כיכר ספרא, עופר ברקוביץ, משה ליאון (צילומים: שלומי כהן, אורן בן חקון)
כיכר ספרא, עופר ברקוביץ, משה ליאון (צילומים: שלומי כהן, אורן בן חקון)

מבקר המדינה על מימון הבחירות לעירייה: גירעון לסיעה של ליאון; דוח חיובי להתעוררות

מהדוח עולה כי סיעת 'ירושלים שלנו' של ראש העיר ליאון רשמה גירעון של כ-3.6 מיליון שקלים; 'ירושלים תצליח' של אלקין עם גירעון של כ-6.5 מיליון שקלים. המספרים והתגובות בפנים

פורסם בתאריך: 30.3.20 12:30

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם ביום חמישי האחרון את דוח מימון הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בחודש אוקטובר 2018. ממצאי הדוח מראים כי רשימתו של ראש העיר משה ליאון – 'ירושלים שלנו' – סיימה את מערכת הבחירות בגירעון של 3.6 מיליון שקלים. סיעה נוספת שסיימה את מערכת הבחירות בגירעון גדול היא סיעת 'ירושלים תצליח' של מי שהיה המועמד לראשות העיר זאב אלקין – גירעון של כ-6.5 מיליון שקלים. השורה התחתונה של שתי הסיעות היא שהן לא קיבלו דוח חיובי מהמבקר, שאף שלל משתיהן חלק ממימון המפלגות שלו הן זכאיות.

מנגד, סיעות 'התעוררות', 'חביליו מצילים את ירושלים' ו"מאוחדים עם אריה קינג' זכו לדוח חיובי ממבקר המדינה. על יתר הסיעות שהתמודדו בבחירות למועצת עיריית ירושלים לא ניתן דוח – חלקן מהסיבה כי המבקר יפרסם את הדוחות שלהן ביחד עם סיעות האם הארציות (הליכוד, הבית היהודי, ש"ס, מרצ וכו') והאחרות משום שלא הגישו בזמן את הדוחות הכספיים. הדוחות הללו, כך נכתב בדוח, יפורסמו בהמשך.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


מדוח המבקר עולה, כאמור, כי סיעת 'ירושלים שלנו' של ראש העיר ליאון, שכידוע לא הצליחה להכניס אף נציג למועצת העירייה, רשמה בסיבוב הבחירות הראשון חריגה של 2,092,617 מיליון שקלים. בסיבוב השני, שבו היתה ההתמודדות בין ליאון לבין עופר ברקוביץ על ראשות העיר, עמדה הסיעה בתקרת ההוצאות.
בהקשר זה מציין המבקר כי "הסיעה סיימה את מערכת הבחירות בגירעון, ולפי הסבריה הוא יכוסה ממקורות עצמיים של נציגיה. מדובר בתרומה אסורה לפי סעיף 16 לחוק כפי שקבע מבקר המדינה בעבר".

לסיכום, דוח המדינה קובע כי לסיעת 'ירושלים שלנו' לא ניתן דוח חיובי. "בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר שמבקר המדינה שקל בין היתר את ההסברים שניתנו, לרבות בדבר כוונת נציגי הסיעה לכסות את הגירעון שנוצר – המליץ מבקר המדינה להשית שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בסכום של כ.245.854 אלף שקלים, שהם 6 אחוזים מהמימון הממלכתי המגיע לסיעה".

בתגובה לדוח המבקר מוסר ראש העיר ליאון: "רשימת 'ירושלים שלנו' ביססה את תקציב הבחירות שלה באופן צנוע ושמרני על יסוד סקרי דעת קהל מהימנים, אשר צפו לרשימה בראשות ליאון לא פחות מ-3 מנדטים. אילו התוצאה היתה בהתאם לכך, לא היה נוצר כל גרעון. לצערנו, הסקרים ביטאו את הצלחת ראש הרשימה ופחות את תוצאות הרשימה, אשר ניזוקה במיוחד עקב תקלה בכיתוב של פתקי ההצבעה, אשר שמו של ליאון נשמט מהם. אנו משוכנעים כי לולא תקלה זו, לא רק ליאון היה נהנה מההישג המרים, אלא אף הרשימה. משה ליאון, בניגוד לאחרים, לא לקח "ערבויות" מגורמים פרטיים ומימן באמצעות הלוואות אישיות את תקציב הסיעה, הכל מתוך הקפדה על אחריות ציבורית. משהתבררו תוצאות הבחירות, ומשה ליאון נבחר לתפקיד ראש עיר, חשב ראש העיר כי ראוי שלא לקיים מסע גיוס תרומות נרחב (המותר על פי חוק) מחשש לניגוד עניינים ואבק של חשש למניעי התורמים וכיסה את הגרעון מכספו האישי. משה ליאון גאה באופן הציבורי שבו ניהל את המערך הכספי ועל כך שהעדיף לממן את הגרעון מכיסו".

באשר לסיעת 'ירושלים תצליח' של השר אלקין, שהפסיד כזכור בבחירות לראשות העיר, ופרש לאחר מכן ממועצת העירייה, קובע המבקר כי "ההוצאות חרגו מהגבולות הקבועים בחוק ב-1,316,531 שקלים".


זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)


עוד מציין דוח המבקר על סיעת 'ירושלים תצליח' כי "לצורך מימון הוצאות הבחירות שלה, קיבלה הסיעה הלוואות בסכומים ניכרים כנגד ערבויות מותרות על פי דין. פרטי הערבויות והערבים פורסמו לציבור כנדרש. לשם פירעונן של ההלוואות האמורות ולכיסוי גירעון הסיעה חולטו חלק מהערבויות. כפי שקבע מבקר המדינה בעבר, חילוט ערבויות שסכומן גבוה מסכום התרומה המירבי המותר לא עומד בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק".

לסיכום נכתב בדוח המבקר כי "בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר שמבקר המדינה שקל בין היתר את ההסברים שניתנו, המליץ מבקר המדינה, בתוקף סמכותו לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בסכום של 80,952 שקלים, שהם 3 אחוזים מהמימון הממלכתי המגיע לסיעה".

יו"ר סיעת 'ירושלים תצליח', פלר חסן נחום מוסרת: "היתה לי הזכות לרוץ יחד עם השר זאב אלקין, אשר גרף בסיבוב הראשון כ-20 אחוזים מקולות הבוחרים. לצערנו, הרף הנדרש לקבלת החזר רוב ההוצאות בגין ההתמודדות הוא 25 אחוזים, ולפיכך תחשיבי הקמפיין לא היו צפויים. בנוסף יש לזכור כי תמיכתה של רחל עזריה באלקין כללה גם אחריות על חובות סיעתה בהיקף של כמליון שקלים. הסיעה עבדה בשקיפות לאורך כל הקמפיין וכלל הכספים הגיעו ממקורות ידועים. אנו שמחים לקחת חלק בקואליציה ולהמשיך לפעול למען תושבי ירושלים".

מנגד, כפי שכבר צוין, סיעת התעוררות זכתה לדוח חיובי ממבקר המדינה וזאת לאחר שעמדה בהוראות החוק. על פי נתוני דוח המבקר סך ההוצאות של הסיעה, שזכתה כידוע ב-7 מקומות במועצת העירייה, עמד על כ-12.3 מיליון שקלים, כאשר ההכנסות (כולל מימון הוצאות בחירות מהמדינה) עמד על כ-13 מיליון שקלים.
דוח המבקר קובע באשר להתעוררות כי הסיעה עמדה בתקרת. עוד מצוין בדוח כי התרומות שקיבלה 'התעוררות' חוקיות לפי סעיף 16 לחוק, ובנוסף נכתב כי "ניהול חשבונות פי הנחיית מבקר המדינה". לסיכום הביקורת נכתב כי לסיעת 'התעוררות' "ניתן דוח חיובי".

מבקר המדינה נתן, כאמור, דוחות חיוביים גם לסיעת 'מצילים את ירושלים' בראשות עו"ד יוסי חביליו, שלה נציג אחד במועצת העירייה, וכן לסיעת 'מאוחדים' בראשות אריה קינג, שלה שני נציגים במועצת העירייה.


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


מתנועת התעוררות נמסר: "אנחנו גאים שדוח מבקר המדינה קבע שהתעוררות בירושלים ניהלה קמפיין בסדר מופתי וללא רבב. מיום הקמתה התעוררות מובילה עשיה פוליטית נקיה ושקופה. שמרנו על כללי מנהל תקין ושקיפות לאורך הקמפיין. נמשיך לפעול ברוח הזו ולפעול שגם עיריית ירושלים תהיה שקופה, נקייה משחיתות ויישמרו בה כל כללי המנהל התקין, לטובת כל תושבי ירושלים".

חבר מועצת העירייה עו"ד יוסי חביליו: "כפי שאנחנו קוראים למנהל תקין, השתדלנו לנהל את מערכת הבחירות על פי החוק ואני שמח שמבקר המדינה קבע לנו דוח חיובי".




אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר