דוד ארליך ז"ל (צילום: מתוך פייסבוק 'תמול שלשום')
דוד ארליך ז"ל (צילום: מתוך פייסבוק 'תמול שלשום')

"מאבני היסוד של התרבות הירושלמית": חברים נפרדים ממייסד "תמול שלשום" דוד ארליך ז"ל

מייסד מרכז התרבות בנחלת השבעה "תמול שלשום" דוד ארליך נפטר הלילה בפתאומיות. שותפו דן גולדברג סופד לו: "הרעות והתקווה לעתיד טוב תמיד היו דרכו"; יוצרת התוכן כרמית ספיר ויץ סופדת לו: "אוהב אדם שלא רק דיבר על סובלנות. הוא חי אותה"

פורסם בתאריך: 22.3.20 23:54

הלילה נפטר בפתאומיות לאחר שלקה בלבו הסופר דוד ארליך ז"ל, מייסד מרכז התרבות "תמול שלשום" – מוסד ירושלמי בנחלת שבעה. לבו נדם והוא בן 61 במותו.

"בצער רב ובכאב גדול עלי לעדכן ולהודיע ששותפי היקר, חברי הטוב והמייסד של תמול שלשום, דוד ארליך נפטר הלילה", כך מודיע דן גולדברג, שותפו ל"תמול שלשום". "קשה לי לדבר עליו בלשון עבר. דוד היה איש רוח, אדם אוהב בריות בעל לב רחב. איש משפחה ואב למופת. הטוב שבו, הרעות והתקווה לעתיד טוב תמיד היו דרכו. עוד נשב כולנו ונדבר עליו ועל מי שהיה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ארליך ז"ל הוא מאבני היסוד של התרבות בירושלים. לאחר שירותו הצבאי הוא פתח בקריירה עיתונאית, כשעבד בעיתון "דבר בירושלים", ובין השאר היה כתב ומפיק בקול ישראל. בהמשך כתב במוסף "הארץ" ולאחר מכן עבד כמרצה באוניברסיטאות בארצות הבית. את בית הקפה, המסעדה, חנות הספרים – מקום שהיה מרכז תרבותי של ממש בירושלים – "תמול שלשום", הוא הקים ב-1994 יחד עם שותפו דן גולדברג. המקום נקרא על שם ספרו של ש"י עגנון. בפתיחה של המתחם הופיע המשורר יהודה עמיחי – ולאורך השנים התקיימו בו אירועי ספרות ומוזיקה חיה. האוכל במקום זכה להכרה בינלאומית – מנת השקשוקה ב"תמול שלשום" זכתה בתואר אחת מעשר ארוחות הבוקר הטובות בעולם, על ידי מגזין לונלי פלאנט. 

כרמית ספיר ויץ, יוצרת תוכן וכתבת הספרות של "מעריב", מספרת הערב ל"כל העיר" כי "בראשית דרכי ב'כל העיר' של שנות ה-90, קיבלתי מעיתונאית ותיקה רשימת שמות של דמויות ירושלמיות בולטות, מסודרים לפי הא"ב. דוד ארליך היה השם הראשון. 'דברי איתו', אמרה לי. 'הוא יודע הכל'".


תמול שלשום (צילום: איוון טיכיינקו)

תמול שלשום (צילום: איוון טיכיינקו)


"'תמול שלשום' היה קפה ספרייה שאך נפתח לקהל הרחב בהשתתפותו של המשורר איש ירושלים, יהודה עמיחי. היו שם ספרים, אנשים בכל הצבעים, תפריט אוכל מסקרן ותפריט מפגשים ספרותיים מסקרן לא פחות", מתארת ספיר ויץ. "בירושלים, שידעה מורדות שינויים דמוגרפיים, היו שני דברים שנותרו יציבים לאורך השנים: 'תמול שלשום', והחיוך של ארליך. הוא באמת ידע הכל. הוא היה ידען ארוג מאותיות וממילים, אוהב אדם שלא רק דיבר על סובלנות. הוא חי אותה. בחיוך, בנועם, בפתיחות. ובמילותיו של ש"י עגנון ב'תמול שלשום': 'כלום יש דבר המקרב את הלבבות כרעיון משותף?'. ארליך הוא אבן מאבני היסוד של התרבות הירושלמית והתרבות בכלל זה רבע מאה. ואילו היה שומע את המשפט הזה, בוודאי היה מחייך את חיוכו המפורסם ואומר בשקט: 'רבע מאה? איך קרה דבר כזה כל כך מהר?'".

אלון שחר, מנכ"ל הבית הפתוח בירושלים: "הלב נשבר עם לכתו של דוד ארליך, מהדמויות הבולטות בקהילה הגאה הירושלמית בעשורים האחרונים, סופר פורץ דרך, חבר ועד מנהל בבית הפתוח, מעמודי התווך של הקהילה. דוד הקים את 'תמול שלשום', קונספט ייחודי שהיווה מרכז תרבותי ומקום מפגש קהילתי בעיר. תמיד היה שמח לארח אירועים ומפגשים של הקהילה הגאה ועולמות הרוח והספרות. עוד רבות ייכתב על תרומתו למרקם החיים הייחודי בעיר ועל הגישה המיוחדת שהוביל בהידברות עם מנהיגי העדה החרדית זמן המחאות נגד אירועי 'מצעד הגאווה העולמי' ב-2006".

הלווייתו של דוד ארליך ז"ל תתקיים ביום שני, 23.3, בבית העלמין ברחובות, רחוב גורודיסקי, בשעה 13:00.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אלירן

    יהי זכרו ברוך
    באמת אדם מדהים! אני זוכר אותו
    למשפחה שלא תדעו עוד צער

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עצב גדול. הינו שכנים בתקופה שהייתי בשאנטי . המון שיחות על המרפסת. תמיד מחיך נעים הליכות . ואיש שיח מדהים. לאורך שנים שמרנו על קשר מתעדכנים. נעזרים.בניתה מקום אבן דרך בתרבות ירושלים.
    עצב גדול לי ולירושלים.
    אילן

  3. מירה נדב

    הכרתי את דוד, ממש בשלבים הראשונים של התארגנות לפני הפתיחה של "תמול שלשום' איש צעיר עם קסם רב והמקום שיקף את אופיו החם, ידיעותיו וצניעותו. אזכור אותו תמיד, משתתפת בצערכם

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכרתי את דוד, בדיוק בזמן ההתארגנות, של פתיחת "תמול שלשום', צעיר יפה תואר עם שפע של קסם, כדור מרץ, ובעיקר צנוע למרות מעלותיו, שמחתי לתרום בתחילת הדרך ספרים לפתיחת המקום, שהיה תמיד נעים טעים ומעניין, מקום ששיקף את אופיו וקסמו ותמיד אזכור אותו,…משתתפת בצערכם על לכתו בטרם עת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר