווחים על ירידה בתנועה בחד פורים, לעומת השנה שעברה. מנגד, ישנה עלייה בהזמנות לקייטרינג למשרדים ולבתים. "לפני כן הלקוחות היו באים באופן רנדומלי, וכעת הכמות ירדה", מספרת גליה דניאל-אביחיל, מבעלי קפה אביחיל. "במיוחד עכשיו בתקופת פורים, שאני זוכרת שבשנים קודמות היו מגיעות יותר משפחות עם ילדים, והיו הזמנות בלי סוף. מהבחינה הזו באמת העבודה ירדה. מנגד, יש את הגזרה השנייה בקפה אביחיל שהיא האירועים בפטיו שמכילים עד 65 איש, שבהם נרשמת עלייה בשל גל הביטולים של האירועים המוניים כמו בר מצוות. אנשים מעדיפים לצמצם את האירוע ולערוך אותו באופן בטוח".

"אבל הרבה מזמינים קייטירינג", אומרת דניאל-אביחיל, "מזמינים למשרדים ולבתים, במקום לצאת החוצה. מדובר בתקופה רגישה. יש בהלה והיא מורגשת. אנחנו מבינים שזה צו השעה, ובשורה התחתונה – כשאני מדברת עם עוד קולגות בעיר, נושא הקורונה עולה באוויר, אבל שאמרתי ישנה הבנה שזה המצב כרגע. צריך לגלות אחריות עד תום בנושא הזה".

גם על עולם הפקות האירועים ויחסי הציבור משבר הקורונה לא פסח. מפיקי האירועים ברחבי העיר מרגישים על בשרם את בהלת הווירוס – אירועים רבים בירושלים בוטלו השבוע בעקבות הנחיות משרד הבריאות.

לדברי ליעד רוח, בעלי משרד יחסי הציבור 'רוח גבית', "בכל העסקים שאנחנו מייצגים, כמו למשל בתי מלון ומסעדות, נרשמת ירידה בהכנסות", אומר רוח. "כל ההזמנות של התיירים לתקופה הקרובה ולפסח גם בירידה משמעותית. מרגישים את גל הקורונה בעיקר באירועים. למשל, בחג פורים היו הפקות גדולות שאנשים רכשו אליהם כרטיסים והם העדיפו לוותר כי הם מפחדים מכל ההתקהלות. גם ניתן היה לראות את זה בארנה כאשר התקיים המשחק של הפועל ירושלים מול מכבי ת"א בכדורסל והגיעו לצפות בו מעט אוהדים. הארנה היתה חצי ריקה בעקבות המצב מדובר בירידה כ-40 אחוז".

רוח מדגיש ואומר כי בכל יום שעובר בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, והמלונות מפסידים כסף וסופגים ביטולים. "הפחד הגדול של בעלי העסקים בירושלים שעובדים עם תיירות חוץ ופנים זה חוסר הוודאות, הם לא יודעים מתי משבר הקורונה ייגמר", אומר רוח. "העסקים הירושלמים מחכים בשקיקה לחודשי הקיץ, שהם החודשים הטובים ביותר, עם החגים והתיירות הטובה וכבר עכשיו בהזמנות לפסח ישנה ירידה בעשרות אחוזים. כל יום מקבלים ביטולים שעולים מדי יום. גם אנחנו בסוג של מצב קיפאון, אנחנו מבינים שהמסעדות ובתי המלון שאנחנו מייצגים מהדקים את החגורה – אז התוצאה שבכל דבר שאפשר לצמצם, עם זה בקמפיינים של פרסום ועבודה ביחסי ציבור, מצמצמים. ואנחנו מרגישים את זה".


בתמונה שוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני.למצולמים אין קשר לנכתב בידיעה)


"בשורה התחתונה ירושלים היא בין הערים המתויירות בארץ", מדגיש רוח, "וברגע שסוגרים את הכניסות למדינה אז ירושלים נפגעת באופן משמעותי עד רמת העסק הכי קטן. לדעתי, הממשלה חייבת להכין תוכנית מגירה לעסקים הקטנים, בטח בעיר ירושלים שחווה בכל פעם אירועים אחרים, בין אם זה אירועים ביטחוניים, הפגנות ובטח בתקופה כמו עכשיו – משבר גל הקורונה".

"אפשר לראות שיש ביטולים ואי הגעה למקומות, זה חד משמעית לא פסח על איש", אומר איש יחסי הציבור הירושלמי רון ירקוני. "תופעת הביטולים ואי הגעה למקומות ניכרת בכל מקום בעיר. במקומות שאני עובד איתם – בתי קפה ומלונות, איך שהתגלה המקרה הראשון של הקורונה ערכנו תוכנית למזעור נזקים, למשל: במסגרת בתי העסק הגדלנו את הפן של המשלוחים והטייק אווי במסעדות. בתי העסק שמבצעים משלוחים זה מציל אותם, הם יכולים עוד להרים את הראש. בנוסף, הגדלנו את הפרסום לבתי מלון לתיירות פנים, מכיוון שתיירות חוץ לא רלוונטית בזמנים אלה".

"יש דאגה ואי וודאות", מוסיף ומתאר ירקוני. "מכיוון שאנשים לא יודעים כמה זמן העניין הזה יימשך, ובסופו של יום הכיס קצר ולא עמוק, לכן במידה והמצב הזה הופך למשל לשלושה חודשים שאין עבודה, אז התוצאה לטווח הארוך שלא ניתן לתפעל עסק באופן שוטף. בסופו של דבר אנחנו רואים שאנשים מבינים שזה לא יכול להישאר לאורך זמן, ויש אנשים שעדיין יוצאים ומבלים".

יניב בן חקון, בעלי חברת ההפקות והתוכן 'אלטרנטיבה 1', מוסיף ומספר בשיחה עם "כל העיר" כי השבוע, בשל משבר הקורונה, בוטלו שלושה אירועים שהוא הפיק. "זה היה יום של עשרה טלפונים שהאירועים מבוטלים", הוא מתאר, "היו לי ביטולים בסך מיליון שקלים, ואני עוד מפיק קטן. הבעיה היא שאין תשובות מהגופים עצמם. יש כל מיני פרויקטים שמתעכבים בגלל הקורונה, ולא יודעים מה יהיה. למשל: בכל שנה אני עורך את מרתון הספינינג בחומות העיר העתיקה בחודש יוני. בתקופה הזו אני אמור להתחיל לפרסם אותו ולהתחיל למכור כרטיסים, ולא עשיתי זאת כי אף אחד לא יקנה כרטיסים באווירה הזאת, ואני לא אכנס להתחייבויות שעלולות להפיל אותי. זה מטורף. אנשים מבינים שהבור הרבה יותר גדול ועמוק".


בתמונה מרכז העיר (צילום: ארנון בוסאני.למצולמים אין קשר לנכתב בידיעה)


"צריך להבין, כשמפיקי אירועים עצמאיים שעובדים על אירוע זה לא רק ביום האירוע עצמו, אנחנו עובדים עליו תקופה אחורה, וסוגרים עם ספקים שגם נפגעים", מסביר בן חקון. "זה יכול להגיע לעבודה של חצי שנה ובסוף אנחנו לא מקבלים כסף. הפגיעה היא לא רק בזה שמתבטלים אירועים אלא הרבה יותר עמוקה".

"לפני שהקורונה תהרוג אותנו בריאותית היא תהרוג אותנו כלכלית", מסכם בן חקון. "היום אנשים מבינים את המשמעות של זה. אני בדעה שללכת בין הטיפות זה אסון וצריך לקבל החלטה. או שמכניסים את כולם, כולל כולם, לבידוד מוחלט – שבועיים של הקפאה ואז הציבור לא יהיה בחרדות ולא יוציאו כספים סתם, ולאחר מכן המדינה תהיה נקייה והכל ישוב לשגרה. או לחילופין לנסות לאתר את כל מי שנושא את הנגיף ולטפל באוכלוסייה המוחלשת בבת אחת. אך כרגע מה שקורה הוא שמשביתים את כל הכוח העובד. צריך לקבל החלטה, שחור או לבן, ללכת בשטח האפור זה מייצר אי ודאות וכדור שלג שמתגלגל ושמייצר תחושת פאניקה בקרב הציבור".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר