משה ליאון (צילום: דוברות עיריית ירושלים)
משה ליאון (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

ראש העיר ליאון ל"כל העיר": "דאגנו באופן פרטני לכך שלכל אחד מתושבי העיר יהיה שולחן סדר כהלכתו"

חלוקת סלי מזון, צחצוח המרחבים הציבוריים ותגבור עבודות התשתית: על רקע משבר הקורונה, מספר ראש העיר משה ליאון על ההיערכות המיוחדת של העירייה לחג הפסח. ראיון

פורסם בתאריך: 7.4.20 19:04

פסח 2020 יהיה ככל הנראה החג הכי עצוב של בני הדור הנוכחי. משבר הקורונה וההנחיות המפורשות של משרד הבריאות לערוך את ליל הסדר בחיק המשפחה הגרעינית בלבד, הופכים את החג למשהו שעדיין לא נראה פה, גם לא בימי הצנע וגם לא בימי מלחמה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בראיון מיוחד לקראת החג, מתייחס ראש העיר משה ליאון לנושא ואומר ל"כל העיר": "לצערי, זה יהיה הפסח הכי עצוב שהיה אי פעם. בדור שלי אני לא זוכר שהיה פסח כזה. אמנם יהיה פסח כהלכתו, אבל עצוב – כל אחד מאיתנו יעשה את החג רק בחיק הגרעין המשפחתי שלו. ולמרות שזה עצוב – אני בהחלט מצטרף לקריאה של ראש הממשלה ושל ראשי מערכת הבריאות ומבקש – קיימו את הסדר רק עם המשפחה הגרעינית".

"אין ספק שזו תקופה מאתגרת וקשה", מוסיף ואומר ליאון. "המיוחד בתקופה הזו הוא שאנחנו מאוחדים יותר מאי פעם. כולנו – חרדים, חילונים ותושבי מזרח ירושלים – נלחמים ביחד בנגיף הנוראי הזה. אומרים שבכל בכל דבר רע יש גם טוב – אז למרות הקשיים הרבים אני בהחלט רואה את הטוב: בהתגייסות ובערבות הדדית. אני רואה מעשים ואני רואה אחדות וזה מחמם את הלב. אני מאחל לכל תושבי ירושלים שלמרות הכל יעברו את החג בשמחה. נתפלל ביחד עם כולם שאחרי החג נוכל לחזור לאט-לאט לחזור לשגרה, כמובן שתחת התנאי שעד אז נשגיח ונקפיד על הוראות משרד הבריאות".

בירושלים יש משפחות נזקקות רבות – איך נערכתם לכך בצל המשבר?

"אנחנו כעירייה דאגנו באופן פרטני לכך שלכל משפחה ולכל אחד מתושב העיר יהיה שולחן סדר כהלכתו, שלא יהיה מי שיישאר בלי אוכל. קיבצנו את כל הרשימות מכלל הגופים שקשורים לרווחה. וההיערכות לנושא הזה היתה גדולה ומשמעותית. בסופו של דבר, לא תהיה בירושלים משפחה אחת שבה לא יהיה אוכל בליל הסדר".


משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)

משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)


הניקיון בצמרת סדר העדיפויות

חלוקת סלי מזון היא רק נדבך אחד מההיערכות של העירייה לקראת פסח. אמנם הימים הם ימי משבר הקורונה, אך נושא הניקיון עדיין תופס מקום נכבד בסדר היום.

"במיוחד בימים האלה נושא ההיגיינה והניקיון חשוב מאוד, אפילו יותר מבדרך כלל", מדגיש ליאון. "עם פרוץ המשבר והמגבלות שהוטלו על שוק העובדה, קיבלתי החלטה שאגף התברואה בעירייה יעבוד באופן מלא. הם נכללים במסגרת העובדים החיוניים שאנחנו מורשים להעסיק. אם אני צריך לפלח את 30 האחוז של העובדים שאני מורשה להעסיק, ואצלנו בעירייה המספר הוא 25 אחוזים כי דאגנו להשאיר 5 אחוזים ספייר, 1,000 עובדים הם מאגף התברואה, כי נושא הניקיון תמיד נמצא בצמרת סדר העדיפויות".

לדברי ליאון, "פינוי האשפה מאז שמגבלות התנועה הוחמרו עלה בצורה משמעותית. כמויות האשפה שנאספות מדי יום צמחו בכ-30 אחוזים – זו עלייה עצומה. אנחנו מקפידים לפנות את האשפה לפחות פעם אחת ביום, וישנם אזורים שבהם אנחנו מפנים את האשפה לפעמים פעמיים ביום. מעבר לכך, אנחנו עדיין מקפידים מאוד על ניקיון העיר והנראות של ירושלים. מנקים, מצחצחים ואפילו עושים חיטוי היכן שצריך. אנחנו גם מנצלים את העובדה שאנשים בבית ושהכבישים ריקים, לפנות כמה שיותר גרוטאות רכב מהשכונות".

"אני חייב לומר שאני מאוד מרוצה ממצב הניקיון", מוסיף ליאון, "כשאני מסתכל על הדיווחים בטלוויזיה מירושלים, וכל פעם נמצאים הכתבים במקומות אחרים בעיר, רואים שהעיר באמת נקייה ויפיפייה. אפשר לדבר ולדבר – אבל השורה התחתונה היא שאין לכלוך בעיר. המהפך שעשינו בנושא הניקיון, בטיאוט הרחובות, בהעלאת תקציב הניקיון וכמובן בשפ"פים (שטחים פתוחים פרטיים) – מוכיח את עצמו".

מה נעשה בגזרת השפ"פים?

"עד לפני חצי שנה, כשהיו מדברים על לכלוך בירושלים היו אומרים 'אין מה לעשות, זה שפ"פ' – היום זה לא קורה. או שמישהו משלם קנס על הלכלוך ודואג לנקות אותו כי זה שטח פרטי, או שזו אחריות של העירייה ואנחנו מנקים. בסופו של דבר, אין שטח בעיר שאנחנו נותנים לו להיות מלוכלך. זה כולל גם את מזרח העיר. אני מקפיד מאוד על העניין הזה – שגם במזרח העיר עבודת הניקיון תעשה כמו שצריך. עשינו מהפכה של ממש בנושא הניקיון בעיר ואנחנו נמשיך בכל הכוח".


עובדי אגף התברואה בעירייה מנקים את הרחובות (צילום: דוברות העירייה)

עובדי אגף התברואה בעירייה מנקים את הרחובות (צילום: דוברות העירייה)


שריפת חמץ עירונית

הבוקר, רביעי, אמורה היתה להיערך שריפת החמץ המסורתית. אולם, ההוראות המפורשות שאוסרות על שהייה ברחובות ועל התקהלויות מכל סוג, הובילו לבעיה לא פשוטה. ליאון מספר על התוכנית המיוחדת שהוא תכנן ויוציא לפועל בשעה 11:00: שריפת חמץ עירונית מרוכזת.

"פעלנו ארוכות להכנת מבצע של ממש לשריפת חמץ בערב החג", מסביר ראש העיר. "בשל ההנחיות של משרד הבריאות, וחשוב להדגיש שגם יצא פסק בנושא של כל הרבנים, כולל הרב חיים קנייבסקי והרבנים הראשיים, שלא תהיה שריפת חמץ פרטנית, אנחנו נבצע שריפת חמץ מרוכזת לכל העיר במעמד הרבנים הראשיים. מדובר על מבצע לוגיסטי מורכב. כידוע, אנחנו כעירייה נערכנו גם השנה לפרוס מכלים מיוחדים לשריפת חמץ בשכונות – השנה, אותם מכלים ישמשו לאיסוף החמץ מהתושבים. אנחנו, העירייה, תבצע את האיסוף החל מהשעה 9:00 בבוקר ובשעה 11:00, השעה שבה שורפים את החמץ, נערוך אירוע מיוחד".

האם ישנה היערכות לכך שלמרות ההנחיות וההוראות, יהיו תושבים שינסו לשרוף את החמץ בעצמן?

תהיה אכיפה ברורה כי זה נוגד את ההנחיות של משרד הבריאות. כל נושא אכיפת ההנחיות הוא באחריות המשטרה, אבל אנחנו כמובן נסייע וניערך בהתאם למה שצריך".

הפקחים העירוניים מסייעים באכיפה מסוג זה?

"הפקחים מסייעים לפעילויות ופרויקטים יזומים של העירייה ולא לאכיפה ברחובות. למשל, הם נמצאים במתחמי 'היבדק וסע' של מד"א במערב ובמזרח העיר. הם מסייעים בשמירה על הסדר, אבל הם לא נותנים דוחות על הפרת מגבלות צו הבריאות".

עבודות התשתית תוגברו

בימים אלה, כידוע, הכבישים כמעט וריקים, ובעירייה מנצלים את הזמן להגברת עבודות התשתית ברחבי העיר. ראש העיר מדגיש כי "אנחנו בהחלט מנצלים את הסיטואציה ואת הכבישים הריקים. בכל מקום שבו ניתן להגביר את קצב עבודות התשתית – עשינו את זה. תסתכלו למשל ברחוב שופן ליד תיאטרון ירושלים – הגברנו את הקצב כדי לסיים את העבודות במהרה. גם ברחוב עזה כמעט סיימנו את עבודות התשתית, וכך גם ברחובות נוספים. איפה שאפשר הקצב הוגבר משמעותית ואנחנו גם מבצעים צביעה של מעברי החציה וסימוני הכביש, זאת למרות שיש לנו בעיה לא קטנה כי חלק מהעובדים מהרשות הפלסטינית לא מגיעים, אז אנחנו עם פחות עובדים מהמכסה".

"עשינו גם שתילה מסיבית של כ-400 אלף פרחים עונתיים", אומר ליאון. "מאז שנכנסתי לתפקיד ישנה הקפדה על שתילה שלוש פעמים בשנה. עשינו את השתילה גם הפעם, למרות שעצוב לי שרבים לא יראו את הפריחה היפה".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. אפרת

    אחלה ראש עיר קיבלנו, ולא הצבעתי לו ואפילו הייתי נגדו. מודה בטעות

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפרת – אמנם, כמעט בטוח שתגובתך מפוברקת, אבל מהסיכוי הקטן שזו תגובה אותנטית, הרשי לי להרגיע אותך. לא עשית טעות. המחלקות היחידות בעיריה שפועלות כסידרן הן מחלקת יחסי הציבור של מר ליאון שמוציאה הודעות מדי יום על דברים נפלאים שמתרחשים בעיר, ומחלקת גביית הארנונה. בפועל העיר מוזנחת ומטונפת, והארנונה שאנו משלמים, שהיא הגבוהה בארץ, הולכת כמעט אך ורק למימון המגזר שלא משלם ולו שקל אחד ארנונה, אבל עסוק בכנסים המוניים (שאנחנו משלמים עבורם), בהתכנסויות בבתי כנסת ובמקוואות נגד הנחיות משרד הבריאות, ובתקיפת צוותי מדא, שוטרים וחיילים באבנים ובמוטות ברזל (אבל למרות זאת זהו מגזר שמטופל בכפפות של משי כיוון שאלו הם המצביעים שהעניקו למשה ליאון את כס ראש העיריה)…

  3. אנונימי

    תותח על!!!!!שיירבו כמותו!! היחיד שגם מדבר אבל גם נותן תוצאות בשטח!

  4. דן

    למה בשכונות עושים אירועים לבנינים פרטיים ולא לכל התושבים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר