(מימין למעלה עם כיוון השעון) אחות כללית יפעת ממן, אחות מכבי מירי אמוייב, אחות לאומית גליה פלד, אחות מאוחדת אנה צ'רניך (צילומים: כללית מחוז ירושלים, דוברות מכבי, לאומית שירותי בריאות)
(מימין למעלה עם כיוון השעון) אחות כללית יפעת ממן, אחות מכבי מירי אמוייב, אחות לאומית גליה פלד, אחות מאוחדת אנה צ'רניך (צילומים: כללית מחוז ירושלים, דוברות מכבי, לאומית שירותי בריאות)

אחיות קופות החולים בירושלים: "גם אנחנו חוששות להידבק בקורונה, אבל עושות הכל כדי להיות מוגנות"

מאז התפרצות הנגיף קופות החולים בעיר - כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית - עברו לעבוד במתכונת מצומצמת, ובעיקר מטופלים המקרים הדחופים: "מה שלא דחוף מחכה לאחר הקורונה"

פורסם בתאריך: 1.4.20 08:10

האחיות והאחים בקופות החולים בירושלים ממשיכים בעבודתם בצל התפשטות והחשש מחשיפה לנגיף הקורונה. בסניף כללית במקור ברוך מספרים כי למרות התפרצות הקורונה, הציבור החרדי המשיך להגיע לסניף, ורק בימים האחרונים נרשמת ירידה בכמות הפונים. "היו מגיעים אלינו מטופלים כאילו אין קורונה בעולם", מספרת בשיחה עם "כל העיר" האחות יפעת ממן. "המרפאה שלנו מכילה המון מטופלים מהחברה החרדית וקשישים, ורק בימים האחרונים יש שיפור בהגעה לקופת החולים ביחס למה שהיה עד לפני שבוע. ביום חמישי שעבר חלה ירידה בכמות האנשים שמגיעה לבקש טיפול, המטופלים הבינו שאפשר להתקשר למרפאה ולהתייעץ איתנו טלפונית, ולהימנע כמה שאפשר מלהגיע לקופת חולים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


יפעת ממן, אחות בקופת החולים כללית, מקור ברוך (צילום: כללית מחוז ירושלים)

יפעת ממן, אחות בקופת החולים כללית, מקור ברוך (צילום: כללית מחוז ירושלים)


ממן מוסיפה ומספרת כי בשל החשש מהתפשטות המחלה, הצוות הרפואי בתוך המרפאה הצטמצם: "בימים האלה ישנו פחות כוח אדם, וזה אומר שיש יותר עומס על העובדים. על מנת להתמודד עם המצב – קודם כל אנחנו פועלים לפני הנהלים שנקבעו – כל מי שמגיע אנו עושים לו תשאול רפואי אצל האחות, לא נכנסים ישר למרפאה. צריך לזכור שמלבד הקורונה יש בעיות אחרות שאנחנו צריכים לטפל בהן. אבל אסור לנו לקחת סיכון – דבר ראשון אנחנו מתשאלים את המטופלים על הקורונה. במידה ואנחנו רואים חשד למחלה זיהומית נשימתית אנחנו ישר שמים על המטופל מסכה ושולחים אותו לחדר בידוד – אנחנו מאוד מקפידים על אמצעי הזהירות".

לדברי ממן, למרות אמצעי המיגון הרבים שיש לצוות הרפואי במרפאת מקור ברוך, וההיצמדות לנהלי משרד הבריאות עדיין ישנו חשש להידבקות: "הצוות מתמגן לפני ההנחיות. לכולם יש ציוד כפפות ומסכות וכל מה שצריך. לפני כמה ימים עברו חולי קורונה במרפאה, גילינו את זה בדיעבד ושלחנו אנשים לבידוד, זה מלחיץ אבל זה המצב. גם אנחנו חוששות להידבק בקורונה, אבל מדובר בשליחות ואנחנו עושות את הכל כדי להיות מוגנות. בשורה התחתונה, אנחנו מבצעים הרבה שיחות טלפון יזומות מטעמינו על מנת לצמצמם המתנה, וכי אין לנו דרך אחרת מכיוון שאין לרוב המטופלים שלנו אפשרות לשליחת הודעות, אין להם טלפונים חכמים. מה שלא דחוף מחכה לאחר הקורונה – זה מורגש גם כאן".



מירי אמוייב, אחות ב'מכבי שירותי בריאות' בסניף פסגת זאב, מדגישה כי "הצוות הרפואי ב'מכבי שירותי בריאות' עובד באותן שעות, ונמצא על מנת לתת מענה לאוכלוסייה. מטבע הדברים יש פניות רבות של מטופלים, ויחד עם זאת אנחנו באמת בודקים מי מהמטופלים כדאי שיגיעו למרפאה", מציינת אמוייב. "כמו כן, יש לנו דיילות בכניסה שקיבלו הדרכה מסודרת והן עושות תשאול ומבררות עם המטופלים מהי הסיבה שהגיעו למרפאה על מנת למנוע חשיפה לקורונה, גם אנחנו שואלים אם יש חום, סימני שפעת וכו'".


מירי אמוייב, אחות בקופת חולים מכבי, סניף פסגת זאב (צילום: באדיבות מכבי שירותי בריאות)

מירי אמוייב, אחות בקופת חולים מכבי, סניף פסגת זאב (צילום: באדיבות מכבי שירותי בריאות)


"כמובן שגם אצלנו יש הקפדה על מיגון כראוי", מוסיפה אמוייב. "יש לנו את כל הציוד הנדרש, ועושים בזה שימוש מושכל. לא עבדנו עם מסכות לפני הקורונה וכעת אנו מקפידים על הוראות משרד הבריאות ושמים דגש יתר על היגיינה בצורה מוגברת ומרחק של שני מטרים אחד מהשני. בסופו של יום המטופלים מגיעים לקבל שירות שהם צריכים ואנחנו כאן לתת אותו וחשוב לנו שהם ירגישו ביטחון".

אמוייב מציינת כי על מנת לשמור על בריאות הצוות והמטופלים הם משתדלים להשתמש כמה שיותר באמצעים דיגיטליים, כדי לצמצם את החשיפה לנגיף. "היום אפשר להעניק מענה באמצעות האינטרנט. גם המטופלים עצמם מעדיפים להשתמש באמצעים דיגיטליים, מאשר להגיע לקופת החולים – האנשים שוקלים וחושבים פעמיים אם לצאת ולהגיע לקופת חולים במיוחד האוכלוסיות בסיכון".

בימים האחרונים מטופלים רבים בכל קופות החולים בעיר מעדיפים שלא להגיע לסניפים מחשש להידבקות בקורונה, לעתים מדובר בכאלה שזקוקים לטיפול דחוף. "אני מרגישה ירידה בכמות המטופלים", מבהירה אמוייב. "גם בהיקף המטופלים שמגיעים לבדיקות דם. אנשים שלא זקוקים בדחיפות לבדיקות אינם מגיעים לקופת החולים, אבל במקרים מסוימים יש לנו אופציה של שליחת אחות לבתים. חשוב לנו לשדר למטופלים שישמרו על עצמם ויימנעו מלצאת החוצה למקומות לא חיוניים ולא חשובים למען עצמם ולמען שאר האוכלוסיות. מצד שני אנחנו פה לכל לשאלה, חשוב לנו שבתקופה הזו הם יידעו שיש למי לפנות".



גם בסניף קרית היובל ב'מאוחדת שירותי בריאות' מבצעים תשאול למטופלים שמגיעים למתחם. אחות המרפאה אנה צ'רניך, מספרת בשיחה עם "כל העיר" כי "המטופלים עוברים בכניסה לקופת החולים תשאול לגבי חום, חזרה מחו"ל וסימפטומים שונים. במידה ואנו מזהים חשד לקורונה יש לנו חדר בידוד שמתאים במיוחד למטופל, שהכניסה שלו צדדית. הרופא מתמגן כראוי ומגיע לבדוק את החולה, יש מקרים שלא בהכרח מדובר בקורונה וזו יכולה להיות שפעת, אך בעזרת התשאול אנחנו יודעים איזה טיפול להעניק".


אנה צ'רניך, אחות בקופת חולים מאוחדת (צילום: באדיבות מאוחדת)

אנה צ'רניך, אחות בקופת חולים מאוחדת (צילום: באדיבות מאוחדת)


"במרפאה בקרית היובל יש לנו שתי עמדות של קביעת תורים, כך שהכל יותר מסודר", מוסיפה ומספרת צ'רניך. "אנו דואגים שלא תהיה הצטברות של מטופלים באותו מסדרון, שלא תהיה המתנה. שכמה שפחות מטופלים ימתינו בתוך המרפאה. בזמן האחרון מגיעים פחות אנשים בגלל המצב. בכלל – לאוכלוסייה מהבוגרת ולאוכלוסיה בסיכון, כמו חולים כרוניים – אנו ממליצים להישאר בבית. יחד עם זאת יש להם עדיין למי לפנות, יש מענה למרות גל הקורונה".

לפני כשלושה שבועות גילו במרפאה כי חולה מאומת ביקר במקום. "כשביקר כאן חולה מאומת היה חשש להידבקות, וישר פעלנו בהתאם להנחיות", מספרת צ'רניך. "הוצאנו רשימות של מטופלים שביקרו באותו יום, ועשינו תחקיר מעמיק מי בא במגע עם החולה. יש לציין כי הוא היה אחראי והכניס את עצמו לבידוד מרצון ומנע חשיפה מיותרת לאחרים, הצוותים היו מודאגים כי זה בכל זאת מלחיץ. אנחנו משתמשים בכל אמצעי המיגון הנדרשים – מסכות, כפפות וכו' ונצמדים להנחיות משרד הבריאות".

"בעבודתנו מדובר בשליחות גדולה", מסכמת צ׳רניך. "אחד הפתרונות למנוע חשיפת מטופלים להידבקויות אלו האמצעים הדיגיטליים שעומדים לרשותנו, ודרכם ניתן לקבל טיפול רפואי כמעט בכל עניין".



גליה פלד, אחות ב'לאומית שירותי בריאות' סניף שכונת גאולה מוסיפה ומספרת כי "כולם צריכים להישאר בבתים – והשבוע הרגשנו שזה התחיל לחלחל גם במגזר החרדי. אם לפני שבועיים היו מגיעים עשרות מטופלים למרפאה, בשבוע האחרון ניתן לראות שבאים מטופלים בודדים. היום המטופלים לא מתקהלים, וכמובן שאנו נוקטים בכל אמצעי הבידוק והתשאול בכניסה לקופה – כל אדם שמשתעל ויש לו חום, יש רופא שמחליט אם להכניסו לטיפול בסניף. גם מטופלים שיש להם מחלות ויראליות אחרות, אנחנו מתייחסים אליהם כאל חשודים לנשאי קורונה, ולכן יש רופא שמקבל את ההחלטה. לצוות הרפואי יש את כל אמצעי המיגון הנדרשים – מסכות, כפפות. במידה ויש חשד לחולה קורונה אנחנו מתמגנים בצורה אבסולוטית".


אחות קופת חולים לאומית גליה פלד (צילום: פרטי)

אחות קופת חולים לאומית גליה פלד (צילום: פרטי)


פלד מספרת כי גם במרפאה שלהם עברה נשאית קורונה. "נשאית הקורונה הגיעה לטיפול במרפאה", מספרת פלד, "והיא לא ידעה שהיא חולה, לכן הרבה נכנסו לבידוד, גם מהצוות הרפואי".

"בשורה התחתונה מסר הבידוד חלחל למטופלים בסניף גאולה", מסכמת פלד. "הרבה קשישים שנמצאים בקבוצת סיכון מתקשרים אלינו על מנת להתייעץ ולדעת האם אפשר לדחות את הטיפול, ולא מגיעים ישר לקופת חולים כבעבר. יש לציין כי בסניף לאומית בגאולה שמורכב ברובו מהחברה החרדית אנו מתקשרים הרבה בעזרת הטלפונים מכיוון שכמעט ואין שימוש במדיה הדיגיטלית כמו במרפאות אחרות – לכן כל ההתייעצויות הן טלפוניות. הם כבר מבינים שלא כדאי להסתכן בהידבקויות".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר