שולחן סדר, אילוסטרציה קשיש (צילומים:Fotolia, datafox)
שולחן סדר, אילוסטרציה קשיש (צילומים:Fotolia, datafox)

פסק ההלכה התקדימי של ראש אב בית הדין בירושלים: מותר להשתמש בתוכנת ZOOM בליל הסדר

כשהטכנולוגיה פוגשת את הדת: הרב אליהו אברז'יל, ראב"ד ירושלים, הוא בין הרבנים שחתומים על פסק ההלכה, לפיו בשל משבר הקורונה והמגבלות על מפגשים משפחתיים מותר להשתמש בתוכנת המחשב גם ביום חג

פורסם בתאריך: 25.3.20 12:25

שורת רבנים מוכרים, ביניהם גם הרב אליהו אברז'יל, ראש אב בית הדין בירושלים, פרסמו פסק הלכה תקדימי שקובע כי מותר להשתמש בתוכנת ZOOM (פגישות וידאו) בערב פסח וזאת על מנת לחגוג את ליל הסדר בחיק המשפחה ולמנוע את בדידותם של המבוגרים.

ערב פסח יצוין, כידוע, בעוד שבועיים – ב-8.4, ובשל המגבלות שהוטלו על ידי משרד הבריאות האוסרות התקהלויות מכל סוג שהוא, ובעיקר בשל הקריאה החד משמעית מבני הגיל השלישי להימנע ככל הניתן מיציאה מהבית וממפגש עם האוכלוסייה, עלה החשש כי רבים יחגגו את ליל הסדר בגפם ועל כן הונחה הסוגייה בפני הרבנים מאגוד חכמי המערב בארץ ישראל.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


פסק ההלכה שעליו חתמו הרבנים מחלק את הסוגייה לשלוש בעיות מרכזיות ועונה עליהן.

הראשונה – הפעלת המכשיר ביום טוב (חג) – בפסק ההלכה נכתב כי "באשר להיתר הדלקת חשמל ביום טוב ידוע כי חלוקים בו חכמי ישראל הספרדים וחכמי צפון אפריקה, רובם ככולם מתירים, והרבה מחכמי אשכנז אוסרים. ברם, בענייננו אין צורך להפעיל את המכשיר כי הוא מופעל בערב חג, רק שיש חשש שמא יכבה וידליק אותו, ובחשש זה נראה שאפשר לסמוך על המתירים".

הבעיה השנייה שמוצגת היא הפיכת יום חג ליום חול, ובעניין זה נכתב: "נראה שאפשר להקל לצורך מצווה".

הבעיה השלישית שעליה עומדים הרבנים היא החשש שיעשה שימוש בתוכנה גם בימי חג אחרים וזאת שלא לצורך. הרבנים כתבו בפסק ההלכה כי : "ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חרום בלבד, מה גם שחג הפסח הוא חג מיוחד ובפרט ליל ההגדה שכולם רואים בו אירוע מיוחד שהוא ברית בין ה' לישראל… זאת ועוד, עניין נוסף יש בזה והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם ולמנוע מהם דיכאון ורפיון נפשי אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים".

בסיכום הפסק נכתב: "נראה לנו להתיר (את השימוש בתוכנה, ש"ה), תוך הדגשה שזה רק למצב חרום ורק לצורך ליל הסדר תש"פ ולמי שזקוק לזה, וכשם שמתירים בשבת רפואה לחולה שאינו מסוכן על מנת לרפא אותו ממחלתו כך זה".



אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אזרח ותיק

    שיכינו כבר פסק הלכה כזה לפסח תשפ"א.
    הקורונה לא תוותר על תשומת הלב שהיא מקבלת ותשאר כאן.

  2. שי

    מעניין שאין את ה'היתר'.
    וחוצמזה, מה זה ההפקרות הזאת? מה הולך כאן?בגלל חיידק קטן נגמרה ההלכה???
    אני רוצה לראות מה לדוגמה יעשו מול אחד שירצה להעלים מס 'בגלל הקורונה'… אחדד שיסחור בסמים 'בגלל קורונה'….
    צריך לדעת, יש דברים שאסור לעשות, ולא יעזור שום דבר!
    כשרב ירא"ש לוקח בכובד ראש את הנושא, ומכריע, לפעמים, בדברים מסויימים, יש היתרים וקולות.

  3. חגית

    כל הכבוד! סוף כל סוף רבנים שמוכנים לראות שצריך להגיש לפעמים ולהתאים את הדת לעידן המודרני, במקום להיות תקועים ומבוצרים בעמדותיהם.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר